Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke hatt mens siden april 2011. Har aldri tidligere vært ustabil, eller mistet den for så lenge. Blodprøver tatt i august viser at jeg har et forhøyet nivå av det gynekologen kalte eggløsningshormon, uten at han ga meg navnet på dette. Noen som vet hvilket hormon det er? Googlet litt og leste litt om LH-hormon, kanskje det er dette han mente?

Tok også innvendig ultralyd, der så alt normalt ut og han fant ingen cyster. Jeg har ingen tegn på overgangsalder (34 år).

Det jeg fikk beskjed om var nye blodprøver og at dersom det hormonet enda var forhøyet så kom jeg til å få noe for å få igang mensen igjen. Er dette tabletter og i tilfelle hvilke?

Hvordan kommer evt de tablettene til å påvirke prøvinga vår? Jeg skjønner jo at sjansen er lik null så lenge jeg ikke har mensen (og sikkert ikke eggløsning heller).

Takknemlig for svar.

Mvh

Fortsetter under...

Hei Liagora!

Skriver ikke så mye her inne men tenkte jeg kunne svare deg på denne :-) Forhøyet LH (eggløsningshormon) KAN indikere PCO/PCOS (Polycystisk Ovariesyndrom). Klassiske tegn på PCO er manglende/skjelden mens, gjerne hårvekst og lett for overvekt. Eggstokkene dine var vel normale men det er ofte at det er mange egg som prøver å modnes samtidig uten at noen få gå hele veien. Uansett, det er ingenting som er absolutt så selv om symptomene ikke stemmer 100 % er det greit å sjekke. Har du PCO trenger du sansynligvis litt hjelp :-)

Jeg har selv PCOS og jeg hadde mens en til to ganger i året tidligere. Det ble mer normalt etter en kraftig vektreduksjon men fremdeles ikke regelmessige sykluser. Varierer fra 30 til 48 dager... Vi søkte hjelp etter å ha mistet 4 ganger og har nå en nydelig liten gutt på 10 mnd. Han kom på første IVF-forsøk på Riksen :-)

Mitt råd er at du tar kontakt med gynekologen igjen og ber om en utrednig. Hvis dere trenger hjelp er det fryktelig dumt å la tiden gå uten at det skjer noe siden du allerede er 34 år. Vi damer blir dessverre ikke yngre etter som tiden løper avgårde... Lykke til! :-)

Takk for svar.

Får man PCO/PCOS nærmest over natten da? For har jo vært stabil tidligere. To barn har jeg, så har jo vært gravid to ganger for egen maskin også.

Jeg har tatt nye blodprøver og skal tilbake til gynekologen om ca to uker. Da sa han at hvis det enda var forhøyet så skulle de da hjelpe eggløsning i gang, men han sa ikke hvordan og høflig som jeg er så ville jeg ikke mase.

Jeg har ikke lett for å bli gravid, vi har prøvd lenge nå men får ingen hjelp siden jeg har to barn og mannen min har to fra før. Tok røntgen av egglederne for ca ett år siden og der var også alt normal så ingen prøver vi har vært igjennom skulle tilsi at jeg ikke skulle bli gravid.

Ingen plager med underlivet, ingen smerter, hatt mens jevnt og trutt siden jeg var 12 år gammel, mensen tilbake med en gang etter fødsel, ingen problemer i svangerskapene osv.

Jeg hater å gå slik og ikke vite hva som egentlig skjer med kroppen min.

Trykte litt for fort her.

Jeg har ingen symptomer på eller noen resultat av prøver som skulle tilsi at det skulle være noe, ikke galt, men unormalt kanskje med meg. Derfor skjønner jeg ikke hva som skjer med kroppen min, og denne uvissheten er jo ikke noe bedre. Blir spennende å høre når jeg skal tilbake til sykehuset da.

Så fint at det gikk så bra med dere, må ha vært tungt å miste 4 ganger. Gratulerer med gutten :)

Jeg har ikke mistet noen ganger (som jeg vet om), kun vært gravid de to gangene jeg har født.

Vet du hvilke metode de bruker for å få eggløsning i gang igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...