Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at jeg gjør all jobb..men det er kanskje helt naturlig i starten..

Er det noen som har gode løsninger med en far som hjelper til?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med førstemann ble ofte fordelingen de første månedene at far tok husarbeidet, kveldsbading og noen bleieskift. Vi hadde fordelt permisjonen 50/50 så han kom sterkt på banen senere når det ble hans tur til å være hjemme.

Nå som vi har to tar pappaen som regel husarbeidet + storebror. Han skal ha halve permisjonen denne gangen også, så han får tatt sin del da.

Tror ikke han skjønte hvor mye jobb det er med baby før han fikk prøve selv!

Skrevet

Var på barseltreff på helsestasjon i går, da fortalte helsesøster en litt søt historie....

Var en pappa som skulle ta sin del av permisjonen, og etter første dag sto han i døra med en stor blomsterbukett og bukket ærbødig for sin frue da hun ko hjem:) Og sa: Jeg tar av meg hatten for den jobben du gjør hjemme hver dag, hadde ikke trodd det var så slitsomt:) hehe:)

Skrevet

:D Gleder meg litt til far skal ha permisjon ja!

Skrevet

Kommunikasjon og å slippe far til er viktig tror jeg. Men det er nok mange fedre som får seg en overraskelse når de går ut i permisjon.

Gjest Madolyn
Skrevet

Som A_K sier; veldig viktig å slippe far til, og å ikke vokte dem med falkeblikk. De tenker veldig annerledes enn oss, og jeg har fått massevis med gode tips og ny innsikt når mannen min har kosa seg med Muffin (snart 6 mnd) i noen timer. Fedre som bare får høre at de ikke gjør ting riktig, vegrer seg ofte får å ta babyen da de vet de bare får kjeft eller korrigering likevel :(

Her kommer mannen hjem fra jobb kl 1730, og har da ansvaret for Muffin frem til legging. De leker masse sammen :) Kl 19 gir han Muffin grøt, og går ned og tar kveldsstellet med pysj, vask og tannpuss. Så får Muffin kveldspupp og legges av meg.

I helgene har vi Muffin 50/50 vil jeg tru. Mannen tar gutten når han våkner i 05-06-tida, slik at jeg får sove ut noen timer på lørdag og søndag morgen (ammer fremdeles x 2 per natt).

Jeg syns det uansett er vanskelig å dra alle over en kam, da babyer er så forksjellige. Har man fått utdelt en sovebaby som sover 15-17 timer per døgn, så er det jo bare rett og riktig at man tar husarbeidet selv. Har man fått en krevende baby med stort nærhetsbehov, og som skriker og vil puppe døgnet rundt, så må far trå til mye mer i fht husarbeid.

Skrevet

Jeg føler vi har en veldig fin fordeling, som fungerer bra for oss. Er ikke slik at jeg føler at samboer "hjelper til", men at vi begge gjør den innsatsen som må til.

Har en baby som heldigvis sover forholdsvis greit om natten. Kanskje litt vel tidlig morgener i det siste, men... Jeg tar alt som skjer i løpet av natten - 1-2 amminger, evnt bæsjebleier.

Det er som regel jeg som tar alt av klesvask, og tar oppvasken i løpet av dagen om jeg har overskudd/tid til det. Om ikke, tar samboer somregel den på kvelden.

Jeg har ansvaret for støvsuging og gulvvask, mens samboers jobb er å vaske badet. Jeg handler i ukedagene, så tar han helgeshoppingen på fredagsettermiddag.

De første tre månedene var det han som lagde middag da han kom hjem, pga amming nesten alltid kræsjet (satt jo opp til en time og gav mat). Nå er det som regel jeg som lager, evnt at jeg iallefall har fått påbegynt før han kommer hjem. Om behov, så sover vi en ettermiddagshvil på omgang.

