Lille lysglimt 2 Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Hvor mye jobber de? Hva gjør de for dere? Hva tjener de? Hvor kommer de i fra, og hvor bor de? Alle svar er interessante...da jeg vurderer kanskje dette til neste år Takk
dincene Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har selv vaert i flere land som au-pair. I begynnelsen brukte jeg firma men etterhvert skrev jeg bare på internett at jeg vil være au-pair der og der og sånn fant familiene meg. Har ikke vært uheldig ihvertfall. Og både jeg snakket med familien før og familien snakket med dei som jeg hadde bodd før i tida hos. Alle au-pair sider har sånne plasser hvor både jenter og familier kan registrere seg. Dei gjør jo så mye som du vil Passer unger, lager enkle middager, stovsuger av og til. Du kan ikke forvente at en 18 ring skal jobbe døgnet rundt men sånn fra 8-16 eller 17 er greit. Og så må du være klar over at du må betale for norskkurset og forsikringa. Jeg bodde sammens med familier på alle plasser men noen i norge har gjerne kjellerleilighet til au-pair. Da er man ikke så mye oppå hverandre. Men et rom i huset er også greit. I norge er vel betalinga sånn rundt 4000 NOK i mån. Dei kommer jo derifra du vil Jeg antar at dei fra filippinene er villige å jobbe for mindre penger enn fra vestlige land. Dei fra vetslige land lærer fortere språket. Jeg kan si bare en ting - jeg ville ikke hatt noen boendes i samme huset som jeg. Man er for all del veldig oppå hverandre.
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 Gå på UDI sine sider. Der ligger alle regler; regelverket er blitt veldig mye strengere de siste år og skal følges. Utgifter: 4000 i lommepenger pr. måned, samt 500 til norskkurs, i tillegg kommer forsikring, feriepenger, samt selvfølgelig fri kost/losji/strøm etc. Aupair skal ha eget rom i/i tilknytning til husstanden. Arbeidstid: 25 timer pr. uke; dvs. 5 timers dager. De skal ha 48 timer sammenhengende fri pr. uke, og minst annenhver søndag. De skal også ha fri til å gå på norskkurs. Arbeidoppgaver: Primært stell og pass av barn. Lettere husarbeid kan inngå, men de skal feks. ikke ta husvasken innenfor sine vanlige oppgaver. Skal i utgangspunktet ikke lage mat. Vi har 3 (snart 4) barn. Aupair for tiden fra Serbia, hadde studert norsk før hun kom hit; hvilket er en fordel ettersom hun er en del alene med barna uten noen av oss foreldre til stede. Hun har soverom med eget bad i 3. etasje. Vi har valgt i tillegg til ovennevnte å betale mobiltelefonab. for henne, og ca 500 i transportutgifter i måneden. Hun tar morgenskiftet med ungene, mens vi ofte har dratt på jobb før de står opp. Dvs. hun vasker/kler på/mater/lager matpakker, sender skolegutten ut døra og får de andre to til barnehagen. På dagtid gjør hun ca 1 time husarbeid efter egen prioritering og har ellers fri. Efter egen avtale lager hun middag de dagene bare 1 av oss kommer hjem på eftermiddagen, slik at den er klar. I tillegg passer hun minsten den tiden det tar oss å lage/spise middag, slik at vi får gjort dette i relativ fred. I tillegg har hun vært barnevakt eller hjulpet til med legging i enkelte utvalgt situasjoner, feks. når vi begge har kveldsmøter. Samt vært hjemme med barn på planleggingsdager. Hun er borte 2 kvelder i uken på norskkurs, da må vi benytte andre barnevakter dersom behovet oppstår. Hennes arb.tid blir da ca: 2 timer morgen, 1 time i løpet av dagen, en time eftermiddag. 1 time i reserve til når det trengs ekstra. Dette fungerer veldig bra for oss.
dincene Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Smart, sjarmerende og spesiell Det angåendes rettigheter stemmer jo da, men det er ingen som jobber såå lite som au-pairen din må jeg si Og jeg har vaert i usa, tyskland, holland, norge som au-pair og da kjente jeg selvfølgelig mange andre jenter som jobbet der på den tida. Alle gjorde mere eller mindre husarbeid. Og jeg selv syntes ikke det var noe krise å gjore det. I holland hadde vi vaksedame men der måtte jeg lage middag til alle 5 barn og kjøre dem rundt (faren var alene, mora hadde dødd), i tyskland var jeg nærmest hushjelpen og jobbet døgnet rundt (den gangen var jeg bare 18 år, når jeg tenker tilbake til det så skulle jeg ha gått til au-pair firma i tyskland og bytta familie), i norge vasket jeg litt (det var ikke avtalt hvor mye og når, jeg tok når jeg så at det måtte gjores), ordna klær til alle, laget middag av og til og kjørte 3 skolegutter til skole og hjem, i usa hadde vi vaskehjelp, jeg vasket barna sine klær, kjørte dem rundt og var fra 6 til 18 sammens med dem. Så jeg vil nok si med dette at en au-pair blir tilpassa familien.
Lille lysglimt 2 Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2011 Har nok undersøkt dette litt for dårlig- de kan tydeligvis ikke brukes til så mye rengjøring som jeg kunne ønske. Jeg kunne trenge en som kunne hente ungene i barnehagen et par dager i uken, vaske litt klær, lage middag et par dager i uken, lufte hunder innimellom. Jeg har egen hybel og tilby. Er det kanskje mere "hushjelp" jeg skal lete etter?
*bubbs* Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 Ta en titt på greataupair.com, så ser du litt på hva aupairene er interessert i å jobbe med og hva andre familier ønsker at de skal gjøre. Jeg har tolket det slik at vanlig vask og stell i huset er greit ifg regelverket , men at tyngere husarbeid som rundvask og spesiell vasking (vinduer, ovn +++) ikke er greit. Støvsuging og enkel gulvvask er jo ikke akkurat tungt husarbeid. De jeg kjenner som har aupair får hjelp til å ordne frokost på morgenen slik at morgnene ikke blir så stressede. Deretter ordner aupairen huset (rydder inn etter maten og støvsuger) Ellers vasker aupairen klær og noen handler inn mat og lager av og til middag. Noen får hjelp til å hente ungene i barnehage og ellers passe litt på minstemann under middagen eller når foreldrene blir med på aktiviteter med de største barna. Jeg tror det er vanskelig å primært ha hjelp til barnepass når aupairen ikke snakker norsk. Det er vel sjelden det er dette foreldrene har mest behov for heller. Jeg har ikke aupair, men skulle jeg hatt ville det vært for å få mer tid med barna...
dincene Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Nei jeg tror du kan finne en au-pair jente som har lyst til å gjøre de der oppgavene Jeg har gjort alt det der bortsett fra å lufte hunder Og det gikk greit! Noen kvelder fikk jeg tidligere fri hvis jeg passet på ungene lengre andre kvelder. Og så vet jeg noen betaler en avtalt time-lønn for kveldspassing av ungene. Det er veldig avhengig av hva du avtaler med au-pairen. Skjekk noen forumer på au-pair sidene. Der er mange som har lyst å jobbe. Det som angår språk.... man lærer veldig fort å snakke når man er sammens med barn. jeg dro til usa uten å si noe som helst. Gikk med ordboka rundt de første 3 mån og gikk på språkkkurs og lærte veldig rakst språket!!! Snakket fortere engelsk enn norsk siden jeg brukte mye engelsk når jeg kom hit i begynnelsen
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Det stemmer at veldig mange familier (flertallet?) ikke forholder seg til regelverket. Og at mange (ikke-vestlige?) aupairer aksepterer dette (de har gjerne lite alternativer). Men jeg mener dette er misbruk av aupair-ordningen, og at dersom behovet er såpass stort er det hushjelp/praktikant en trenger! Evt. er det mulig å søke godkjenning for flere aupairer, en familie jeg kjenner har 2.
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Dette høres ut som å være helt innenfor det en aupair skal kunne forventes å gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå