Gå til innhold

Baby 5 måneder vil ikke spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en gutt på 5 måneder som den siste tiden ikke har villet spise skikkelig. Han får morsmelkerstatning, og har fått det siden han var en måned gammel. I det siste har han kun spist mellom 70-100 ml til hvert måltid. Tidligere spiste han mellom 150-180 ml. Det som skjer når han spiser er at han først er rolig og spiser helt fint, for så og helt plutselig bli kjempesint, og illskriker, og hiver seg bakover, og nekter å spise mer. Prøver jeg å gi ham mer blir han enda sintere. Jeg vet at han mest sannsynlig er mer sulten, for når jeg tar han opp for å rape begynner han å sutte på skulderen, i tillegg til at han er langt ifra fornøyd.

Jeg har tidligere brukt avent flasker, men etter han begynte å tulle funker mam sine flasker bedre. Jeg har også prøvd bambino og sano flasker. Jeg bruker flaskesmokk nr.2, har prøvd med nr.3 både på avent og mam, men da vil han ikke ha, og slipper smokken med en gang. Han får collett, og har fått det hele tiden. Prøvde å gi han nan, men det ville han ikke ha. Jeg har også vert hos manuellterapaut, men ifølge han var alt helt fint.

Dette er veldig slitsomt, for gutten er veldig misfornøyd, gråter mye i løpet av dagen og tåler ingenting. Tidligere var han en drøm å ha med å gjøre og gråt veldig sjelden. Jeg kan nevne at dette begynte 2 dager etter han fikk 5måneders vaksine, uten at jeg vet eller tror at dette kan være årsaken. Han hadde aldri feber. Nå er det over 1 uke siden vaksinen og han tuller fortsatt. Er det noen som har noen tips eller råd å komme med hadde jeg blitt veldig glad.

Hilsen fortvilet mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver opplever vi også med sønnen vår på 5 mnd. Han gikk fra å drikke 180-200 ml pr måltid til å drikke 70-110 pr måltid når han var 4 mnd. Jeg tok opp dette med helsesøster og hun anbefalte oss å begynne med grøt. Nå får han grøt morgen og kveld, men han drikker fortsatt like lite. Da han var hos hs for å få vaksine tok vi opp dette igjen. Hun sa at noen barn kan bli lei melka. Siden det er melk i grøt anbefalte hun oss og erstatte ett melkemåltid til med grøt.

Vår gutt sutter også på skulderen etter måltidet med melk, men han er stortsett blid og fornøyd hele dagen. I ditt tilfelle ville jeg forhørt meg med helsestasjonen.

Lykketil !

Gjest Madolyn
Skrevet

Prøv å mate ham med kopp eller tutekopp? Ellers kan det jo hende at du kan få starte med å introdusere litt fast føde; f eks mose litt banan?

Ring helsesøster hvertfall, hun har sikkert noen gode råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...