Gå til innhold

Erfaringer med keisersnitt når man har et barn fra før?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må muligens ta keisersnitt pga morkake som ligger foran åpningen. Til tross for en dårlig fødselsopplevelse med mitt første barn syns jeg tanken på keisersnitt er ganske skremmende. Men tror nok det først og fremst er fordi jeg ikke helt vet hva jeg evt går til.

Men - det jeg lurer litt på er hvordan det er etter selve keisersnittet i forhold til at jeg har et barn fra før. Hvor lang tid før man kan bære det osv (en toåring veier jo fort 14-15 kg), og hvor lenge går det før man ikke trenger å ta hensyn til selve snittet?

Takk for svar :-)

Fortsetter under...

En skal jo ikke løfte noe tyngre enn 5 kg de første 6 ukene, men jeg har selv en 2 åring og er spent på om det vil gå. Spesielt siden jeg må levere i bhg og ta 2 busser dit, med baby, 2 åring og søskenvogn... aner ikke om jeg vil klare det...

Hadde hastesnitt sist og var ganske oppegående etter 3 uker. Da tok jeg vognen på bussen selv. Men da hadde jeg bare babyen å tenke på...

Hei, jeg tok KS for fem og en halv uke siden og har en toåring hjemme. Du skal ikke løfte noe som er tyngre enn babyen de første seks ukene, så i praksis kan du ikke ta deg av toåringen denne perioden.

For vår del har vi løst dette i praksis ved at pappaen både leverer og henter i barnehage de første seks ukene. Selv om jeg har følt meg helt fin siden ca. uke tre/fire, tar jeg ikke sjansen på å løfte mer enn jeg skal før det har gått seks uker - det er tross alt et operasjonssår vi snakker om her.

Heldigvis har vi fått hjelp fra besteforeldre som har kunnet hente storebror i barnehagen noen dager i uken, og pappaen har fleksitid på jobben.

Så mitt tips er å følge beskjedene du får fra sykehuset og ikke løfte før du får lov, og mobilisere alt du har av nettverk der du bor til å hjelpe til med å hente og bringe eldstemann i barnehage. Seks uker går heldigvis nokså fort! :)

Lykke til hvis det blir keisersnitt! Jeg syntes også det var skremmende før jeg hadde fått lest meg opp på det, men for meg ble det alt i alt en kjempefin opplevelse tross at det var en operasjon, så det er ikke noe å grue seg for. :)

Takk for svar!

Ser at det vil bli behov for mobilisering av hjelp ja. Mannen jobber turnus, så det er dessverre ikke så veldig fleksibelt. Seks uker uten å løfte eldstejenta høres lenge ut.... hehe.

Men må man så må man - i sum bør jeg jo bare være glad for at babyen kommer til verden på tryggest mulig måte!

Jeg tok keisersnitt nummer to da førstemann var to år og tre måneder gammel. I og med at det var et planlagt ks, og siden jeg visste hva jeg gikk til i og med at jeg tok akutt ks med førstemann, hadde jeg startet forberedelsene mtp førstemann i god tid.

En toåring trenger man faktisk ikke løfte så mye på. Han kan gå selv, klatre inn i og ut av bilen selv, du kan skifte bleier på gulvet (trenger ikke opp på stellebordet), han kan komme seg opp/ned trapper selv, komme seg opp/ned fra stolen selv osv. Det eneste punktet jeg fant ut at det faktisk var nødvendig med løft, var inn/ut av sprinkelsenga. Jeg hadde pappaen hjemme i åtte uker etterpå, men jeg benyttet meg av alle disse tingene jeg nevnte over. I tiden før keisersnittet var jeg f.eks. nøye på at jeg IKKE bar ham inn i barnehagen, for eksempel, uansett hvor mye han skrek og bar seg. Han måtte gå selv, selv om det tok fem minutter ekstra. Det er ikke slik at man ikke kan ta seg av toåringen på seks uker, men man må legge opp løpet slik at man unngår disse løftene. Det er som sagt fullt mulig.

• 2 uker senere...

Jeg har tre ks bak meg, to skikkelig akutte og et planlagt. Følte ikke løftingen var noe stort problem, det anpasser man seg til. Slik hun over skrev. Det som er vanskelig er å dreie kroppen, hoste og le da muskulaturen ikke er til stede. Vanskelig å finne god sovestilling med ammende barn og lignende.

Men alt i alt er jeg ikke ks så farlig, bare lytt til kroppen din, selv skal jeg inn for midt fjerde ks i vår.... puuhh

Annonse

Takk for svar dere! Jeg ser jo at det ligger mye fornuftig i å forberede 2,5-åringen hjemme! Er jo kanskje ikke vanskeligere enn man gjør det til selv ;-)

Jeg må likevel si (med tanke på at jeg har født vaginalt tidligere) at jeg synes det er interessant at noen ønsker keisersnitt til fordel for vaginal fødsel pga angst for smertene osv. For meg er det helt motsatt! Selv om kanskje selve utdrivingen er vondtere enn selve snittet, så virker det på meg som om smertene etter et keisersnitt er verre enn etter en vaginal fødsel. Jaja - smerter er jo subjektivt. Det viktigste er jo at babyen kommer ut på et vis!

Ha en fin dag!

Hei igjen,

Glemte å si at første man var 16 måneder når nr 2 kom og de begge var litt over 3,5 og under 2,5 når nr 3 kom. Når nr 4 kommer er de da 5,5 og 4år samt 21 måneder. Du skal se at det kommer gå helt fint for deg.

Og jeg er enig, jeg forstår heller ikke at noen velger ks foran vaginalt. Jeg har hatt pressrier på både nr 1 og 2 så jeg vet hvor vondt akkurat det gjør (for meg) helt jævli, men fader det går jo over på et blunk bare kidden er ute. Mitt problem er at jeg ikke kan føde grunnet noe galt med morsmunnen. Lett for å bli gravid da, tydligvis.... ;)

Lykke til!

• 4 uker senere...

Hei.

Min første sønn ble 2 år to uker etter mitt andre akutte k.s. Men det gikk helt fint i hverdagen med begge to. Nå var han jo uansett såpass stor at han gjorde mye selv (Som å sette seg inn i bilsete selv) Da det var vanskelig med den store magen på slutten og slikt. Man blir også kreativ, så man finner sine løsninger og det ordner seg. Og så må man høre på sin kropp =)

Hei. Jeg hadde ikke barn fra før da jeg hadde KS. Det varierer nok fra person til person i hvor god form man er i etter KS. Jeg selv var i dårlig form etter KS. Det tok meg ca 3 uker å fungere på et nivå som tilsa at jeg kunne ta meg av baby og daglige gjøremål alene. Jeg begynte fra dette stadiet å gå gradvis lengre turer med babyen, gradvis gjøre mer og mer husarbeid, gradvis gjøre innkjøp alene osv.

Etter min erfaring må man selv føle litt på kroppen hva man er i stand til å utføre.

Det anbefales fra sykehus å ikke løfte mer en 5 kg de første 6 ukene etter KS. Det anbefales å lavære å gjøre tungt arbeid/husarbeid som feks støvsuging/gulvask/bæring av tunge bæreposer osv. Ikke trene hardt og ikke trene magemuskler.

Vet at dersom man ikke mestrer daglige gjøremål etter endt permisjonsperiode for partner på 2 uker, kan du søke om å bli sykemeldt fra din fødselspermisjon. Far tar da over permisjonen din i en periode til du er i stand til å klare deg på egen hånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...