Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry at jeg kommer med enda ett sove innlegg (ikke så rent få av de her inne :), men jeg bare må likevel. Snuppa her har ikke fast sovetid, da jeg aldri vet hvor lenge hun sover. Slutta med nattamming for 3 uker siden, og hun har sovet rundt i snart 1 uke - ingen oppvåkninger lenger - JIPPI!! MEN.. da hun av og til sover 1,5t og av og til 20 min etc, så må vi som regel ha 3 dupper, og den siste blir som regel alt for sent. Dagen går rett og slett ikke opp. Får vi henne ikke til å sove da, er hun våken nesten 5t før hun legges, og da er hun super trøtt self. Har så mange bedrevitere rundt meg som sier at det er bare til å holde henne oppe lenger, for å få rutine på dette, og at hun er alt for gammel til å ha 3 dupper enda (8 mnd). Hun er ganske trøtt etter 3t våkentid.

Jeg vet at det er tull å høre på dem, for om en annens 8 mnd gml unge sover 1,5 på form og så 1-1,5t på etterm, så sover h*n mer en jenta mi på dagen likevel. Og jeg vet at det er individuelt for hvert barn. Vil likevel høre her om noen har gått aktivt inn for å "presse" ned i 2 dupper med et barn som sover som mitt, og om det funket? GI meg oppskrift, please? :)

PS: Hun våkner rundt 6-7, så dagen er jo også lenger enn for de som våkner 8-9 ( *misunnelig* ) !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen oppskrift, men har hatt samme problem selv. Min har sovet 3 ganger til nå nylig, han er 9 mnd. Nå prøver vi å holde ham våken til sengetid, men han er så sliten på slutten av dagen at det går helt rundt for ham. Håper at det skal gå seg til og at han skal sove bedre på natten og kanskje ha lengre lurer på dagen.

Det eneste jeg kommer på som kan være verdt å prøve er om det år an å sende henne inn i drømmeland igjen på morgene, så dagen ikke begynner så tidlig. Vi har prøvd med en melkeflaske klokken seks på morgene, og så sove litt videre, og noen dager har han da sovet til halv 8, 8. Da blir dagen mye enklere å få til å gå opp med 2 lurer. Men, det har du kanskje prøvd..

Eller blir det å ta tiden til hjelp, det går seg jo til i løpet av en måned eller to kanskje. Ikke så mye hjelp her, men du har min sympati. Det er vanskelig med sovingen, synes jeg..

Skrevet

Da nurket var i den "alderen" der så hadde han også 2 dupper om dagen. Slik så dagen vår ut:

våken kl.7.30 +- : mm og kos i senga før vi sto opp

ca 8.45: grøt + fruktmos

ca 10.45: 1.lur som varte max 1t og 15min, mm når han sto opp

12.30: Middagsglass + fruktmos

ca 14.45: sove i max 1t, mm når han våkna

16.15: brødskiv + tran + fruktmos

18.15: grøt + fruktmos

19: mm

19.10: Kveldstell + tannpuss

19.30: zzzzzzzzzzzzzzzz

Jeg merker iallfall at dagene ble lettere etter at rutinen er på plass. Han ble fort vant med det, og sover mye bedre...

Du får lykke til :)

Skrevet

Akkurat samme her Insomnia! Får ikke dagen til å gå opp med bare 2 dubber. Har maks klart å holde ham våken i 2,5 timer på morgenen, og da har vi allerede forlenget natta litt med morgenpupp. Sover da ca 1 time 15 min. (Til kl 11-11.30) Problemet oppstår gjerne vis neste dupp ikke blir før i 14-tiden, da er han helt skutt ved 18 og må enten legges for natta (ender med at han våkner etter en time og vil leke) eller vi tar en 15nminuttershvil på fanget, med det som resultat at han blir helt bajas til 20-21. Har funnet ut at det funker best om han får sove en powernap i 13-tiden og så en lenger hvil ved 15. Da går det opp med natta som er 19-7. Men dette blir gjerne i teorien for det er sjelden vi har 2 kvelder etter hverandre at han sovner til samme tid. Han er 8 mnd til uka.

Skrevet

Har prøvd å forlenge morgenen litt med pupp når hun våkner halv seks-seks ja, men funker ikke. Hun er sprellende våken når jeg legger henne tilbake i senga, så da er det bedre å la henne jabbe med seg selv i en liten halv time, uten pupp. Da får jeg tid til å våkne i det minste.

Funker ikke med en powernap når hun ikke er skikkelig trøtt. Hun trenger 3t våkentid før hun er klar for å sove. Huff, så vanskelig det skal være da :) Så når første dupp er ferdig senest kl. 10, neste ca 13:30, så blir siste dupp rundt kl 17 og det er jo alt for sent! Hadde hun sovnet kl 16:30-17 hadde det jo gått, men det gjør hun ikke. For denne siste duppen liker hun ikke.. hehe

Skrevet

Slik var det her også, fikk liksom ikke plass til den siste duppen. Gjorde rett og slett et forsøk på å dra det litt lenger før hun ble lagt for første dupp, samme med dupp nummer 2. Litt surv i noen dager, men så gikk det seg egentlig veldig fint til. Frøkna har alltid vært en 30-min baby, men det lettere å få den ene duppen til å bli lenger nå som kun har to dupper. Tror hun begynte å sove lenger om morgenen også. Så en typisk dag nå er at hun våkner mellom 07.00 og 07.30, Så blir hun lagt ca 10.30 og sover til 12.00 (hvis vi er heldige), så ca fra 15.30 til 16.00. På kvelden sover hun som regel mellom 19.00 og 19.30. Begynte med dette når hun var rundt 8 måneder.

