Gå til innhold

Inspirert av anonymforum: hvordan er morgenen din?

Anbefalte innlegg

Gjest Madolyn
Skrevet

Gutten er 5 1/2 mnd gammel :)

Her starter dagen mellom kl 05 og 06, stort sett. Tar opp en strålende blid baby, og føler meg trøtt etter nattammingene, men får masse energi av all gleden gutten min viser over å se mammaen sin :D Går på badet og steller babyen, og prøver å underholde ham mens jeg vasker ansikt, tar i kontaktlinser og skifter ammeinnlegg. Pusser tennene til Muffin, og tar gjerne et bilde og sender på mms til farmor eller bestemor <3 Bærer gutten opp i stua og legger ham på magen på lekematta. Setter på barnetv, men mest for lydens skyld da gutten er mye mer interessert i leker. Lager kaffe, og rydder barnesoverommet, badet og voksensoverommet dersom mannen har stått opp.

Setter meg på nettet med koffeinfri kaffekopp og sjekker facebook, mail og BiM, og er borte til gutten og snur ham på ryggen når han blir gretten og hjelper ham i gang med leken. Når han har lekt alene en 20 minutters tid er han straks mye mer kontaktsøkende, så jeg må alltid få unna ryddingen før dette skjer :)

Kl 08 er det morgengrøt og pupp for Muffin :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det full fres om morningen. Har en på snart 2 år og 8 mnd som trenger å sove til rundt 7 så vi prøver å ha det mørkt og stille (prøver å sove og det går som oftest fint for lillebror på snart 4 mnd) til da. Vi koser litt i senga, ammer kanskje om det er lenge siden sist mating.

Står opp og går på badet, steller lillebror og storebror, og kaster på meg noe klær før de blir for utålmodige.

Frokost til storebror og mamma, matpakkesmøring og tannpuss.

Så putter jeg lillebror i vogna og storebror på ståbrettet rundt halv 9 og trasker til barnehagen. Da sovner lillebror og vi "store" får litt skravletid på vei til bhg.

Vel hjemme igjen sover lillebror en times tid, mens jeg rydder unna det jeg ikke rakk på morningen og roer ned med en kopp te og litt morgentv, ev. en skive eller to til fordi jeg er konstant sulten.

Skrevet

Jeg våkner av at vesla "prater" i sengen sin og da er gjerne kl alt mellom 6.30 og 7.30. Strålende blid og fornøyd:) Er egentlig uthvilt da jeg er så heldig at hun nå sover HELE netter uten å våkne for annet enn smokken. Tar henne opp i sengen vår for å slappe av å kose litt:) Så tar vi turen inn på badet å skifter bleie å prater litt med hverandre, imens pappan dusjer og er med på samtalene;)

Så legger jeg henne på gulvet med noen leker og jeg går å lager meg en kopp kaffe. Setter meg i sofaen med rykende fersk kaffe, en snus og henger litt på dib/bim... Sjekker facebook og har på tvn i bakgrunnen. Kl 8.30 er det grøt+ vann og 20 min senere er første duppen i anmarsj;)

Koser meg med morgenstundene i hverfall, for da er tuppa veeeldig fornøyd å prate sjuk;) Koselig <3<3<3

Skrevet

Våkner ca 07.30 av enten vesla på 5 uker eller storebror på snart 2 år som er klar for å starte dagen.

Dersom vesla våkner først får hun mat. Dersom storebror er først oppe går vi ut på kjøkkenet og lager havregrøt som vi spiser mens vi skravler ved frokostbordet.

Så må jeg kle på storebror og vesla + meg selv. Dusje er det dessverre ikke lenger tid til om morgenen siden jeg er alene da, så det har blitt flyttet til kveldsaktivitet.

Deretter er det litt morgenkos med feks lese bok, legge puslespill eller noe annet med storebror mens vesla sitter på fanget og følger med.

Klokka 9 kler jeg på alle sammen yttertøy og så går vi til barnehagen da storebror må leveres før halv ti.

Koselig start på dagen synes jeg!

Skrevet

dagen starter her mlm 06.30-07.30. Våkner av at snuppa prater i senga si, tar henne da oppi senga vår for litt amming og kos og prat. Så tar vi turen på badet der det blir utført mogen stell også prater vi der og. Tar deretter turen inn i stua der hun blir lagt ned på magen og der finner hun lekene sine. Setter på barne tv, ikke så veldig intressant, men hun liker lydene.

Jeg tar turen inn på kjøkkenet å lager meg kaffe eller te. Etter en time er snuppa trøtt igjen og legges i vogna og der slokner hun og kan sove alt fra 1,5til 3 timer.

