Gå til innhold

Hjelp, vi trenger søvnråd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to jenter, ei på 2,5 år og ei på fire måneder. Eldstejenta har alltid vært glad i å sove og har til nå lagt seg med glede klokka syv og sovet til syv-åtte neste morgen, pluss en time på dagen. Så kom nummer to, og de første par månedene gikk som forventet, endel skriking og styr med minstemor på kvelden, men gradvis ble det litt form på nettene og hun begynte å sove fem-seks timer i strekk etter at hun ble lagt for så å våkne hver tredje time og spise. Eldstepia sov fremdeles godt og virket ikke til å være særlig påvirket av den nye verdensborgeren som bråket litt om natta.

Så snudde det plutselig. Eldstemor vil ikke legge seg om kvelden. Hun gråter og krangler og vil at vi skal sitte hos henne og holde henne i hånda, men hvis vi gjør det begynner hun bare å tulle og fjase og er slett ikke interessert i å sove. Hun vil tisse på do (hun bruker fremdeles bleie..), hun vil ha vann, hun vil ha bamsen, hun vil ikke ha bamsen og hun sier hun har vondt både her og der. Hun våkner også og skriker en gang eller to på natta, men roer seg fort igjen, og så starter hun dagen mellom fem og halv seks.. Det skal sies at vi har sluttet med smokk i denne perioden, men det i seg selv virker til å gå greit, hun spør ikke

etter den og la seg uten problemer de første par ukene etter at vi kuttet ut den. Vi har også prøvd å slutte med dagluren, men har nå gjenopptatt den, for hun virket bare enda mer sliten. Hun er tydelig trett og uopplagt fordi hun får for lite søvn.

Så til minstemor. Hun våkner minst annenhver time natta igjennom og roer seg stort sett ikke før jeg ammer henne. Så trøtt som jeg er nå har

jeg selvfølgelig lav terskel for å gi henne mat, selv om jeg sikkert skulle ha prøvd andre ting, men det er vanskelig å tenke klart om natta.. Hun spiser da i fem-ti minutter og sovner igjen. Vi har såvidt begynt med grøt på kveldstid, men hun er ikke særlig interessert. Vi har også prøvd med litt tillegg noen få kvelder, men heller ikke det ga resultater.

Etter snart to måneder med dette opplegget begynner vi å bli veldig slitne og motløse og tar med glede i mot råd fra folk med erfaring! Jeg sliter også med å klare å sove på dagtid, så søvnmangelen begynner å kjennes på både kropp og sinn nå. Dette ble langt, men håper noen tok seg tid til å lese det og har noen gode tips å komme med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si jeg har rare erfaringen med to, da nr 2 her fortsatt ligger i magen ;-) ALikevel så tror jeg at jeg ville latt minsta kjøre sitt eget løp. Hun er nok litt for liten til at dere vellykket kan kjøre det helt store "nattløpet" på henne ennå. Det vil nok kreve litt for mye iom at dere har mer "bråk" med elstemann. Med henne ville jeg gitt henne potte på rommet (så hun kan tisse på den om hun vil), sørge for at hun ALLTID er tilbudt kveldsmat før leggetid, selvom dere nettopp har spist middag. Vannflaske i senga (imsdal sine barneflasker er geniale!) og så kjørt hard mot hardt. Her har vi forøvrig også kjøpt klokke som viser om det er natt eller dag da Poden har en tendens til å våkne 0500. 0600 er greit, men alt før det er for tidlig. For ham så blir det jo umulig å skille mellom 5 og 6, så derfor en slik dag/natt-klokke. Forløpig har vi bare hatt den et par dager, men han virker svært bevisst den og det ser ut som om det virker etter hensikten. Les: han får ikke lov til å stå opp før kaninen har stått opp ;-) Tanken er å ha alt hun trenger for å sove på soverommet slik at hun aldri trenger å forlate det.

Jeg tror de fleste barn har slike perioder, uavhengig av tilskudd av søsken, fjerning av smokk eller andre hendelser. Det bare kuker seg til av og til ;-) Noen ganger tar det litt tid før det går seg til, men om man kjører samme opplegg i en god periode, så har jeg tro på at de til slutt snur. Særlig om de har hatt gode søvnvaner tidligere. Det aller viktigste vi holder oss til er at han aldri (ALDRI!) skal få forlate soverommet etter at han har lagt seg, og at han må sove i sin egen seng natten igjennom. NOen ganger er det vanskelig å gjennomføre fordi, som sagt, han har problemer med å skille 5 og 6 om morgenen og kommer inn til oss, og noen ganger så har han våknet 5 ganger ila natten (sykdom f.eks.), og da er det TUNGT å følge ham tilabke hver gang. Jeg sover veldig dårlig med han i senga, så det er en god motivasjone for meg ;-)

Ja, og så er det ingen rom for diskusjon og ingen alternativer. Ingen overflødig prating og kun tydelige beskjeder. De er trøtte og leie på kvelden og om man gir de alternativer så blir ting bare verre. De kan protestere der og da, men om man stå på sitt så tror jeg det gir raskere resultater.

Vet ikke om dette var nyttig overhode, men jeg er sikker på at hun går seg til etter hvert og at hun på 4 mnd fint kan få pupp midt på natten og at det ikke borger for dårlige vaner i det hele tatt! Her sovnet ikke Poden alene uten pupp før han var 7 mnd, og det var etter lang og god planlegging og trening.

Skrevet

Takk for tips! Det tok litt tid før jeg fikk noen respons her, så i mellomtiden hadde jeg rukket både å flytte potta inn på rommet om kvelden og å kjøpe sånn dag/natt-klokke etter å ha googla litt rundt, og det har faktisk gitt resultater, både med leggingen og med starttidspunktet for dagen:) Du har nok rett i at det viktigste er å holde seg på rommet og gjøre det å skulle stå opp igjen så uinteressant som mulig.

Når det gjelder minstemor må vi nok foreta oss ett eller annet der også-mat skal hun gjerne få om natta en god stund enda, men hun er nå våken og vil spise ca en gang i timen, og det orker ikke kroppen stort lenger kjenner jeg. Samsoving er heller ikke noe alternativ, da sover både hun og jeg urolig. Men det er uansett mye lettere å ta tak i når vi ikke må slite med eldstemann i tillegg!

Skrevet

Her har dag/nattklokka virkelig gjort sus i sakene. I dag våknet jeg av at han lekte på rommet kl 0800 :-) Han våkner nå sjelden før 0630. Mistenker at han våkner rundt 5 og så sovner ijgen når han skjønner at det fortsatt er natt. Da sover han noen timer til. Herlig!

Hva dere gjør med lillemor har jeg ingen tips om. Husker at da Poden var ås liten så sov han vel fra rundt 1900 og i en fem timer, deretter var det hver annen time. Begynte med grøt på den tiden også. Kan ikke huske det gjorde noen stod forskjell på søvnen hans :-P Samsoving er heller ikke noe for meg. Sover også utrolig dårlig! Tror det har vært motivasjonen for relativt gode søvnvaner på Poden 8-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...