Skrevet

Frkchihiro: Oj gikk dere fra 30 min dupper til 1,5 time??? Åh... håpe på det! :)

Her er tulla straks 8mnd og jeg har begynt å prøve på 2 dupper. Fram til nå har hun sovet hele natta (fra ca 6-7 og til 7) så sovert første dupp fra ca 9-9.30, neste dupp 12-12.30 og siste 16-16.30. Dette har fungert greit (lite tid for meg å få gjort noe spesielt siden dette helst skal foregå trillende i vogna, men..) men i det siste har duppene blitt veldig korte (15-20min..) Så de siste dagene har jeg prøvd å innføre 2 dupper isteden. Jeg har gjort det ved å utsette 1. duppen, så nå har hun vært våken til ca 11 og sovet da i 45min-1t (Jippi!) også siste dupp ca 15 (da også i en liten time)

Hun har til nå vært litt sutrete før den første duppen, men sovnet lett ute på trilletur (pleier å være vanskelig å legge om hun er overtrøtt)

Så kanskje du kan prøve det? å utsette dupp 1?

Skrevet

Har også prøvd å utsette første duppen, men det er da hun er trøttest. Har endt med at hun sutrer hele siste timen før hun legges ca kl. 10 (da har hun jo vært våken i 4t). Da sov hun i hele 15 min! Så da ble det en kjip morgen i tillegg. Har av og til hendt at hun sover fra 9 - 10, så det er jo mye bedre. Men kan selvfølgelig prøve igjen! Gjorde dette 2 dager, og begge dagene sov hun kun 15 min. Og 2x30 min senere på dagen. Liten tid til meg selv ja! Elsker henne over alt på jord, men åh som jeg savner litt alenetid. Våkner hun 7, kan jeg jo sikkert klare å drøye til kl 10:30. Men det er som oftest halv seks-seks for tiden :(

Skrevet

Hun trenger fortsatt ofte hjelp til å runde 30 min, men ofte holder det at jeg bare snur henne på andre siden og pakker teppet rundt henne når hun begynner å våkne. Noen få ganger bare sover hun videre selv også. Det er en helt ny hverdag for å si det sånn!

Skrevet

Vi sleit også med dette leeenge, men på merkverdig vis har det gått seg til. Han er 8 mnd nå.

Det jeg prøver på, er å utsette dupp nr 2 så lenge som mulig, og blir det totalt krise mye våkentid før nattalegging, legger vi han heller tidligere for kvelden. Utsetting av dupp har jeg gjort ved å finne på morsomme ting i det han begynner å bli trøtt. Hovedsaklig betyr dette trille tur mens han sitter oppe og ser, han fascineres veldig av å titte på verden, så det funker her. Ellers så har såpebobler funket, gå ut i sandkassa (funker litt dårligere, men får iallefall kjøpt meg litt tid), etc... Det er hardt å gå fra 3 til 2 dupper, og jeg tenker at javel blir det 3 en dag så gjør ikke det noe det heller.

Vi stod også opp sånn kl 5 ganske lenge, og da var det klart vi måtte ha 3 dupper. Etter han begynte å sove på eget rom, sover han lengre om morgenen (til 6.30-7), og da er det lettere å kutte en dupp. Har forresten også de siste dagene begynt å innføre brødskive og frukt-måltid i det han blir trøtt før første dupp. Da kjøper jeg også litt tid, han blir veldig energisk etterpå så klarer å forskyve det en time kanskje :-)

Lykke til!

Gjest Madolyn
Skrevet

Her er jo ikke gutten mer enn 6 mnd foreløpig, men har klart å kutte fra 4-5 dupper ned til 2-3 ved å gjøre det samme som Petronella; avlede og underholde når babyen blir trøtt. Her blir han trøtt allerede etter 2 timer våkentid, men da setter jeg i gang med favorittunderholdningen hans en stund, og så tar jeg på bæreselen og vi går ut. Da koser han seg med frisk luft og masse spennende å se på mens vi går til butikken. På butikken sitter han så i setet på vogna og titter seg rundt litt til, og på vei hjem igjen så sovner han - men da 45 min- 1 time senere enn før :) Sover da alt fra 30 min til 1,5 time. I dag slo han til med 2 timers søvn, og da ble det kun en 45 min dupp fra ca kl 14:45-15:30.

Har i månedsvis lagt gutten når han har vist trøtthetstegn, og kun endt opp med rasende og urolig baby som hylskrek i 15-25 min hver gang han skulle sove, og som kun sov i 30 min.

Skrevet

Så herlig å lese Madolyn at Muffin knekket en liten sove kode:) Nå ble jeg virkelig glad på hans og ikke minst på dine vegen:) Måtte det fortsette slik.....

Klem fra meg:)

Skrevet

Ja, helt supert Madolyn! Så da sovner han i vogna og uten skriking? Og du får en liten pust i bakken. Så bra.

Skrevet

Madolyn, nå ble jeg glad! Det funker å drøye duppene hans litt altså?? Legging ved første trøtthetstegn har aldri funka her i gården, og det er så godt å se at dette tipset kaaanskje har hjulpet litt hos dere også? (håper at den gode trenden har fortsatt, og at det ikke bare var et blaff :)

Skrevet

Hmm.. kjenner jeg blir misunnelig. Funker ikke å drøye noe som helst her. Akkurat som sovemodusen er stilt inn på akkurat 30 min (eller mindre)!! ai ai.. håper det går over i noe annet snart. For tiden våkner hun ca kl 5 om morgenen også, så det henger vel sammen med lite dagsøvn. Nå har jeg bestemt meg for å ikke fokusere på det i hele tatt, og bare ta hver dag som den kommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...