Da setter jeg meg ned litt med dataen, sjekker fb og bim og avisene mens jeg har laget meg frokost. Før hus arbeidet begynner. Tiden på morgenen er så deilig da jeg har litt tid for meg selv :)

Skrevet

Varierer litt når vi starter dagen. I dag halv ti og i går halv ni. Han legges åtte og har som regel 12-timers netter, pluss minus.

Han ligger i senga mens jeg rydder litt i annen etasje. Rer senger, sorterer skittentøy, finner frem klær, osv. Så bruker vi god tid på badet. Vel nede i stua tar vi en runde med amming i sofaen. Så spiser jeg frokost mens mini enten ligger på matta si eller sitter i vippestolen. Så blir det som regel tømming av oppvaskmaskin, støvsuging eller annet forefallende før det er tid for lur nummer en etter 2 timer våkentid, og da er det ut for å gå lang trilletur med hunden vår.

Og de gangene han våkner tidlig (har våknet en gang halv seks og et par ganger halv sju), da er jeg IKKE blid, og får ikke det minste energi av at han er våken og fornøyd. Da er jeg bare SUR:)

Skrevet

Stod opp ca 6.30 med mannen, baby (8mnd) og storebror på 2,5. Storebror på 5 kom ruslende etter en halvtime. Gikk ned på kjøkkenet og satte på kaffe og vannkoker til grøt. Så spiste vi rista brød, kaffe og lille fikk grøten sin. Deretter full lekefart til mannen kjørte avgårde til barnehage kl 9.30. Storesøster (15 år) sover enda og storebror på 20 dro på jobb kl 6. Mulig kjæresten er nede på rommet hans, men det vet jeg ikke enda. Vi hadde også en overnattingsgjest på 18 som satt på mannen til barnehagen...-ja her er det mye greier..hehe. Har også vært ute og matet og sluppet ut hønene og nå har lillemann sovet første luren på trappa i vogna si:) Elsker disse vakre morgnene med soloppgang og stillhet, levende lys og fyr i peisen på kjøkkenet:):) Nok en vakker dag på planeten Jorda:):)

Skrevet

Jeg våkner som regel mellom 06/6.30 av at lillemor på 7 mnd skravler og hyler etter å bli tatt opp. Pappan tar henne med seg fordi han må opp da uansett, og jeg sover ofte en halvtime/time til. Storebror på 3 år våkner som regel i løpet av den tiden. Jeg står opp, og vi spiser frokost sammen alle 4. Pappan drar på jobb, og jeg rydder litt og steller og kler på storebror. Babyen ligger i lekegrinda i mens, og begynner å bli trøtt og grinete. Ca 8.30 kjører vi til barnehagen, og er hjemme igjen etter ca 45 min. Ammer og legger lilejenta, som da er stuptrøtt, ut i vogna for å sove. Hun kan sove alt fra 30 min til 2 timer. Jeg rydder, koker kaffe og nyter resten av babyens sovetid med god morgen, Norge og pc. Deeeeilig!

Når hun våkner er det badetid eller morgenstell. Pappan pleier å ta på ny bleie og kle på henne, men har lite tid til mer enn det. Jeg må dusje om kvelden. Tiden flyr så fort om morgenen :-)

Gruer meg litt til vi skal stille klokken. Da blir det tiiiiidlig på'n!!

Skrevet

ps-nå er mannen på vei med nystekte wienerbrød til kaffen....

Skrevet

Her våkner barna mellom 07 og 08 som regel. Da kommer storesøster tuslende inn på soverommet vårt, og vi koser oss litt i senga alle tre. Lillesøster får låne smokkene til storesøster og de koser og herjer jeg litt sammen. Så er det inn på badet, og det tar sin tid når tre jenter skal stelle seg for dagen kan jeg si :P Skifter bleie på lillesøster, mens storesøster tisser på do. Så er det påkledning av dem begge, før jeg hiver på meg litt sminke i full fart og drar en børste raskt gjennom håret (må skje fort, hvis ikke så rekker minsta å endevende halve badet;)

Så er det opp på kjøkkenet for å spise frokost alle tre. Vi koser oss og bruker lang tid, prater og hører på radio. Matpakker er smurt kvelden før, så det er bare å pakke dem ned i bhg-sekken sammen det andre som skal med. Etter frokost leker vi litt på stua, før jeg kler på dem begge, setter dem i søskenvogna og går avgårde til barnehagen. Det er et stykke å gå, så jeg er fortsatt avhengig av søskenvogna, for å ikke måtte bruke 100 år på turen. Leverer i barnehagen ca 9.45, går innom butikken på veien hjem og er hjemme igjen ca 10.30, hvis jeg ikke drar på babysang, besøk eller åpen bhg med minsta etter leveringa.

Skrevet

Her våkner barna mellom 07 og 08 som regel. Da kommer storesøster tuslende inn på soverommet vårt, og vi koser oss litt i senga alle tre. Lillesøster får låne smokkene til storesøster og de koser og herjer jeg litt sammen. Så er det inn på badet, og det tar sin tid når tre jenter skal stelle seg for dagen kan jeg si :P Skifter bleie på lillesøster, mens storesøster tisser på do. Så er det påkledning av dem begge, før jeg hiver på meg litt sminke i full fart og drar en børste raskt gjennom håret (må skje fort, hvis ikke så rekker minsta å endevende halve badet;)

Så er det opp på kjøkkenet for å spise frokost alle tre. Vi koser oss og bruker lang tid, prater og hører på radio. Matpakker er smurt kvelden før, så det er bare å pakke dem ned i bhg-sekken sammen det andre som skal med. Etter frokost leker vi litt på stua, før jeg kler på dem begge, setter dem i søskenvogna og går avgårde til barnehagen. Det er et stykke å gå, så jeg er fortsatt avhengig av søskenvogna, for å ikke måtte bruke 100 år på turen. Leverer i barnehagen ca 9.45, går innom butikken på veien hjem og er hjemme igjen ca 10.30, hvis jeg ikke drar på babysang, besøk eller åpen bhg med minsta etter leveringa.

Skrevet

Morgen staret med at vesla skraper meg i fjeset fordi hun har havnet i senga vår i løpet av natta fordi hun fortsatt våkner ørten tusen ganger om natta og jeg er utslitt. Prøver da desperat å få henne til å sove litt til (dette er ca 07) men må fort gi opp når en morgenfrisk treåring kommer løpende inn fordi han har hørt lillesøster og roper: ER DET MORGEN?

Så herjer barna i sengen mens jeg fresher meg fort på badet, så steller vi minsta, så storebror. Ned å lage frokost med minsta ålar rundt på gulvet. Spise sammen med storebror, lage matpakke, ordne sekk ++ Da har det plutselig gått halvannen time + og lillesøster er trøtt igjen. Kler på eldstemann og fester søskenbrettet på vogna og så triller vi til bhg og da sovner som regel minsta på veien. Er som regel hjemme igjen ca 09.30 og er jeg heldig sover hun litt til slik at jeg får tatt meg en kopp kaffe/te og pustet litt ut og lest litt avis :)

Skrevet

Den siste uken har det vært morgen i 5-6-tiden (før var det gjerne syv-halv åtte). Prøver å dryge henne til klokken har passert seks, da jeg egentlig ikke anser noe før det som morgen... Som regel godtar hun dette, og ligger litt stille og litt og babler. Er jeg riktig heldig, sovner hun igjen...

Så ca seks, kvart over seks står vi opp. Jeg hiver på meg morgenkåpe og en joggebukse. Vi går så inn på badet og tar morgenstellet. Lillefrøken er kjempeblid, og ligger og lager kurrelyder på stellebordet, og holder helst i tærene <3

Legger henne ned på stellematten i stuen, sammen med noen leken, slik at jeg kan få i meg noe mat. Spiser litt mens jeg sjekker ut bloglovin, dib, avisene, fb. Hvor mye jeg kommer igjennom, er helt avhengig av frøkenens tolmodighet på gulvet.

Hun får så pupp dersom det er 2-3 timer siden sist måltid (noen ganger får hun pupp rett før vi står opp). Koser litt på fanget/gulvet. Så kommer det gjerne en bæsjebleie ganske umiddelbart (spesielt hvis hun har lagt litt på magen). Skifter denne. Setter samtidig på en vask om det er nødvendig.

Jeg lager meg så en kopp kaffe, mens hun leker litt mer på gulvet. Etter en times våkentid er det tid for første dupp. Denne varer som regel rundt en time, men kan variere fra 30 min - 2 timer. Hva jeg gjør da, avhenger av hvor trøtt jeg er. Tar en dusj, sover litt mer selv, rydder, ser litt på opptak på tv, internett...

Morgenstund har som regel guld i mund :-)

Skrevet

Samboer står opp og lager bråk kl 6 så da våkner Plutten og blir båret inn til meg. Vi ammer og han sover en time til. Jeg dormer inntil - tør ikke forlate ham alene der da han er svært mobil. Står opp ca 7. Setter ham i Ikeastolen på badet mens jeg dusjer. Så er det hans tur, han eelsker å dusje, så han sitter og leker med dusjmunstykket med lav stråle mens jeg vasker ham med såpe der det trengs. Dusjer av, tørker og kler på ham under protest. Ordner frokost mens han leker og krabber fritt rundt i 1. etasje. Spiser frokost sammen ca kl 8, han spiser brødbiter og får en skje babyyoghurt innimellom. Rydder, forbereder dagens eventuelle utflukt. Så spiller vi litt piano (han sitter på fanget og hjelper til mens jeg prøver å spille barneviser), eller digger til en cd, eller øver på å krabbe opp trappa. Ca kl 9-9.30 kler jeg ham for å sove ute i vogna. Men virker han ikke helt klar for å sove bærer jeg ham med meg til postkassen, og så en runde i hagen, kanskje husker litt i husken på terrassen. Legger han ned i vogna uten protest hvis han er klar for å sove. (rigger litt så sovner han). Går eventuelt en liten tur. Da sover han 1-1,5 timer mens jeg gjør hagearbeid (som det har blitt lite av i sommer siden han har sovet så kort) våkner han før jeg er ferdig så drar jeg ned vogna på gresset så sitter han rolig å ser på i kanskje 10-15 minutter. Så går vi inn og lager grøt til ca kl 11. Sen er det vel ikke morgen lenger :-)

Skrevet

Dagen starter ca 8 ved at enten storebror eller lillebror våkner. (Pappan har dratt på jobb litt etter syv.) Storebror (snart 3 år) kommer inn til meg når han våkner og vi ligger gjerne og koser litt i senga før vi står opp. Lillebror (7 mnd) blir lagt på gulvet på rommet til storebror og de leker sammen mens jeg dusjer og steller meg. Deretter kler jeg på storebror og pusser tennene og så steller jeg lillebror før vi alle går ned. Storebror får frokost og spiser den i stua mens han ser barne-TV og jeg gir lillebror flaske. Så smører jeg matpakke til barneparken og pakker sekken hans. Etterpå har vi tid til litt lek før vi kler på oss og kjører i barneparken vanligvis en gang mellom 10 og 10.30. Når storebror er vel levert handler jeg hvis det er noe vi trenger, ellers drar vi hjem og lillebror tar sin første blund og jeg setter meg her foran PCen (slik jeg gjør nå) og spiser frokost mens jeg sjekker mail, leser nettaviser og tar en titt gjennom forumverdenen. :-)

Skrevet

For en hyggelig tråd da, er så artig og lese litt hvordan det står til rundt om i de tusen Småtroll hjem:)

Vi kan fortelle hvordan morgenkvisten har vært her hos oss i Drammen:) Pappa står opp rundt kl 0715-0730, han pendler til Oslo. I dag var Brutus våken, så pappa hentet en veldig blid og fornøyd gutt:) Litt kald på føttene da han hadde nok dratt av seg den ene sokken i løpet av natta.....pappa skiftet ei tung tissebleie:)

Så kom han opp i sengen min, der vi ligger og koser oss under min dyne:) Etter en stund merker jeg han blir litt trøtt og til slutt sovner. Ikke noe er som å ligge og høre på den deilige puste/sove lyden hans. Og jammen så dormer mamma`n litt av også. Og vips, så var klokken 0920 i dag:)

Så går vi ned og setter på tv, Brutus ligger på teppe på maven og ser på tv:) jeg går ut på kjøkkenet og varmer vann til grøt, lager grøt og finner frem en fruktmos og en 1/2 avokado. Slipper ut katta og setter på en vaskemaskin:) Henter Brutus og setter han i høy stolen fra Ikea:) Etter maten blir det ei flaske i sofaen i tv`stua, nå må han ha noe og leke med for at jeg skal få lurt i han ei flaske. I dag ble det pulsklokka mi....hehe:)

Så bærer det opp i senga for dagens først lur, der ligger han ennå:) Fortsatt i pysjen, så stell blir nå når han våker:) Da blir det også ei brødskive før vi skal ta bussen til byen og ordne en del ting:)

Så når Brutus sover, sjekker mor pc`n, leser tirsdagens avis (ligger litt etter denne uken) og setter på en tørketrommel:) rer noen senger og steller meg selv, etter en deilig nykokt kaffekopp:)

Vi er utrolige heldige jenter:) Som kan gå hjemme med de små.....god helg til dere alle sammen fra oss to her i Drammen, med blå himmel og badet i sol:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...