Labbetass Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Er det flere her som fullammer til ungen er 6 mnd? Gutten min er 5,5 og har kun fått pupp, men noen ganger virker det som at folk synes jeg er teit som ikke har begynt med grøt enda....? At folk synes jeg er hysterisk liksom. De på barselgruppa mener at "alle begynner med fast føde når babyen er 4-5 mnd" og at det bare blir problemer av å vente til 6 mnd. (at ungen ikke vil ha etc) Noen erfaringer fra folk som har fullammet i 6 mnd? Hvordan gikk innføring av mat, følte dere det tok lang tid pga sen oppstart? Nå skal det sies at jeg ikke er hysterisk ammefreak, men synes det er veldig praktisk å slippe grøtsølet så lenge som mulig når ammingen fungerer så greit.
A_K Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Så lenge du har nok melk, baby legger på seg og er fornøyd, er det bare supert å fullamme til 6 mnd. Jeg gjorde det selv med min første:) kan dessverre ikke det nå, fordi snuppa er stor og jeg har hatt lite melk siden fødsel, men ammer så mye jeg kan. Flere på barselgruppa fullammer fremdeles, og har planer om å gjøre det så lenge de kan. Vi har 5-mnd babyer nå. Lykke til
Tauriel Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Tanten min har problemer med grøt til ungen pga han vil ikke ha. Hun fullammet til han var nesten året gammel. Men sammenhengen her var vel bare at hun fikk en ekstremt kresen unge, ikke ammingen Du er heldig som kan amme så lenge
petrine71 Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er enig med innlegget over: du er heldig som kan amme så lenge! Fordøyelses-systemet til din baby får lov å bli best mulig rustet før maten kommer. Det er veldig bra. Les evt mer her: http://gladerebarn.blogg.no/1315039938_starte_med_fast_fde.html
Gjest Madolyn Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Vi begynte med fast føde allerede da gutten var 4 mnd gammel, men det hadde vi IKKE gjort dersom han ikke viste tydelig at han var klar. Han var sulten nesten hele tiden; ammet hver 2. time døgnet rundt, la på seg i voldsom fart, sov kjempedårlig og var veldig interessert når han så oss spise. Han elsket grøt fra første sekund, og om han hadde fått bestemme hadde han spist full porsjon fra første gang (men vi ga selvfølgelig kun smaksprøver de første dagene, med baby som gapte voldsomt og smilte når han så grøten). Enig med deg i at det er kjempepraktisk, og ikke minst HELT GRATIS, å fullamme! Masse nyttige fordøyelsesenzymer og antistoffer direkte fra deg til ham <3 Jeg fullammet til 4 mnd, og ammer gutten fremdeles hver 4. time døgnet rundt. Han blir straks 6 mnd <3 Ja det er mange som "nåååå staaaakkar må jo få smaaake ditt og datt.." Mødre her forteller om svigermødre som drar frem smekke og stol til 6 mnd gamle babyer og skal gi de SJOKOLADEKAKE, mora mi lurte i gutten brun saus når han var 4,5 mnd... Det kom så klart opp igjen som mørkebrunt gulp, så det fant jeg fort ut! Det er mye press og mas fra folk som ikke vet bedre, men stå på ditt! For tidlig innføring av mat til umodne tarmer gir magesmerter og forbigående allergier, så frem til du ser tydelige tegn hos barnet er det ikke vits i å gi dem fast føde, før de blir 6 mnd. Når de blir 6 mnd trenger de b la å få i seg jern, da det medfødte overskuddet er i ferd med å ebbe ut (fins ikke jern i mm).