Når det gjelder lille frøken var jeg veldig bevisst helt fra starten på å slippe far til. Så han ble allerede fra første uke like flink på bleieskift, påkledning og kos som meg. I helgene står vi opp med lille frøken hver vår dag, og er ellers like mye med henne begge to i helgen.

Skrevet

Vi har en litt spesiell situasjon her hos oss, med at jeg har vært sjukemeldt i permisjonen. Så her har mannen min kun jobbet noen uker siden vi fikk barn for 9 mnd siden. Her er vi helt likestilt og tar annenhver morgen, annenhver bærsjebleie osv. Jeg gir de fleste måltider og gjør nesten alt husarbeid, mens han leker mest med han. For meg er det å gjøre husarbeid litt fri, så jeg synes fordelingen er perfekt. Hvis vi skulle fått et barn til, noe jeg ikke vil, så skulle vi hatt 50/50 fra første dag. Jeg er ingen hønemor og det har vært veldig viktig for meg å se at pappa kan alt minst like bra som mamma. Tror det er kjempeviktig for alle at pappa får slippe til og gjør sitt.

Skrevet

Vi har hatt en tøff start med JÆVLIG kolikkk i 2 mnd, med ekstrem mye gråt! Jeg må si at de første 2 mnd har mannen min våknet hver gang gutten skulle få mat på natta, han ville jo hjelpe meg! Han er bare så søtt...

Nå våkner han kl 06.00 hevr dag med gutten og i helgene(han skal på jobb kl 09.00), Da får jeg hvile litt til 08.30

Etter at han kommer fra jobben så tar han gutten leker men han, skifter på han og legger han...

Jeg må bare nevne at selv de første 2 mnd når gutten skrekk da faren holdte han så blandet jeg meg ikke...Var veldig bevist på å slippe han til...

Når det gjelder husarbeid, gjør mannen minst like mye...

Veldig veødig fornøyd med pappa`n her...

Skrevet

Her er det vel jeg som gjør det meste av husarbeidet, men situasjonen vår er så rar nå at jeg kan ikke is hva som er hva lenger. Vi puisser opp, har baby og jeg går på kveldskkole to ganger i uka. Jeg føler ofte (og er litt sur for det) at jeg gjør det meste av husarbeidet, selv om vi er enige om at han skal ta oppvasken hver dag. Jeg tar den før han rekker å gjøre det fordi jeg er istadn til å planlegge og vet at maskinen bruker 2,5 time på å gjøre seg ferdig og at vi trenger rene flasker til natten....

jeg vil egentlig si at vi er jevnt fordelt med arbeidsoppgaver. Han kommer sliten hje etter jobb og sender konemor på skole mens han lager middag til seg selv og snuppa mens baby 4 mnd ligger og leker, Begge ungene er i seng og sover til klokken 19, begge ungene har fått den maten de skal ha. Må si han har imponert meg det siste året i forhold til hvordan han var ffør vi fikk barn.

Ikke akkurat 50-50, men det funker iallefall:)

Så¨tenker jeg at om vi ikke har værre ting å krangle om enn husarbeidet, ja da er det vel egentlig skikkelig bra;)

Skrevet

Jeg har ei jente på 5 mnd som sover en god del på dagen. Så da tar jeg husarbeidet.. det jeg rekker. Mannen kommer hjem ved 16.30 tiden, da har jeg middagen klar og så overtar han litt med snuppa. Leker med henne, skifter på henne og prøver å gi henne grøt. Selve legginga er det vist bare jg som får til så det må han øve litt mer på. Hun ill skirker om han legger henne. Men han er veldig delaktig i henne og hun blir kjempe gald når han kommer hjem om dagene. I helgene har vi hver vår dag der vi får sove litt ekstra. Og da er det han som lager middag.

Skrevet

Her i gården er det heldigvis utenforstående som tar seg av husvasken ;) men alt av klesvask til meg og barna gjør jeg. Han tar selv sine klær. Når det gjelder barna tar han stort sett seg av eldste barnet og jeg baby (3mnd). Han har så og si aldri tatt initiativ til noe ang babyen. Han hjelper kun til med henne om jeg ber han om det. Veldig flink med eldste barnet, men skulle ønske han var litt mer delaktig med baby. Er liksom bare jeg som ordner og tenker rundt babyens hverdag.

Skrevet

Jeg gjør alt av matlaging, vasking, støvsuging og klesvask. Når han kommer hjem fra jobb en time før barnas leggetid tar vi barna sammen. Han steller og legger den største. Steller og skifter på minste ettersom det passer, har ingen fast fordeling. I helgene er han masse sammen med barna og ordner opp med dem. Ellers tar han jo ut av oppvaskmaskinen og sånne ting. Har gjort det sånn siden babyen ble født. Når jeg er i permisjon så syns jeg det bare skulle mangle at jeg har hovedansvar for husarbeid. Syns ikke det er så veldig krevende å ta seg av sønnen min på 9 mnd, men nå har jeg en veldig "grei" baby da, og eldste er jo i barnehagen noen timer hver dag.

Skrevet

Jag tror när jag ser på andra väninnor att jag är väldigt sträng när det gäller fördeling i huset. Men för att vara helt ärlig - jag ger ingen applåd när min sambo stövsuger(det ville nog hans mamma igår när han sa han skulle stövsuga...herregud!) Jag förväntar att vi delar på saker. Jag jobbar till vanligt 100 % och bringer in pengar i familje ekonomien också - varför ska jag bruka mer av min fritid på allt hemma? Jag gillar också att finna på saker så som han.

Detta låter kanske lätt som en plätt men vi har en god del diskutioner om det. Men jag ser ju som sagt och hör från väninnor att de är imponerade över att han hjälper till så mycket som han gör hemma. Hemsk å säga det:men jag har fostrat han till det! Det är ju nästan flauvt när folk är på middag och de blir imponerade över att han tar hand om all oppvask mens jag kan kosa mig med ett glas vin - why not?! Som regel 99,9 % är det jag som dekkt bord och pyntat, lagat all mat och gjort inköp, ordnat mig själv och barnen! :0)

Så jag tycker inte jag är så träng jag! hihi..

Skrevet

Her gjør vi sikkert like mye begge to. Noen ting gjør kun jeg (vaske klær for mannen min er et rotehodet som alltid vasker feil) og andre ting gjør kun han, men ellers deler vi ganske likt på ting utifra hvem som har tid og mulighet. Jeg tar meg mer av minsta siden jeg ammer og så tar han seg mer av storebror. Jeg tar meg mer av husarbeid siden jeg er hjemme og så tar han seg mer av innkjøp. Osv.

Jeg kaller det ikke å hjelpe til, men å gjøre det som forventes i et parforhold :)

Skrevet

I begynnelsen gjorde jeg og alt følte jeg. Sambo hjalp jo til når han kom hjem fra jobb med småen, men jeg tok vel stortsett alt av husarb på dagen når hun lå og sov (dummeste jeg gjorde)! Jeg tok henne hver eneste natt, og stod opp hver eneste morningen i helgene med henne de første 3,5 mnd.

Nå er hun 5,5 mnd og han har vasket leiligheten 4 ganger siden 1.oktober gruuundig! Han prøver å legge henne hver eneste kveld, og igår sovnet hun på 5 min uten en eneste tåre(!!!!!!!), det har kun skjedd én gang før, med meg...han lager mat til henne om natten i helgene som jeg gir (jeg våkner veldig lett så jeg kan bare gi henne mat, men det blir andre boller når hun skal over på sitt eget rom) i tillegg kom han hjem 2 timer før han var ferdig på jobb på tirsdag fordi jeg hadde sovet så lite om natten, og natt til torsdag tok han jenten kl 0600 når hun hadde holdt det gående siden kl 0230 med meg, og lot meg sove til 0830, selvom han skulle begynne på jobb kl 0700!

Igår kveld før jeg skulle legge meg spurte han om jeg trengte hjelp inatt også, for han har jo sagt at jeg må si ifra hvis jeg vil ha pause en natt... snille samboeren min!!

Jeg tror at jo eldre jenten vår blir, jo gøyere er det for han! Her gir vi henne grøt og bader annenhver gang fordi vi begge syns det er kos. Men jeg må forlate hjemmet 1 1/2 time før hun skal legges dersom sambo skal legge henne, ellers går det ikke. Hun har en bryter som plutselig blir slått på, og da gråter hun til jeg tar henne selvom hun ikke er lagt.

Skrevet

Jeg ser at ordene "hjelper til" var litt feil..ble skrevet i et veeldig trøtt og litt irritert øyeblikk:-) Kjempe interessant å høre hvordan andre har det!! Hos oss er vi litt rotete begge to og ikke flinke med planleggingen så det blir liksom ikke så mye ordning hjemme.. Føler at det er jeg som gjør det meste men jeg er jo laangt inne i ammetåka og trøtt som et uvær så føles nok tyngre enn det egentlig er.

Veldig interessant at folk blir overrasket når far tar oppvask etter middags besøk osv..

:-)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Han hjelper til på helgene, ukedager jobber han mellom 8-14 timer pr dag. Men han er flink på helg da :) Står opp med sønnen på lørdagen, har det meste ansvaret for gutten, skifter bleier, gir mat, bytter klær, triller en tur for luren midt på dagen osv. Søndager står jeg opp med gutten, så han får hvile til arb.uka starter opp igjen, men han står opp ved 12 tiden, og bruker en del tid med gutten da :)

Før han startet i denne jobben, så gikk vi begge hjemme, foruten at han hadde en avløser jobb inimellom, og da delte vi ansvart for gutten 50/50..

Husarbeidet står jeg alene med, men synes det er greit, han står for hoved intekta vår, jobber 5 dager i uka, så da er det iorden, også er jeg litt pirk på hvordan ting skal gjøres ;)

Skrevet

Vi har to barn som er ganske krevende på hver sin måte, jeg tar meg mest av 5-åringen, mens pappaen tar seg mye av babyen. Litt omvendt hos oss med andre ord ;) Han hadde best babytekke av oss med eldstejenta også. Jeg har kommet mer på banen jo større hun har blitt. Kanskje vi burde ha skiftet kjønn begge to? ;)

Av husarbeid lager jeg omtrent all mat og vasker klær. Begge to rydder når kaoset blir for ille ;) Mannen vasker gulv fast hver fredag, han har vært i militæret og er derfor god på skikkelig gulvvask :D Alle ting i huset som krever en viss praktisk sans gjør han, da jeg er den lykkelige eier av ti tommeltotter!

Jeg planlegger - han utfører! Et godt samarbeid med andre ord.

Skrevet

På en måte har jeg en helt fantatisk samboer som hele tiden ønsker å være den beste pappa'en mulig. Herlig er han! Men han har en lei tendens til å jobbe litt ekstra kan du si, og da er han egentlig helt utslitt.

Jeg har til nå bare hevet ut gubbe og guttunge en gang i uka for å rengjøre huset skikkelig. Men merker jeg at guttungen tar den luren han skal gjøre er jeg snar med å ta frem klutene der det trengs mest. I tillegg tar jeg mesteparten av tøyvask og lignende, han er veldig flink til å sette på maskiner, med drar før de er ferdige så det tar jeg igjen, også er han et supertalent til å skulle begynne å fikle med klesvasken etter at jeg har plukket bort alt det tørre og kommenterer at alt fortsatt er vått.

Riktig så morsom kar, men han tar ved og bil selv. Og da skal man strengt tatt ikke klage selv om timingen gjør at man i blant bare må himle litt med øyene.

Skrevet

Med 3 små barn er det mer enn nok jobb til begge to...hehe;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...