Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Nå er ikke jeg så intr i å høre om de som er tørre innen ettårs- dagen, men når er det egentlig "valig" å starte med dotrening, og brukes fremdeles potte i dotreningen? Har ikke peiling jeg....
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Gutten min begynte å vise interesse for å tisse på do allerede i sommer, da var han 1,5. Så da kjøpte jeg en potte som han kunne sitte på innimellom, men vi har ikke begynt å pottetrene enda. Han tisset på potta for første gang i går (og han sa fra først!), og nå fyller han 2 år om 10 dager. Potta står tilgjengelig, så har vi gjort en "lek" ut av det hele, så han får bli kjent med potta uten noe press om å faktisk gjøre noe på den. Det er vel ingen fasit på dette, da alle er forskjellige, men man snakker jo om å vente til barnet selv er klar. Og det merker man vel ganske fort, vil jeg tro. Det er i hvert fall et krav at barnet må skjønne sammenhengen mellom ordet "tisse" og handlingen å tisse. Vi har en do-ring også, men han syns doen er litt stor og skummel enda. Hehe.
mamsen30 Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Jenta vår er nå 16mnd og hun har begynt med å ville sitte på do før og etter hun skal bade. Hun har foreløpig ikke tisset i doen, men sitter og lager "tisselyd". Hun har også begynt med å dra i bleia og si æsj når hun bæsjer/tisser. Da vil hun gjerne inn til doen, men vi rekker ikke få av klær og bleie før hun er ferdig. Jeg tenkte å sette frem en potte og la henne løpe litt rundt uten bleie, så hun kan begynne å prøve å bruke potta av og til Har absolutt ingen håp om at hun slutter med bleier på lenge enda og det er ikke snakk om å presse henne, men når hun synes det er gøy så skader det ikke å trene litt på hennes initiativ
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Tja, hvis man følger med på trådene her inne, så er det normalt at de en eller annen gang før konfirmasjonsalder kommer og sier selv at "nå vil jeg slutte med bleie og begynnte å gå på do", om de er 2år eller 5år, så er det like normalt... De som mener noe annet og forsøker å ta av bleia før de selv forteller at de vil, gjør noe helt galt...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Rart, innlegget lagret seg selv før jeg hadde skrevet ferdig. Hvis man ser litt utenfor dib, så tror jeg det mest normale er at de slutter rundt 3år. Noen velger å la de lære seg å bruke potte/do tidligere, andre syns det er best å ta av bleia samtidig som man begynner å sette dem på do. Vi kjøpte potte til eldstemann når han var ca 1,5år og lot han sitte på den når han ville. Det tok en stund før det begynte å komme noe på den, men etterhvert skjønte han hvertfall sammenhengen. Han sluttet helt med bleie på dagtid litt før han ble 3år, da hadde han hatt perioder hvor han hadde gått mye på potte før det, for så å plutselig ikke ville en periode igjen. Mulig vi med litt jobb kunne fått han til å slutte tidligere, men han hysterisk de gangene han hadde uhell, så da var det bedre å vente til han var helt klar med å ta av bleia. Yngstemann er ca 1,5år og har etter eget valg begynt å gå på potte nå nylig. Tror han litt bedre skjønner sammenhengen allerede, men det har fortsatt ikke kommet noe i potta. Tror jeg kommer til å jobbe litt mer for å se om vi får han til å slutte med bleie neste sommer når han er litt over 2år, hvertfall hvis potteinteressen fortsetter sånn den er i dag.
Cmoi Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Hei Sender deg noen flotte linker, kan være kjekt å lese Lykke til. http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article474670.ece http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article323105.ece
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. oktober 2011 #7 Skrevet 7. oktober 2011 Vi begynte så smått med litt pottetrening da eldstejenta var ca 2 år gammel. Dvs, vi kjøpte inn en potte som vi satt på badet, og så spurte vi henne om hun ville prøve den, litt innimellom bare, slettes ikke hver dag. Etterhvert ble hun mer interessert i den selv, og ønsket f.eks å tisse på den før hun skulle bade osv. Vi stresset ikke mer med dette, men merket at hun fikk mer og mer kontroll over tissinga, og da hun ble 2,5 år gammel prøvde vi en helg uten bleie, bare for moro skyld. Det gikk over all forventning, og hun har vært helt tørr og bleiefri siden! Så mitt tips er å ikke stresse med dette, så går det som regel veldig enkelt og greit når barnet selv er klar for det
respektatauten Skrevet 8. oktober 2011 #8 Skrevet 8. oktober 2011 jenta her begyndte å vise interesse for doen da hun var ca 15 mnd, og jeg kjøpte da doring slik hun kunne få prøve uten at det var skummelt.. siden hun var ca 18 mnd har hun villet sitte på do nå og da og jeg lar henne få lov når hun spør og gidder ikke mase om det siden hun ikke skal slutte med bleie før vinteren er over (blir to år i november, og jeg trenger ikke vaske mer klær enn nødvendig med dresser og flere lag vinteren i gjennom) men hun tisser nå hver gang hun sitter der og har også bæsjet en del på do siste tiden.. når hun kommer på at hun kan holde seg og rekker å komme på do.. vi droppet forresten potten, syns det er et unødvendig steg når doringen gjør samme nytten og at hun da slippet å ta enda et steg senere. vet av erfaring at doen kan være skummel etter en er vandt til potten.. men se det ann på barnet ditt du, om det går greitt å gå rett på do så er det supert, om det er litt skummelt så bruk potte! det er viktig at de føler seg trygg og at de føler mestring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå