Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Skrev tidligere at far vil at sønnen vår skal ha etternavnet hans også. Og det har jeg ikke noe imot. Fikk skjemaene som han har fylt ut. Også så jeg at han skrev mitt etternavn bindestrek og hans etternavn. Jeg har da tenkt å la etternavnet mitt stå sist, siden jeg har hovedomsorgen, etter et råd jeg fikk fra en anonym. Har dessverre ikke linken til tråden. Skrev den ganske tidlig, så gidder ikke å finne den. Men til saken. Det jeg lurer på, er det viktig å ha med bindestrek når man har 2 etternavn? Har den bindestreken noe som helst betydning? Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Har du bindestrek så blir det ETT etternavn sammensatt av to navn. Da er det et helt nytt navn, og ingen av dem er å regne som mellomnavn. Vi vurderte den samme løsningen, men fant det veldig upraktisk at ungen skulle ha et etternavn som ingen av oss har, så jeg ga meg og lot mannen få sitt gørrkjedelige etternavn som hovedetternavn og mitt som mellomnavn.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Du kan kun ha ett etternavn. Hvis du ikke har bindestrek blir det nest siste navnet regnet som mellomnavn (i utlandet også faktisk som fornavn!). Hvis dere har bindestrek er begge navnene like viktige :-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 er det bindestrek regnes det som et navn... er det ikke bindestrek som to.. om dere begge ønsker at deres skal stå sist må det jo diskuteres, navn har ingenting med hovedomsorg å gjøre.. Nå vil du kanskje ikke si navnene her, men villle jeg valgt ut fra hva som "høres" best ut,og om en av dere heter noe gørr-kjedelig som hansen, nilsen osv. så kutt det heller ut og la barnet ha et navn..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis du ikke har bindestrek, så blir det "første" etternavnet et mellomnavn, og det "bakerste" blir etternavnet. Iflg. norsk navnelovgivning er det ikke tillatt å ha mer enn ett etternavn, og det er nok også bakgrunnen for bindestreks-etternavn. Hvis vi nå sier at du heter Olsen og barnefar heter Berg, og så sier jeg herved at gutten din heter Per. (Han gjør sikkert ikke det, men du skjønner hva jeg mener!) Fars forslag: Olsen-Berg - navnet alfabetiseres på O, gutten heter Per Olsen-Berg, alfabetisert slik: Olsen-Berg, Per Ditt forslag Berg Olsen (uten bindestrek): Da heter gutten Olsen, Per Berg og alfabetiseres fremdeles på O, og har Berg som mellomnavn. Neste alternativ: Berg-Olsen - da heter gutten Berg-Olsen, Per og alfabetiseres på B. Så hvis du synes ditt navn er "viktigst", så synes jeg du skal la ham hete Olsen-Berg, for da vil han i alle fall bli alfabetisert på samme bokstav som deg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Ok, så hvis jeg ikke tar med bindestrek, så blir et av etternavnet vårt til mellomnavn...ok, skjønner. Litt vanskelig dette her. Gutten har et mellomnavn fra før av. Hva syns dere at jeg skal gjøre? Syns dette ble litt vansklig. Håper noen kan tenke litt for meg HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Som nevnt over, bindestreken har stor betydning, og betyr at gutten får et etternavn som ingen av dere har. Hele sammensetningen er etternavnet, og navnene kan aldri brukes oppdelt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Som jeg forstår det, mente du at barnet skulle ha faren sitt navn som mellomnavn, og ditt navn som etternavn. Hvis det er skrevet med bindestrek, er dette noe helt annet. Da MÅ alltid begge navnene (med bindestrek) brukes. Hvis du ikke er enig i at navnet skal skrives slik, må du ikke sende inn navneskjemaet, men ringe Folkeregisteret og be om å få tilsendt et nytt. Makuler det gamle skjemaet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Etternavnene våre høres bra ut begge veier. Altså, jeg har ikke noe i mot at far sitt etternavn skal stå sist, bare noen som foreslo det for meg siden jeg har hovedomsorgen. Men som sagt, hva når gutten har et mellomnavn fra før av. Skal jeg da bruke begge etternavnet med bindestrek? Slik at han får begge etternavnene våre? HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Hvis du ikke er sammen med barnefar må jo du bestemme dette... tror jeg hadde villet at gutten vår skulle hatt mitt navn hvis han skulle vokse opp med meg, men samtidig så er det jo flott at det er viktig for BF at gutten også skal ha hans navn.. Du må velge noe du synes klinger bra :-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Mellomnavn fra før? Her tipper jeg at du egentlig snakker om at gutten har dobbelt fornavn. Og det spiller ingen rolle i forhold til etternavn, rent formelt sett. Formelt sett så kan man ha flere fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn. Eksempel tatt bare ut i fra lufta: Hans John Erik Petter Berg-Pedersen Strand-Ås. 4 fornavn, ett bindestreks-mellomnavn og ett bindestreks-etternavn. Teknisk sett: Et himla langt navn! Tenk dere om før dere gir barnet et veldig langt navn - det kan se flott ut på papiret, men er utrolig upraktisk.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Da han ble født, fikk han et fornavn. La oss si det er Thomas. Og på mellomnavnet skrev jeg eks. Andre. Så da heter han da Thomas Andre. Men vi sier bare Thomas. Ja, tror vi må ta en liten diskusjon på dette. Vi har bare tatt det fort gjennom telefonen. Ble vist litt mer vanskelig enn det jeg hadde tenkt. HI P.s: hvis vi tar med alle navnene så blir det ganske lang ja.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #13 Skrevet 5. oktober 2011 I dette tilfelle er André også et fornavn, det er 2. fornavn, del 2 av et dobbelt fornavn. André er ikke et mellomnavn, formelt sett. Dagligtale har jeg lært meg at er noe helt annet...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 bindestrek gjør at dere "lager" et nytt etternavn, men da får dere begge navnene som etternavn,ellers blir det ene et mellomnavn.. Men dersom dere går for bindestreksløsning kan han aldri skrive Per B. Olsen f.eks, det er ikke lov på bindestreks navn.. Om han alt har to fornavn og dere i tilegg skal dytte på han to etternavn syns jeg dere skal tenke dere om litt og kanskje svelge noen kamlere.. Om du har hovedomsorg (sikkert fordi gutten er baby) syns jeg du kan la far få ha etternavnet.. tenk på stakkars gutten når han skal gifte seg.. Heter allerede Per Bjarne Berg-Olsen og skal gifte seg og de vil ha begges etternavn.. skal han da ha 3?? eller 4 om hennes foreldre har gjort det samme???
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har selv fire navn 2 fornavn, et mellomnavn (min mors etternavn) og ett etternavn. Har aldri brukt etternavnet mitt fordi det med to fornavn ble alt for langt... Sønnen vår har ett fornavn, min manns etternavn med bindestrek til mitt etternavn. Han må da alltid bruke hele navnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Ang det du kaller mellomnavn: Se mitt innlegg kl 22:51, litt lenger opp!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 he he 22 :52 her... jeg mener selvfølgelig at jeg aldri har brukt mellomnavnet mitt!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 Vi bruker heller ikke mellomnavnet til gutten særlig. Nå som jeg tenker litt på det, så angerer jeg litt på valget av mellomnavnet, hehe. Men dette er ikke noe jeg kunne vite på forhånd. Men tusen takk for mange svar. Tror jeg må ta dette opp med far, og høre hva han sier. Også ta hensyn til at 4 navn blir kanskje litt lang. Hi
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Altså, som du kanskje ikke leste i et annet svar, så har barnet mest sannsynlig to fornavn fra før. Hvis barnet heter Ole Kristian, så er begge fornavn (vanligvis). Så ønsker begge foreldrene å ha med sitt etternavn. Hvis du heter Hansen og far heter Larsen, så lurer du egentlig på om barnet skal hete Ole Kristian Hansen Larsen Ole Kristian Larsen Hansen Ole Kristian Hansen-Larsen (Ole Kristian Larsen-Hansen) Ville styrt unna etternavn med bindestrek. Ofte blir det veldig langt. Dessuten heter ikke foreldrene det samme. Det blir litt annerledes når hele familien har den varianten. Så hvis du har barnet mest, vil det være helt naturlig om ditt navn ble etternavn og fars navn ble mellomnavn. Men det er egentlig helt opp til deg. Klang spiller en rolle, men siden du mener det høres bra ut begge veier, så må du bare velge. En god del slutter jo å bruke mellomnavnet, særlig hvis de har to fornavn og så, det blir liksom for langt å bruke alle fire. Sånn sett kan du sette ditt sist, og derfor vil det kanskje bli mest brukt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #21 Skrevet 5. oktober 2011 Du har selvsagt lov å fjerne barnets mellomnavn (andre fornavn?) dersom du ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #22 Skrevet 5. oktober 2011 Han er registrert med mitt etternavn, har hittil blitt mest brukt ja. Stakkars gutten når han skal skrive navnet sitt på skolen. Hele fulle navnet hans. Nei, dette må jeg tenke litt mer på og høre med far. Vi finner sikkert ut av det. Men jeg setter veldig stor pris på forslagene og svar jeg har fått her Skal ha dette i bakhodet når jeg og far prater sammen. Tusen takk igjen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå