Gå til innhold

Noen som kan dele erfaringer på hvordan overgangen er fra å ha 2 til 3 barn? Sitter i et dilemma nå om vi skal beholde eller ikke..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Ønsker litt innspill om hvordan hverdagen fortoner seg til dere med 3 barn.

Har blitt gravid igjen med nr 3, noe som absolutt ikke var planlagt. Far vil aller helst ikke beholde, men stikker ikke av om jeg velger å beholde da.

Men han stiller jo spm om økonomi, plass i huset, hva om det blir et funksjonshemmet barn, hvordan hverdagen vil fortone seg videre for oss, om man vil klare å følge opp alle tre barna godt, vanskelig å få barnevakt, dårligere med kjærestetid etc etc

Jeg for min del føler jo at man klarer det man vil og at er egentlig i mot abort. Og er jeg egoistisk om jeg ikke tenker på hvordan dette vil påvirke resten av familien og velger å beholde??

Fortsetter under...

Vel, jeg har ikke 3 barn selv, men kjenner mange som har det.. et par i familien venter nr 4 nå, ganske tett med alle. De har alltid klart seg bra.

Alle klarer det jo :) Nå vet jeg ikke hvor gammel din eldste er, men kanskje er han snart stor nok til å klare seg mer selv? Passe litt på de yngre, leke med de, spise uten hjelp og slikt?

Når det gjelder praktiske ting kan de jo dele rom. Og kanskje kjøpe en søskenvogn? Alt slikt ordner seg nok :) Dere får sikkert mye hjelp hos familien deres om dere trenger litt barnevakt, kanskje bare for et barn?

Det blir for dumt å skal tenke på hvordan barn reagerer om dere velger å beholde. De har da ingen ting med abort/ikke abort å gjøre, og jeg tror IKKE at små barn blir skuffet fordi de får et nytt søsken..

Men selvfølgelig, om dere har meget dårlig råd, såvidt klarer å få hverdagen til å gå rundt med 2 barn, og har et veldig lite hus, så må dere jo bare vurdere om det går.. men de fleste her i verden har da både 3 og 4 barn, og alle barna har vokst ;)Tror det skal gå bra. Andres erfaringer hjelper nok ikke så mye, alle familier er forskjellig.

tre barn på 3 år her, ingen tvillinger.

det går så fint så:)

har lite avlastning, men mamma passer av og til slik at vi kan gå ut å spise eller ta oss en tur på kvelden. ikke ofte,men noen ganger.)

har en 3 friske barn er det lett som en lek:) vi har strevd med mye sykdom og nr 2 var neær døden.

men jeg ville gått igjennom alt en gang til:)

en må jobbe litt mere for å få tid til å være kjærester, det er bare å være bevisst på det.

er det ikke merkelig at som oftest er det mannen som kvir seg på flere barn? men det er vi kvinner som må ta mesteparten av arbeidet? en mann kan verken føde eller amme om natten:)

økonomien order seg alltid, dessuten har dere helt sikkert mye babyen kan arve. til vår nr 3 kjøpte vi bare bil sete og noen ullboddyer:)

her har vi lagt opp til at barna skal dele rom, vi har 2 store rom og et lite. da vi kjøpte huset drømmte vi om 5 barn;) ikke noe problem å dele rom, koselig det:) der det er hjerterom er det husrom. hva gjør det at det er litt trangt da? innred smart og i høyden:)

-Var ikke planlagt

-Far vil ikke beholde, men stikker ikke av....

Man er faktisk ikke egentlig imot abort, for så å vurdere det!

Om du er egoistisk for å ikke tenke på hvordan det vil påvirke resten av familien? Nei, men du er jævlig egoistisk for å vurdere å ta livet av et barn, bare fordi du har mulighet!

Dersom dere ikke har mulighet til å få flere barn på grunn av plass eller økonomi, så er det noe dere skal tenke på før dere går hen å blir gravide. I 2011 finnes det så mye prevansjon og så mye kunnskap om hvordan du unngår å bli gravid, at å bruke abort som prevansjon er direkte grusomt!

Nå er det faktisk slik at det er fullt mulig å bli gravid uten å planlegge det...selv i 2011. For min del gikk jeg på en slankekur som forstyrret syklusen min, noe jeg ikke var klar over, jeg gikk på p-piller men ble likevel gravid. Dette er nr 3, og selv om vi tenkte frem og tilbake om hva vi skulle gjøre var det vel egentlig ingen tvil om å beholde. Tre barn klarer man å håndtere uten problemer, men man må nok ta avgjørelsen selv, uavhengig av hva andre mener. For min egen del vet jeg at jeg ikke hadde hatt det godt med meg selv hvis jeg hadde tatt abort... Og min man støtter opp om det 100 %..Synes det er helt herlig!!

• 1 måned senere...

Annonse

Synes overgangen fra 1-2 var veldig stor, har 3 barn og føler at nr3 har sklidd rett inn i flokken...minsten er nå 7 mnder...

sambo jobber fult, mens jeg har en liten deltidsjobb på kveld og annen hver lørdag...har ikke mye penger, men her går det meste i arv som kan brukes :)

Blir jo bedre etterhvert, må bare senke kravene litt...mye vi ikke har som andre har som hytte på fjellet, ny bil, båt ved sjøen osv.....men vi har det bra og det er det viktigste :)

Overgangen fra 2-3 er mindre enn fra 1-2 synes jeg som venter nr. 4! Barna må jo tåle og dele og vente mer og at det er en begrensning på antall aktiviteter de kan være med på..men det har ikke dagens barn vondt av..og så er det kjempegøy med en stor søskenflokk som også har mye glede av hverandre både som barn og voksen..og mange til å ta vare på deg og mannen din når dere blir gamle.

kan anbefale ultralydklinikken.dk i dannmark for å ta en sjekk om barnet er friskt eller ikke..

Vi syns familien ble mere sammensveiset med 3 barn.

Var faktisk mannen min som sa det til en kompis av seg, slik ble jeg ops på at akkurat dette har skjedd.

Nå har vi alltid vært veldig sammensveiset, og engasjert oss mere i barna enn oss selv. Men etter at nr. 3 kom har man ikke samme samvittighet til å dra på helgetur, gjøre ting etter jobb osv. For man vet hva man setter den andre til å gjøre, altså ta seg av 3 helt aleina. Ikke har vi noe familie i nærheten heller.

Er det en som mangler under middagen opplever alle de 4 andre et savn etter den, dette elsker jeg med min familie. At vi er så avhengig av hverandre på en positiv måte ikke klengete måte.

På den andre siden, ønsker man mere frihet og syns at barna i dag tar nok at tiden din, så anbefaler jeg ikke flere. Mine er i alderen 11-5 nå så det er mange aktiviteter de skal bringes til, som det skal bakes for osv...

Du må ovre ennå mere av deg selv, er du klar for det??

Personlig er jeg ikke i mot abort og mener lykkelige opplagte foreldre er bedre en slitne foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...