Gå til innhold

Ryddedag hjemme, hvordan organiserer dere....

Anbefalte innlegg

- Tegnesaker?

Jeg har en stygg plastkurv i en bokhylle på kjøkkenet, oppi der er tusjer og fargeblyante buntet sammen med hårstrikk, og fargekritt ligger i en plasteske (som det har vært sånn eksperimentsett fra Ein-o eller noe lignende i). Ønsker et bedre system, forslag mottas!

- Puslespill og andre spill?

Også i bokhylla på kjøkkenet, brukes mer da, men ulempen er at det lett blir uorden (feil brikker i feil eske når ungene pusler ulike puslespill /spiller ulike spill samtidig).

Fortsetter under...

Jeg er veldig opptatt av orden da, så jeg har ikke slike "roteskuffer" som dekker alt. Alt av leketøy finner man inne på rommet til barna, hvor det skal være. Har en diger hylle som også har en del skuffer og hyller, så der oppbevarer vi med jevne mellomrom. I den ene skuffen har vi ark, og i en annen skuff har vi tusjer, og i den tredje skuffen har vi fargeblyanter. Barna er flinke til å rydde tilbake, men er nok aller mest fordi de selv innser at det da blir enklere å finne det de er ute etter. Har det ikke samlet i en strikk, for det har jo sin egen skuff som kan tas ut, så da er det greit nok.

Når det gjelder spill er jeg faktisk litt streng. Alt har sin originale eske, og står i bokhyllen (fortsatt på soverommet) og skal alltid være i sin originale eske. Hvis man leker med et spill eller pusler et puslespill, skal man gjøre seg ferdig med det før man henter et annet. Det er en uting å holde på med flere på en gang, det er ingen grunn til at man skal gjøre det. Brettspill og puslespill er dyre varer som skal behandles med respekt. På den måten har vi nesten alt inntakt. Når det er sagt har vi samme regel på ekstrajobben min (masse, masse barn, men ikke barnehage), og der er alle brikkene inntakt, nettopp fordi vi har strenge regler på det. Barna lider ingen nød.

Har samtidig en kurv som har diverse klistremerker, pyntegjenstander osv. Hvis barna vil være kreative. Med jevne mellomrom blir det rot, men da rydder vi sammen.

Ikke noe mestersystem her i gården, men det fungerer fint.

Vi har fire barn og har rett og slett måtte systematisere alt vi har for at ting ikke skal bli kaos og flyte.

Tegnesaker: Alle barna har fått hvert sitt penal der de har komplett utstyr med blyant, blyantspisser, viskelær, fargeblyanter, linjal osv, til og minste som bare er 2 år. På hver eneste fargeblyant, viskelær osv har jeg festet på en sånn liten klistrelapp med navnet deres på. Dermed har alle barna ansvar for sine egne blyanter osv og få dem opp i sitt penal. De ligger i en kurv i en hylle sammen med tegneblokkene deres. Spiralblokker med navnet skrevet på utenpå, hver sine der også. Nå blokkene er uttegnende får de plukke ut noen tegninger de får ta vare på (alle barna har hver sin pappeske der vi legger tegninger de vil ta vare på), resten kastes. Dette systemet fungerer adeles utmerket, ikke minst fordi vi slipper krangling om hvem som har rotet hva, og hvem som eier hva. Det står navn på, og den sitt navn som står på, er den som har rotet den aktuelle fargestiften eller viskelæret osv.

Spill og puslespill: De har to skap til dette. Ene er barnelås på slik at minste ikke får åpnet det opp. Der ligge de "store" spillene og puslespillene som bare de eldste barna bruker. Og de roter ikke bort brikkene/bitene uansett. De må rydde etter seg før de får gjøre noe annet. I det andre skapet ligger de enkle og solide puslespillene (opp til ca 30-35 biter), og enkle spill som Billedlotto osv som også 2 åringen kan spille. 4 åringen er blitt flink og rydder alltid etter seg, mens 2 åringen må vi hjelpe litt. Og når det bare er henne vi må rydde litt etter, så blir det ikke så mye rot heller.

Har 4 unger, kan ikke forvente at 2 åringen og 8 åringen pusler samme puslespill bestandig, men når en av barna finner ut at han/hun vil pusle, vil gjerne de andre også det, men på sitt aldersnivå. Og de liker jo å være sammen selv om de holder på separat, så derfor må flere ting ut samtidig, og selv om de rydder blir brikkene lett blandet.

hi

Takk, Alva. Jeg har også 4 barn, og dermed har vi tilgjengelig mye tegnesaker og puslespill. Jeg har et problem med at rød og blå farge i alle fargeblyantsettene blir brukt opp først...

Skal adoptere ideen om å kjøpe spiralhefte til hvert av barna, har til nå brukt kopipapir til tegneark, og det skaper jo mer rot enn en bok til hver. Men fargeblyanter, tusjer, fargekritt og maleskrin ønsker jeg å dele på, bare en som er begynt på skolen her.

hi

Ja, her blir også rødt, blått og sort brukt fort opp, men jeg kjøper løse fargeblyanter og fyller på etterhvert. De er litt dyrere, men også mye bedre kvalitet synes jeg. Før delte de på alt, men det ble bare kaos og krangling av det, så derfor innførte jeg dette systemet, og det fungerer supert. De to skolebarna har egne penal til skolen. De penalene de bruker hjemme får de ikke lov til å ta med seg noen andre steder, de skal ligge i kurven sin når de ikke er i bruk. Og også 4 åringen og 2 åringen klarer å holde orden på sine saker nå. 4 åringen kjenner jo igjen navnet sitt også og kan derfor "lese" hvilke ting som er hans. Vil virkelig anbefale deg å forsøke dette, jeg har for første gang på flere måneder (vi innførte dette like før sommeren) ikke måtte rydde tegneblyanter osv en eneste gang! :-)

Fargekritt og malersaker er jo greit å dele på, kan bli mye med et sett til hver her. Men om du har et felles sted, så kan jo de ligge der de også?

Annonse

Har tengnesaker i en eske i et fint stoff som fås kjøpt på feks Europris, Jysk, Ikea osv osv

Har lignende til mine hekle, sysaker osv også. Veldig kjekk til oppbevaring.

Til tegnesaker så kan det være greit å bruke en plasteske på innsiden, eller tape fast noe plast, feks plastbokbind.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...