Labbetass Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2011 Takk for svar, dere! Godt å få litt støtte, har nesten følt litt fast-føde-press. Luksusproblem det da, men måtte bare lufte det litt Mye rart man skal lure på og føle på! Da fortsetter jeg som jeg gjør litt til. Han viser forsåvidt litt interesse, dvs han har begynt å kikke veldig spesielt når vi drikker. Men foreløpig virker han ikke så ivrig på at han selv vil smake. (eneste han har fått smake er vann) Vekta har gått fint opp, den er godt over 5 kg over fødselsvekt, og han er blid og fornøyd. Har tenkt han kanskje burde få litt smaksprøver, men så skal vi på en hyttetur om et par uker, og det hadde vært uendelig deilig å bare ha med puppen da.... Hva tror dere smarte damer? Dumt å begynne å la ham smake noen uker nå for så å ikke gi ham de 5 dagene vi er på hytta? Det var litt fint å skrive her, har ikke gjort det så mye. Kjempefint å høre litt fra andre Takk igjen for svar!
kiki1980 Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Du bør vite at du og spesielt barnet er sååå heldig som kan fullamme! Hold ut litt til så blir det fast føde! Jeg fullammet førstemann til 6måneder og han spiser så og si alt. Det finnes ikke en matvare som han ikke liker! Frukt, grønnsaker, middag, vann, alt! Innføringen gikk veldig fort etter han fylte 6måneder. Det har vært en fryyyyd å mate han! Etter 15dager var han oppe i full porsjon grøt og en mellommåltid med frukt. Da han ble 7 måneder, var det også middag og det andre grøtmåltidet! Da ble det 10h frukt, 12h grøt, 15h middag, 18h grøt. Innimellom var det alltid pupp. Og jeg synes ikke det er sent heller. Tyggeferdigheter for alle barna blir gode nok ved 6måneder!
Foccacia Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Du kan jo begynne med litt frukt i nett (safe feeder), det er jo enkelt å ha med på hyttetur. Det er jo ikke så mye mat i det, men da kan du gi han noen nye smaker
januarbaby + novemberspire Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg fullammet til 6 mnd, og opplevde som det ett "fast-føde press" hehe. Her har det gått veldig smått med fast føde. Brukte ca 2 mnd på å komme opp i en halv porsjon med grøt. Nå er hun 9 mnd og får fortsatt pupp 4-5 ganger om dagen. Får 4 fast føde fire ganger om dagen, men spiser så lite at det knapt kan kalles måltider
gulda Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg venter med mat til 6 måneder hvis jeg kan! Er så lett og greit å amme når det funker! ) Begynte med fast føde med nummer en når han var 5 måneder. Da våknet han helenettene og gulpet masse, så helsesøster anbefalte oss å prøve. -Det hjalp ingenting! He he. Så nå skal amminga nytes så lenge han legger på seg og er fornøyd.
gulda Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 PS! Du får spørre dem om de har erfaring med at det er så vanskelig å innfør fast føde hvis en drøyer, siden de sier det.. ;o)
Rose04 Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg fullammet til 6 mnd og har ikke hatt noe problem med innføring av fast føde etter det. Han likte omtrent alt fra dagen jeg begynte. Tror ikke det er noen sammenheng med når man begynner og hvor fort tilvenningen går, så lenge man ikke starter senere enn 6 mnd da. Opplevde ikke "begynne med fast føde"-press heller, men de fleste synes det var rart og litt sånn stakkars som fortsatt bare får pupp. Men jeg var egentlig bare stolt av kunne å fullamme til 6 mnd jeg, og det er jo virkelig det som er anbefalt. I tillegg er det gratis og veldig praktisk og fint å slippe koke-flaske-styret. Nyt fullamming!
Raych Skrevet 5. oktober 2011 #13 Skrevet 5. oktober 2011 jenta vår blir 6 mnd i morgen, og jeg har fullammet fram til nå i helgen. Da prøvde vi med et grøtmåltid, og hun er allerede oppe på en full porsjon for dagen:) Ikke noe problem å venne henne til grøten i alle fall. Ammer fortsatt like mye, så hun har ikke trappet ned selv om hun nå får 1 måltid med grøt per dag. Våre to eldste begynte med grøt da de var 4 mnd, og de spiste også grøt veldig raskt. Har ikke merket noen forskjell på å venne ungene til grøt i forhold til om de var 4 mnd eller 6 mnd:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå