Gå til innhold

Ringte sjefen for og informere om at jeg var syk og at jeg ikke kunne jobbe i helgen, da fikk jeg til svar:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å herregud er du sjuk nå igjen?? Hallo, akkurat som jeg kan noe for at jeg har fått lungebetennelse og har høy feber og smerter??

Hva er det for noe og si da?

Skrevet

Uprofesjonellt, men kanskje mennesklig.

Jeg fikk en lignende tilbakemelding fra min sjef da jeg var syk for andre gang på ett halvt år: Nå HAR du vært mye syk i det siste, er du sikker på du tar godt nok vare på helsa di?

Jeg valgte å takke pent for omtanken.....

Skrevet

Typisk sjef som ikke er "on top of her game". Uproft. Det er godt mulig hun syns du er mye syk eller sykere enn andre men det har hun ingenting med å si til deg. Ville tatt det opp med henne eller tillitsvalgt. Ikke finn dere i sånt.

Skrevet

Dattera mi ble plutselig mye sjuk en vinter etter en runde med influensa, (hun hadde fått lungebetennelse som ikke ble oppdaget før ved røngten-bilde før etter flere mnd), så naturligvis var jeg (og pappaen) en del borte fra jobb. Min nærmeste leder fant da på å si følgende: "Noen ganger, når vi er slitne, da er det veldig fristende og skylde på sykt barn? Hm? Eller?"

Holdt på å klikke for meg. Og etter enda noen ufine runder med mere skit fra den dama, så sykmeldte legen meg tvert pga arbeidsmiljø, hovedverneombudet anbefalte meg om å melde avvik, men istedenfor byttet jeg jobb. Og det er jeg så glad for!!! :D

Noen burde ikke blitt personalansvarlige!

Skrevet

Har du være mye syk i det siste da? Uproft av sjefen ja, men veldig forståelig om du har vært veldig mye syk. Kan jo hende du er en av dem som er hjemme for den miste ting.

Har du lungebetennelse så har du vel fått en sykmelding fra legen går jeg utifra, og den kan hun virkelig ikke reagere på.

Skrevet

Detta har jeg fått til svar og.

1 gong i mnd har vi møte vedr arbeid og trivsel. Tok det opp på møte kva han sa til meg. Han fikk det som fortent.

Skrevet

Forstår at sånt kan glippe ut, men også at det føles urettferdig siden du tross alt ikke kan gjøre noe særlig med at du er syk.

Selv har jeg en sjef som liker å servere ting hun har fått for seg at en eller flere ikke tåler uten å bli syke for så å følge med på om de forsyner seg og eventuelt så er syke dagen etter, og hun sjekker ikke fakta eller spør de det gjelder. Ser ikke ut til at hun skjønner at det er nettopp slik mobbende oppførsel som sammen med mye annet tull skaper utslitte og syke ansatte.

Skrevet

2. gangen jeg ringte og sa jeg var syk, fikk jeg dette svaret fra sjefen: Er du seriøs eller? Synest du har vært litt mye borte fra jobb.

(Jeg synest ikke 4 uker på 1 år, er så mye å klage over akkurat, og dette fordelt på 2 perioder)

Skrevet

Jeg er vel enig i at 4 uker fordelt på to perioder er en del, men det kommer jo naturligvis helt an på hva årsaken er.

Skrevet

4uker på to perioder er MYE

Jeg har selv ikke en eneste sykedag på over 5år. Det betyr ikke at jeg ikke har vert syk, men jeg har bare ikke vert syk nok til å være hjemme ifra jobb.

Utrolig hva 2paracet og litt otrivin kan gjøre med enn ;)

Noen har lært hva arbeidsmoral er, andre har aldri hørt ordet.

Skrevet

Arbeidsmoral ??

Du syntes ikke du er litt vel forutinntatt nå ?

Det finnes mennesker der ute som ikke har vært så heldig med helsa si, som har kroniske lidelser, barn som er mye syke eller som rett og slett har lettere for å bli syke enn andre.

Hvem er du som sitter på din høye hest med Otrivin og paracet å dømmer ??

Flaks for deg at du ikke har vært nevneverdig syk i løpet av de siste fem årene, og håper for din skyld at du fortsetter å ha god helse- ellers kommer din egen "moral" og biter deg i ræva!

Selv var jeg tidligere endel plaget med sykdom og hadde nokså høyt fravær, men gudene skal vite at jeg gikk på jobb med langt verre ting enn hodepine og tett nese.

Skrevet

Hos oss går vi på jobb selv om vi er syke. Så frem til at det ikke er smittsomt eller vi er sengeliggende med høy feber. Når vi ringer og sier vi er syke, skal alltid sjefen spørre; Hva kan du gjøre? Mye annet enn det man gjør til vanlig, man klarer å utføre.

Sykefraværet har fått ned drastisk etter den nye ordningen. Heldigvis.

Skrevet

4 uker er MYE jo. Er vel det jeg har vart borte grunnet sykdom totalt i hele mitt arbeidsliv på 10 år!

At hun faktisk har vært syk endrer ikke på det.

Jada, det finnes folk som er mye plaget med sykdom. Men jaggu finnes det mange av dem som blir hjemme i dagesvis over småbagateller også! Sykefraværet i Norge er vel høyest i Europa, og ingen skal få meg til å tro at vi som bor i verdens beste land faktisk er så mye sykere enn andre.

Hadde de fjernet lønn under sykdom er jeg sikker på at folk plutselig hadde blitt myyyyye friskere...

Skrevet

*liker*

Burde vært 70-80 % lønn ved sykefravær etter så, så mange dager man har brukt.

Skrevet

Til 12:09: Du ble sykmeldt pga. arbeidsmiljø?? Beviser ikke dette nettopp litt det sjefen din sa, da? Altså, jeg synes det er helt feil av sjefen din å kommentere som han gjorde, er barnet sykt, så er barnet sykt. Men klarte du virkelig ikke å gå på jobb pga. dette? Da tenker jeg sjefen din satt og tenkte etterpå "ja, jeg hadde jo rett her, ja...". Hadde det vært meg, hadde jeg heller hatt svar til tiltale på hans kommentar, men jeg hadde ikke latt være å møte opp på jobb pga. det...

Skrevet

Hun ene dama på jobben min sa igår når jeg informerte om jeg hadde sykt barn og derfor ikke kom i morgen (var på foreldremøte igår kveld). var at kanskje hun også skulle få vondt i viljen sin og ikke komme i morgen! Noen ganger lurer jeg på hva det feiler folk!?!

Skrevet

Sykefraværet i Norge er ved omforming til sammenliknbar statistikk midt på treet i Europa. Og innføring av karensdager i Sverige økte sykemeldingstiden, men senket egenmeldt korttidsfravær.

Manglende arbeidsmoral som årsak til sykdom er bevist å være en seiglivet myte for lenge siden, selv om en naturligvis kan finne unntak.

Skrevet

Unnskyld meg, er ikke alle steder man kan gå på jobb når man er syke! Jeg er sykepleier og engang var jeg rimelig forkjøla og kom på jobb, ble sendt hjem av sjefen og hun ba meg holde meg hjemme til jeg var frisk, både for min egen del og fordi jeg ikke skulle smitte pasienter som er syke.

Men det tyder jo på at visse ikke eier moralske skrupler når de går syke på jobb og kan smitte andre og sykdomsutbruddet kan vare i evigheter.

Hva med og lese litt infeksjonsforebyggende selv om dere er kontorotter?

Skrevet

På den andre siden har jeg hat en annsatt som bestandig kom med sykmelding fra legen selv om det bare dreide seg om en dag. Da jeg spurte hvorfor svarte han at han regnet med å få bruk for en del fri ut over høsten, så han trengte å bruke egenmeldingene sine til det. Desuten var det dumt å bruke opp en hel egenmelding når han bare skulle være borte en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...