Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke har hatt barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 10 mnd og vi har ikke hatt barnevakt for han enda, og lurer på om jeg er den eneste? Det virker som alle har barnevakt etter få måneder og at det er helt idiotisk å vente så lenge som vi har gjort.

Grunnen til at vi ikke har hatt barnevakt er en blanding av at vi ikke har følt oss helt klare for det, altså redd for at de skal gjøre noe feil og at noe skal skje, og at vi faktisk ikke føler vi har behov for det. Kommer ikke til å ha barnevakt bare for å ha det. Det må være noe vi begge to skal og ikke han kan være med på.

Det er sikkert mange smarte der ut som sier at man bør ha barnevakt så tidlig som mulig både for barnet og for oss foreldre sin del, men jeg lurer egentlig bare på om det finnes andre som også ventet til opptil året før baby var borte fra foreldrene? Eller er jeg helt alene? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendig å ha barnevakt kun for å ha barnevakt... Det er jo bare tullete. "Alle andre" har vel vært klare før deg. Eller hatt behov for å være uten barnet litt. Altså bare være med hverandre eller etelleranna. Selv har vi barnevakt stadig vekk for å feks gå på konsert eller kino. Stadig vekk vil si kanskje hver 3-4 måned. At hun sover hun bestemor/bestefar eller farfar/farmor som hun kjenner godt. Det fordi jeg vet at de kjenner barnet godt.

Skrevet

Eldstemann er snart tre og har aldri overnattet hos andre eller hatt barnevakt om natten. Et par ganger (kan sikkert telle dem på én hånd) har mormor sittet barnevakt om kvelden mens vi har vært på kino eller spist middag ute og så passet mormor ham de to dagene vi var på sykehuset da lillebror ble født (men mannen var hjemme om natten så han ble bare passet på dagtid). Alt i alt er det ikke mye for en snart treåring, men vi er heller ikke så opptatt av å måtte komme oss ut av huset. Vi koser oss med alenetiden når barna er i seng og har ikke noe behov for å ha mer barnevakt.

Skrevet

Nei:-) Da jeg fikk min førstefødte, gikk det 8 måneder før hun ble passet av andre. Grunnen var at vi rett og slett ikke hadde behov tidligere. Vi var begge 30 år og hadde flakset rundt på byen i en årrekke, så når vi fikk baby og bare kunne være hjemme - da var det deilig:-)

Synes ikke det er det minste rart at du ikke har vært borte fra babyen din ennå. Ofte melder ikke behovet for barnevakt seg før man har vært mamma en stund! Jeg vet mange sier det er "fint for babyen å overnatte hos andre", det er det nødvendigvis ikke. I begynnelsen er det veldig fint om babyen forholder seg til få mennesker, slik at den kan knytte bånd. Og det er absolutt ikke nødvendig med overnattinger. At noen passer den i noen timer holder. For litt eldre babyer/barn, kan det være fint å etablere gode relasjoner utenfor primærfamilien. Jo mere kjærlighet - jo bedre;-) Men jeg mener det samme om overnatting her - det er ikke nødvendig (med mindre foreldrene har behov for det!). Når barnet har blitt noen år, er situasjonen helt anderledes. Da får kan hende barnet selv et behov for å være borte over en lengre periode. Og om man har besteforeldre som har vært en del av barnets liv hele veien, så kan de være til god hjelp nå:-)

Skrevet

Jeg tror storebror var ca 1,5 før vi hadde langvarig barnevakt til ham. Før den tid var det kun snakk om noen timer på dagtid. Men da han var 1,5 ble han passet en del av bestemor pga langvarig sykdom.

Første gangen han sov borte var han 21 mnd, og det var da vesla ble født. Da sov han hos bestemor og det gikk kjempefint. Han var strålende fornøyd med å være der og alt gikk helt fint med både legging og mat.

Det er mange som tror at man må "venne" barna til å sove borte helt fra de er små, men det er nok bare tull. Om barnet trives med å sove borte har nok mest med personlighet og situasjon og gjøre. Jeg tror det er mest viktig å skape trygge barn. Og jeg tror barn blir mest trygge hvis de er mest med foreldrene fram til ettårsalderen.

Vi er gjør ting på kveldstid vi også, men oftest med venner hver for oss. Og så reiser vi en del, men da er alltid barna med. Så jeg føler ikke vi går glipp av noe som helst.

Skrevet

Sønnen vår på 14 måneder har ikke vært passet av andre enn oss. Vi har da vært ute og truffet venner, men da har den andre vært hjemme.

Besteforeldre maser, men de får pent vente... jeg vil ikke at noen skal passe ham før han kan gå og snakke.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Da venter jeg litt til med å ha barnevakt med god samvittighet. :-) Vurderte å bare ha det, selv om jeg ikke ville, for at besteforeldre og storesøsken og venner skulle slutte å mase og kommentere negative ting om det. Når folk maser har jeg jo egentlig bare mindre lyst til å la de passe... Satser på at det blir lettere når han begynner å gå og si noen ord. :-)

Skrevet

Vi har hatt barnevakt en natt èn gang bare, og det var 1 helg da han var 1 år. Han er nå 16 mnd og har ikke sovet over hos noen andre enda.

Skrevet

Vi har enda ikke hatt barnevakt over natten. Jenta vår blir to neste uke. Men når hun ble over året, hendte det at moren min tok henne med på trilletur, eller passet henne litt mens jeg sov osv. Men aldri snakk om lang tid. Super hønemor jeg......

Skrevet

Syntes det ikke er noen regel på dette. Man må jo selv gjøre det man føler for. Selv syntes jeg det er viktig å også ta vare på parforholdet, og føler at man gjør det best ved å gjøre ting sammen, uten baby/barn. Datteren min sov hos besteforeldre første gang da hun var 9 mnd. Da skulle vi i et 50-års lag. Kunne gjerne gjort det før, men hadde ikke behov for det.

Det har gått helt uproblematisk å ha henne borte på overnatting, og jeg tror både hun og besteforeldre koser seg masse sammen. Derfor tror jeg det er topp både for hun og for oss. En vinn-vinn situasjon egentlig:-)

Jeg har ingen problemer med å si at jeg syntes det er deilig med litt tid for meg selv uten barn!

Skrevet

Synes ikke det høres unormalt ut i det hele tatt. Man hyrer barnevakt når behovet og lysten melder seg og behovet dukker opp forskjellig for hver enkelt familie.

Vi har vært så heldige å besteforeldre like i nærheten, som treffer barnebarna sine nesten hver dag, så for oss har det vært naturlig å ha dem som barnevakt fra tidlig av. Men iløpet av 2 år har vi bare har barnevakt en gang av en person som ikke var besteforeldre.

Skrevet

Nå er jeg alenemor og har jo behov for barnevakt med en gang det skal skje noe på kveldstid, men jenta var 6 mnd før jeg var borte fra henne, selv noen timer en kveld!

Nå er hun 2 (ops feil forum:p) og har 1 helg i mnd borte fra meg..:)

Skrevet

Vi har ikke hatt barnevakt, bortsett fra at vi har fått vært oen tmer ute når vi har vært på besøk hos mine foreldre (men de ser vi to ganger i året). Ellers har vi ikke nær familie og å sette naboer etc til å passe dem ser jeg ikke som noe alternativ. De er 15 mnd og 5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...