♥ Notie♥ Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg har to jenter, ei på 2,5 år og ei på fire måneder. Eldstejenta har alltid vært glad i å sove og har til nå lagt seg med glede klokka syv og sovet til syv-åtte neste morgen, pluss en time på dagen. Så kom nummer to, og de første par månedene gikk som forventet, endel skriking og styr med minstemor på kvelden, men gradvis ble det litt form på nettene og hun begynte å sove fem-seks timer i strekk etter at hun ble lagt for så å våkne hver tredje time og spise. Eldstepia sov fremdeles godt og virket ikke til å være særlig påvirket av den nye verdensborgeren som bråket litt om natta. Så snudde det plutselig. Eldstemor vil ikke legge seg om kvelden. Hun gråter og krangler og vil at vi skal sitte hos henne og holde henne i hånda, men hvis vi gjør det begynner hun bare å tulle og fjase og er slett ikke interessert i å sove. Hun vil tisse på do (hun bruker fremdeles bleie..), hun vil ha vann, hun vil ha bamsen, hun vil ikke ha bamsen og hun sier hun har vondt både her og der. Hun våkner også og skriker en gang eller to på natta, men roer seg fort igjen, og så starter hun dagen mellom fem og halv seks.. Det skal sies at vi har sluttet med smokk i denne perioden, men det i seg selv virker til å gå greit, hun spør ikke etter den og la seg uten problemer de første par ukene etter at vi kuttet ut den. Vi har også prøvd å slutte med dagluren, men har nå gjenopptatt den, for hun virket bare enda mer sliten. Hun er tydelig trett og uopplagt fordi hun får for lite søvn. Så til minstemor. Hun våkner minst annenhver time natta igjennom og roer seg stort sett ikke før jeg ammer henne. Så trøtt som jeg er nå har jeg selvfølgelig lav terskel for å gi henne mat, selv om jeg sikkert skulle ha prøvd andre ting, men det er vanskelig å tenke klart om natta.. Hun spiser da i fem-ti minutter og sovner igjen. Vi har såvidt begynt med grøt på kveldstid, men hun er ikke særlig interessert. Vi har også prøvd med litt tillegg noen få kvelder, men heller ikke det ga resultater. Etter snart to måneder med dette opplegget begynner vi å bli veldig slitne og motløse og tar med glede i mot råd fra folk med erfaring! Jeg sliter også med å klare å sove på dagtid, så søvnmangelen begynner å kjennes på både kropp og sinn nå. Dette ble langt, men håper noen tok seg tid til å lese det og har noen gode tips å komme med!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg ville så definitivt kuttet dagsøvnen til eldstejenta! Det høres veldig ut som at hun ikke er trøtt nok når hun tuller slik om kvelden, og i tillegg våkner tidlig på morgenen. Det kan gjerne være noen litt trøtte, tøffe ettermiddager i starten uten dagsøvn, men det pleier som regel å gå seg til ganske fort. Når det gjelder minsta har jeg praktisert samsoving, for å sikre oss begge mest mulig søvn
♥ Notie♥ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2011 Tror ikke det er der det ligger, vi kuttet dagluren for ca tre måneder siden, og det fungerte helt fint en stund etter det. Men hun virker så sliten og grinete på kveldstid at jeg frykter hun er overtrøtt, det er derfor vi prøver på litt dagsoving igjen, men det har vi bare gjort i noen dager. Synes kanskje det virker litt bedre, i dag la hun seg i alle fall uten protester, første gang på veldig, veldig lenge. Har også kjøpt en sånn vekkerklokke som viser når det er dag og natt, her må vi prøve alt. Takk for råd uansett! Noen med flere tips?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå