Gå til innhold

250mg paracet til 6mnd baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nattens mulm og mørke klarte vi å gi vår baby på 6 mnd en stikkpille på 250 mg. Ser på pakningen i dag at han burde hatt 125 mg i stedet.

Farlig eller kan jeg ta det helt m ro?

Fortsetter under...

Skrevet

du har gitt barnet dobbelt dose, og det er ikke bra. Men er for sent å gjøre noe med det nå. Ring giftinfo og hør med de. De sier mest sannsynlig at det går bra...

Men jeg klarer ikke dy meg.... hvordan i helvete klarer man som foreldre å være så uforsiktig at man gir feil medisin???? Ja jeg vet at feil kan skje, men man gir ikke feil medisin til en baby!!!

Skrevet

hvor mye veier barnet ditt og når fikk den dosen?

Innen 8 timer kan motgift gies, og ca 1.5 døgn vil man se leverpåvirkning. Det er ganske skummelt å gi for mye paracetamol.

Nr til giftinfo er 22 59 13 00

Skrevet

Har ringt giftinformasjonen. Ingen fare sa de. Godt slingingsmon på paracetamol. Babyen veier godt over 9 kg.

HI

Skrevet

hvordan viser leverpåvirkning?

Skrevet

stigning i blodprøveverdier.

når babyen veier over 9 kg er det nok ingen akutt fare når dette bare har skjedd en gang.

Annonse

Skrevet

Det kommer aldri til å skje igjen for å si de mildt.

HI

Skrevet

Barnet må observeres da, for det må teas blodprøver. Man ser full leverpåvirkning etter ca 3 dager. Men jeg tror vel helt seriøst ikke at 250mg gir veldig store utslag med mindre barnet har noe nedsatt leverfunksjon fra tidligere. Men er veldig avhengig av vekt. Barn under 12kg skal ha 125mg, og i tillegg vet man jo at ved stikkpiller så taes uansett ikke alt opp.

Men jo det er da snakk om stigende transaminaser, så stigende INR og bilirubin.

Skrevet

Det går helt fint å gi 250mg paracet. Det er ikke farlig. Ikke jazz opp HI til å tro hun har gjort en utilgivelig feil.

Dette går helt fint!

Hilsen farmasøyt

Skrevet

12:01

Hvis det hadde gått helt fint å gi 250mg paracet til en 6 mnd baby så skjønner jeg ikke hvorfor de da skriver opp dosering på paracetamolen til barn...

Sier ikke at det er livsfarlig dose, men du som farmasøyt vet vel at paracetamol er noe man skal ha stor respekt for!

Hilsen barneintensiv spl!

Skrevet

Ja, så klart vet jeg det. Jeg svarer bare at det ikke er farlig. At du er barneintensiv sykepleier har vel ingenting med saken å gjøre? Jeg har syv års utdannelse med medisiner og paracetamol har jeg forsket MYE på. Hvorfor skulle jeg lyve og si at det er livsfarlig? Det er jo faktisk ikke det. Det er snakk om 125mg mer enn barnet egentlig skulle ha, men som barnet fortsatt kunne fått etter noen timer som en tilleggsdose.

Du som "barneintensiv spl" vet vel veldig godt maksdosen på paracet? Eller er det faktisk slik at sykepleiere ikke er leger eller farmasøyter?

Nei, tenkte meg det.... Ta det med ro du HI.

Skrevet

vil ikke asat/alat stige først?

Skrevet

vel, like forbannet synes jeg det er latterlig at du sier at det ikke er farlig. det mest tåpelige jeg vet om er farmasøyter og helsepersonell som skal ufarliggjøre paracetamol. det brukes altfor mye paracet til barn.

Ja jeg vet maksdosering... og på barneintensiven ser vi relativt ofte barn som kommer inn med paracetamolforgiftning (og er det kanskje fordi de på apoteket ikke er flinke nok til å informere???).

Og ja sykepleiere er ikke leger eller farmasøyter, på lik linje som at en farmasøyt heller ikke er lege eller sykepleier!

Annonse

Skrevet

Uff, det er så lett å gjøre en slik bommert på natten. Kjempebra at det gikk fint med babyen. Stor klem ;)

Skrevet

Jeg har nok mer kunnskap om paracetamol enn deg skjønner du :-)

250mg er ikke MYE, og barnet overlever helt fint. Hva de på apoteket gjør eller ikke gjør vil ikke jeg som er forsker uttale meg om, da jeg jobber i et legemiddelselskap.

Skrevet

250 mg paracet er ingen gigantisk overdose til en baby på 9 kg, men det er nok ikke å anbefale ... Til sammenligning regnes 10 gram som dødelig dose for personer over 50 kg. Ville nok kontaktet giftsentralen eller en lege for å høre, evt ta med baby en liten tur til legen for å sjekke at ingen skade var skjedd hvis du er veldig usikker.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Allmenntilstanden til babyen var god i dag tidlig, men feberen kom tilbake rundt lunsj. Tar en telefon til legevakta og hører hva de sier.

Bedre med en sjekk for mye enn for lite, ikke sant?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...