Gå til innhold

Min mening om "pynte-h"

Anbefalte innlegg

Det virker som om flere her synes at navn som har en h som ikke uttales er teite og kaller h-en for pynte-h. Navn det gjerne gjelder er Hannah, Jonathan, Mathias, Nathaniel, Sarah, osv.

Alle navnene jeg har nevnt har til felles at de er bibelske navn, altså hebraiske navn. Hebraisk skrives med det hebraiske alfabetet: et alfabet der kun konsonantene skries. Hannah skrives altså H-N-H (eller CH-N-H, alt etter hvordan man transkriberer/uttaler bokstavene), og Jonathan skrives J-W-N-TH-N (W viser at det er en o-lyd der). På hebraisk viser man at et ord er et hunnkjønnsord eller at et navn er et jentenavn ved at det slutter på -H. Denne h-en uttales -ah. TH ble i gamle dager uttalt som th i engelsk "think", eller som en myk t-lyd. Å skrive Jonathan J-W-N-T-N ville gi en annen betydning. (Akkurat som å skrive "hvert" i stedet for "vært" på norsk.) Da disse navnene ble skrevet med latinske bokstaver ville man ta vare på uttalen i den grad det var mulig.

Vi kan se det samme "fenomenet" på norsk. Bokstaver skrives som ikke lenger uttales. Et eksempel er navnet Ingrid som mange av oss uttaler Ingri. Ord som "ord", "hva" og "hvem" uttaler vi "or", "va" og "vem". Vi skriver det likevel på gamlemåten. Vi kaller ikke de stumme bokstavene på norsk for pyntebokstaver.

I tillegg til at man tar vare på navnet som det en gang var, er det en annen åpenbar fordel med å skrive mange av disse bibelske navnene med h-en. I alle engelskspråklige land er den formen nesten enerådende. Drar du til England, USA eller Australia og sier "my name is Hannah" vil damen i resepsjonen (eller hvem du nå møte på) skrive det nettop slik: Hannah. Navn som Mathias finnes jo ikke i den formen på engelsk (de har formen Matthew), men jeg synes likevel at det bør skrives med h.

Hvorfor så mange har gått til "krig" mot "pynte-h" forstår jeg virkelig ikke. Vi har ganske stor frihet når det gjelder navn på barna våre, og står fritt til å kalle dem Dsjånni og Matias. Jeg synes likevel man bør skrive navnene Johnny (et navn jeg forsåvidt ikke liker, men velger man det bør man skrive det riktig) og Mathias. Samme med Michelle heller enn Misjell osv. Ch i Michelle kan jo kalles "pynte-ch" da vi skriver den lyden sj på norsk. Det samme med den stumme e-en i slutten av navnet (som viser at det er et jentenavn: på fransk er Michel guttenavnet og Michelle jentenavnet, selv om de uttales likt).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143646257-min-mening-om-pynte-h/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra innlegg, namedrop! Jeg er så hjertens enig.

Mannen min og jeg har snakket litt om denne h-en tidligere (og da spesielt får datteren vår fikk navnet sitt), og vi uttaler konsekvent h-en som avslutter navn som f.eks. Hannah, Minah, Leah. Endingen på navnet blir annerledes om man kutter den ut - den blir kort, og ikke luftig som ved h-ending. Personlig så synes jeg det er merkelig at man ikke tenker over dette...

Kan det hende at 'krigen mot en såkalt pynte-h' går mer på at man misliker navn fra annet kulturopphav enn norsk og nordisk?

Det har vel kanskje også noe med hva man identifiserer seg med - kun nordisk kultur, nord-europeisk kultur, europeisk kultur, vestlig kultur osv. Personlig så føler jeg meg som en del av den vestlige kultur, og henter navn fra hele den når jeg søker. Og da kommer jo såkalte pynte h-er, ch-lyder, ph-lyder og alt med seg, med. Det er ikke dermed sagt at jeg foretrekker Philip fremfor Filip, men det er helt naturlig å se på navnets opphav og tradisjon. Men jeg synes f.eks. Hannah er vakrere enn Hanna. Hannah er mye mykere,mens Hanna blir relativt hardt i mine ører...

Vi har jo også noen navnevarianter som jeg stusser litt over. Spesielt fordi de som roper høyest for å kutte h-endinger o.l, er mest tilhenger av norrøne og tildels nordiske navn. Men hva med navn som Haakon, Aasmund, Aage, Kaare etc. Disse navnene uttales jo ikke annerledes enn om man hadde skrevet dem med å. Kanskje du vet noe om dette, namedrop? Er det dansk innflytelse eller kanskje mye lengre tilbake enn det? Jeg synes det ser mye mer jålete ut enn en h på slutten av et navn - som jeg mener endrer uttalen på selve navnet...

Norsk å var opprinnelig en lang a-lyd på norrønt, som ble skrevet enten á (som på moderne islandsk) eller aa. Etterhvert ble den til en diftong (ao, som lyden i engelsk "boat"), også ble den forenklet til en å-lyd. Den lille o-en over a-en i å vitner om den gamle uttalen (ao), men før den var det altså en lang a-lyd (aa).

Dette ble bevart i skrift lenger i Danmark enn i Norge. Vi har fortsatt mange navn med aa, og internasjonalt er det kanskje enklere med aa enn å? Men det ser ganske gammeldags ut likevel. :)

Annonse

Jeg tenker at denne "kampen mot pynthe-H'en" tilsvarer litt kampen for rundt 100 år siden (ikke sikker på eksakt årstall) for å rense ut bokstaver som Z og X i vanlig staving. De ble sett på som "ikke-nordiske". Før denne tiden var det vanlig å skrive f eks Axel og Lorenz osv. Stavemåten har overlevd pga av oppkalling osv men bokstavene er borte fra de fleste andre ord. Det er derfor ikke bare moderne jåleri og amerikanisering om folk velger slike stavemåter i navn. På mange måter er det mere originalt enn Aksel og Lorents.

Folk kan jo velge akkurat den stavemåten de måtte ønske men jeg må innrømme at jeg blir litt irritert når noen blir nedlatende og krigeriske fordi andre har valgt å beholde H-en i Sarah eller Jonathan. H-en er i hvert fall ikke et angrep på eller en utvanning av den norske tradisjon og kultur.

Jeg og min mann er i denne diskusjonen akkurat nå, for skal snart sende inn papirer på navn til gutten vår Theo/Teo... Vi har liksom ikke helt bestemt oss for om vi skal ha med eller uten H. Dette innlegget vil nok hjelpe pss en del i diskusjonen.. Takk for flott innlegg <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...