Gå til innhold

Operasjon og lavkarbo = gravid???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det en stund siden sist jeg var her inne.

Måtte ha en liten pause etter tredje fryseforsøk og negativt resultat i juni/juli..

Etter tre lange mnd. i kø for å få brent mine kjære pco eggstokker med elektrokoagulering fikk jeg endelig gjort det for en uke side. Jippi!

I tillegg til dette har jeg kastet meg på lavkarbo bølgen for å gjøre forholdene bedre i mitt underliv.

Har noen erfaring med graviditet etter brenning av eggstokkene og/ eller lavkarbo kur?

Jeg er så spent på om dette er løsningen for at spiren skal sitte.. Krysser fingrene og har en god følelse på at det er min tur:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pcos, er ikke operert. Jeg gikk på lavkarbo, kombinert med metformin i ett år før icsi. Aner ikke om det var avgjørende, men spiren satt på første forsøk.

Skrevet

Hei amusica,

Jeg har ikke pcos (eller riktigere sagt så har jeg ikke blitt utredet ferdig), men vi er uforklarlig barnløs (litt lav AMH og normal FSH) og har prøvd aktivt i 7 år å bli gravid. Har hatt 2 negative forsøk, ingen på frys, med synarela/puregon medisinering. ett egg inn hver gang, men de festet seg ikke.

Jeg har imidlertid en del symptomer som minner om pco og tror selv at jeg iallefall har hatt insulinresistens lenge og at jeg har spist feil i mange år.

Jeg tok meg sammen og startet dietten som anbefales i "Spis deg gravid" boka, som er en slow carb- diett, til Bjarne Stigsby. Skeiet ut av og til men har stort sett holdt meg til dietten. Jeg er ikke veldig overvektig, men har godt av å gå ned 10 kg. siden det andre forsøket i april har jeg gått ned 8,5 kg uten særlig anstrengelser. Kombinert med ny medisinering (synarela/menopur) gav det resultater. 2 embryo overlevde og ble satt inn og jeg har testet positivt for første gang i mitt liv.

Jeg tror det har hjulpet for livmorslimhinnen var tykkere og mer egnet for innsett også denne gangen, og jeg tror at kostholdet har innvirket på dette og kvaliteten på eggene.

Jeg ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Hva slag type oppskrifter fulgte du?? Jeg vurderer å kjøpe spis deg gravid boka, men er redd det er for mange utradisjonelle oppskrifter med spesielle ingredienser som tar laaaaaaaaang tid å lage:) Men jeg har stor tro på at en endring i kostholdet kan gjøre et ivf forsøk enda mer optimalt!!!!! Hurra for deg trellen,- du har jammen venta lenge på denne positive testen;)

Skrevet

Jag har spist lavkarbo en längre tid. Jeg startet ikke grunnet av min barnlöshet eller slanking (media sender ibland ut signaler om at lavkarbo kun er en slankemetod) utan for di jeg mår så mye bedre av å äta på det sättet. Jeg er nemlig väldigt känslig for karbohydrater/sukker så for meg får frukt, brödskiver, pasta osv samme effekt på blodsukkret som gotteri. Det trenger ikke å vare vansklig å äta på denne måten. Jeg bruker normalt sett vanlige oppskrifter men tar väck karbohydrater og legger til bedre alternativer. Men ibland kan man ju savne ting som bröd men da er fiberhusk reddningen. Om man önsker å bake eget bröd så kan man bruke det istället for vanligt mel og det innehåller ikke noen karbohydrater. Jeg bruker dette både til att bake bröd, til pizza bunn, tortilias til tacco, pannekake osv. Hvis man er glad i wok med nudler så finnes det en typ av japanske nudler (går bare å köpe i spesialbutikk) som ikke inneholder karbohydrater. Så når man lager mat själv finnes det mange alternativer. Men samfunnet i stort er ikke anpasset etter lavkarbo livsstilen så det gäller at planlegge. Hvis man blir sulten å går inom seven eleven så er det vansklig å finne noe som er lavkarbo og som man blir mett av. Jag tror at det er viktig å inte vara for hård mot seg selv når det gjelder dette kostholdet, allt handler om balanse. Jeg spiser lavkarbo til vanlig men hvis jeg er bjuden på middag eller er på ställen der det ikke finnes lavkarbo så spiser jeg akkurat de som alle andre spiser og det er ikke et problem. Jeg håper at lav karbo kan hjälpa er andra at bli gravida. Har hört om mange som har pcos og endometriose som blitt gravida etter at de har endret kostholdet sitt, men sedan går det så klart ikke å bevise at det var kosten...kan ju vara andra grunner också så klart.

Skrevet

Enig med deg Kosmos 77, at lavkarbo hjelper generelt på energinivå og mye annet. Aldri følt meg så våken og opplagt som etter at jeg begynte å spise en annen type karbohydrater og kuttet helt ut sukker. At man går ned i vekt er egentlig bare en bonus. Ang. oppskrifter amusica, så er jeg bare generelt kreativ med de ingrediensene som er listet i boken. Etter en stund får man rimelig kontroll på hva som inneholder hva, og det er lettere å bare komponere måltider selv. Mye Thai og annen litt krydret mat som funker om du er typen til å spise litt "annerledes" mat. Google oppskrifter så finner du nok mye spennende som inneholder kikerter, linser og div grønt istedet for poteter, ris og brød.

Lykke til!

Skrevet

Hei Trellen

Så fantastisk at spiren sitter. Det gleder meg å høre at det etter så mange år lykkes. Det er så godt å høre at det pluteselig sitter etter 7 år med prøving. Det gir meg også håp om at det en dag blir også min tur.

Vi har vært prøvere i snart 5 år og etter 3 kjemiske, 1 sa og 1 exu på naturlig vis ble det ivf behandling. Kraftig overstimulert ved behandling pga. sinnsyk høy amh kombinert med pco fikk jeg 5 befruktete egg, som resulterte i 3 fryseforsøk. Ingen av de satt og det ble derfor fjerning av pco cyster for et par uker siden..

I tillegg har jeg blitt henvist til reumatalog siden jeg har resultater i "gråsonen". Kanskje en forklaring på hvorfor eggene ikke fester seg??

Mens jeg venter har jeg startet med lavkarbo og spiser blodfortynnende piller.

Lavkarbo dietten er utfordrende å følge.Har kjøpt boka ketolysekuren og sliter litt med sukkerinnhold i enkelte matvarer.

F. eks sukker i enkelte merker til bacon, kyllingfile, krydder, majones etc. Oppskrifter finner jeg på nettet og noen står i boken.

Jeg krysser fingrene for det jeg gjør sammenlagt er fasit på hvordan jeg skal bli gravid.

Masse lykke til med spiren i magen:-)

Skrevet

Hei kosmos77

Det trenger ikke være vanskelig, men noen ganger er det bare det.

Min utfordring er at mange av produktene jeg ønsker å spise har blitt tilsatt litt sukker. Fysjamej.. Er fortsatt usikker om jeg kan f.eks spise majones med litt sukker... resulterer det i det som kalles "sprekk" eller er det innenfor toleranse når det totalt sett ikke inntas over 15 g karbohydrater om dagen. Vet du?

Forresten heter det fiberhusk på norsk, og hvor kjøper du det?

Jeg krysser fingren for at dette skal være oppskriften for å bli mor.

Takk for lykkeønskene:-) ..

Skrevet

Jeg har også troen på at kostholdet hjelper. Jeg har pcos, men etter et år med lavkarbokosthold og metformin, kunne de ikke se tegn til dette da jeg var på første sjekk hos Hausken i fjor. Er nå gravid med tvillinger etter et ferskforsøk, og 2 fryseforsøk. Mistet 3 ganger det siste året også. Så ikke gi opp håpet!!

Men det jeg aller helst ville skrive til deg, er at lavkarbo er mer enn den ekstreme varianten der du er i ketose. For meg ble det for mye fett, når karbohydrater skulle ligge under 20 gr pr dag. Jeg har lenge levd på et sted rundt 50-70 gr. Og nå som jeg er gravid, ca 120 gr (det er vel i dette området dieten til Fedon ligger). Har fått svangerskapsdiabetes, så da funker det best med fortsatt lite karbohydrater.

Det viktigste er at du finner et nivå som passer for deg over tid. Og husk at en vanlig lavkaloridiett gjerne har bort i 300 gr kaborhydrater pr dag. Så bare å kutte halvparten kan hjelpe.

Masse lykke til :-)

Skrevet

Tusen takk for svar. Dette gir meg masse håp:-)

Så gøy at du er gravid med to små. Hvor langt er du på vei? Mener å huske at vi har hadde innsett i samme periode i år???

Jeg vet ikke om jeg er i ketose.. tenkte jeg skulle kjøpe med de sticksene for å sjekke det ut. Spiser relativt mye salat og grønnsaker så jeg ligger ikke på det laveste karboinntaket. Har også kuttet ned på bacon og meieriprodukter, og prøver i større grad å få i meg fet fisk som makrell, laks, kveite etc. Men jeg drikker vin med lavt sukkerinnhold i helgene.. Må jo kose seg litt før en liten spire sitter,-)

Nå har jeg bare holdt på i syv uker, men det er da en start:-) Merker ihvertfall veldig godt på muskulaturen i kroppen at jeg har kuttet i karbohydratene, sover også bedre om natten og er generelt mer i godt humør.. og sist men ikke minst har jeg endelig fått opp troen på at jeg også skal lykkes med å bli gravid.

Det har vært et tungt år og jeg retten og sletten ikke orket å prate så mye om mine mislykkete forsøk. Jeg har tom. vegret meg for å skrive noe på siden her selvom jeg har fulgt dere andre i kulissene.

Tusen takk for lykkeønskene og masse lykke til med dine to små:-)

Skrevet

Tusen takk :-) Jeg er akkurat 22 fullgåtte uker med en jente og en gutt og jeg håper jeg snart bare kan glede meg.

Det har vært mye bekymringer og redsel for at det skal gå galt denne gangen også. Men nå er jeg heldigvis ikke så bekymret lenger, men har fremdeles litt problemer med å bare glede meg. Litt vanskelig å fatte at vi er så heldige etter åresvis med nederlag.

Jeg hadde ferskforsøk i januar, fryseforsøk i mars og et nytt fryseforsøk i mai.

Synes det høres fornuftig ut, slik du tenker om kosten. Det er viktig å kose seg også, og jeg har drukket vin og øl når det har passet seg slik (før jeg ble gravid).

Det er viktig både med sunn kropp og trivsel :-)

Masse masse lykke til :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...