Gå til innhold

Vanlig melk IKKE bra for barn med ADHD?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er fortsatt ganske kontroversielt blant leger, men mange mener at barn med adhd og autisme ikke burde spise gluten eller melkeprotein.

Selv kan jeg ikke si jeg ser noen forskjell, vi holdt barnet unna alle melkeprodukter (ting med spor av melk) i ett år og unna all gluten i nesten et halvt år.

Ta og sjekk ut denne historien om lille Sara, http://www.sarasverden.com/2011/03/23/proteinintoleranse-%e2%80%93-%c2%abmorfinmisbruker%c2%bb-fra-f%c3%b8dsel/

Jeg har testet baade guttungen og meg selv for proteinintoleranse. Vi reagerer paa en type gluten, men jeg reagere mye mer enn han.

Han skal naa inn til undersokelse paa Loisenberg Diakonale sykehus for aa faa sjekket pusten hans. Han puster veldig uregelmessig. Overlegen sa at disse barna blir enten hyperaktive eller passive. Jeg har hatt misstanke siden han var 2 aar (naa 7aar) men har ikke mott noen leger eller spesialister som har tatt mine misstanker alvorlig. Moren min er snorkeoperert paa sykehuset og ordnet timen for oss.

Hvis barnet mitt skulle utredes for ADHD så hadde jeg definitivt styrt unna cornflakes, det er jo en sukkerbombe, eller har det endret seg??

Noen reagerer på melk, min gutt er aktiv, og liker ikke melk, og jeg presser definitivt ikke på at han skal drikke det.

Vanilin er også noe de kan reagere veldig på.

Hos oss hjalp det en del med eye-q

http://www.feelunique.com/p/Equazen-Eye-Q-Liquid-Citrus-200ml

Sjekk denne linken:www.npif.no

Hvis du tror barnet ditt reagerer med å bli hyper av melk, så ville jeg ha testet om han har proteinintoleranse. Dette gjør du ved å bestille en urinprøve. Dessverre må du betale den selv for norske myndigheter anser ikke proteinintoleranse som en sykdom//diagnose.

Vår gutt er under utredning nå (PPT/BUP). Han har testet positivt på proteinintoleranse mot gluten.

Etter bare tre dager med glutenfri kost så ble han en MYE roligere gutt.

Ikke mistro morsinstinktet ditt.

Annonse

BUP/PPT og fastlegen har garantert IKKE hørt om dette - sukk.

Norske myndigheter godtar heller ikke dette som en diagnose...

Hvis du leser litt på sidene til Norsk Protein Intoleranse Forening, www.npif.no, så står det hvordan du kan teste.

Kort forklart må du sende bestillingsskjema på internett, det er to firmaer som foretar denne type analyse. Neurozym er billigst, så den brukte vi. Etter noen dager får du en pakke i posten. Da må du ta med henvisningen i pakke til fastlegen din (eller en annen velvillig lege). Legen må skrive under papirene, og det er han som får svaret på prøven. Så går du hjem, sover og tar urinprøve neste morgen før frokost. Sender inn prøven i posten og går hjem og venter på svar. Tar ca 1-2 uker. Prøven må du også betale selv, koster 790,-

Prøven tester mot gluten fra mel og kasein fra melk, du kan reagere på en av dem eller i værste fall begge deler.

Gluten finner du i veldig mange matvarer. Det er gluten i korn, spesielt hvete og rug. Det betyr at alt som inneholder stivelse, mest sannsynlig inneholder gluten. For eksempel er det gluten i alt av brød (unntatt spesial brød), pasta, buljong, soyasaus, freia sjokolade, kjeks, balsamico eddikk, ja det er til og med gluten i noen såper og i plastelina som ungene leker med. Nesten alt som inneholder stivelse har også spor av gluten. Dette er vanligvis ikke noe problem for dem med gluten allergi (cøliaki), men det kan være et problem for dem med protein intoleranse.

Jeg vil anbefale deg å lese ALT på sidene til npif før du går til legen. Det kan også være lurt å skrive ut litt informasjon du kan ta med til legen, blant annet det som står om symptomer og det som står om testing. Det fins også litt informasjon om dette på www.forskning.no og det er flere private blogger som informerer om sine historier. Jo bedre forberedt du er, jo lettere er det å få med fastlegen, PPT og BUP på dette. Noen leger vil kanskje motsette seg dette da det ikke er en del av skolemedisinen, men jeg opplevde at fastlegen syntes dette var spennende. Da vi hadde en oppfølgingstime angående prøvesvaret så viste han at han ikke hadde peiling, men jeg bare jattet med ham og sa ingen ting. Mest informasjon å hente på internett.

Lykke til

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke barn med adhd selv, men har tantebarn og svigerrinne med dette. Melk kan jeg ikke gi de, rismelk/havnremel eller slike ting kan jeg bruke. For oss er ikke det ett problem, maten smaker akkurat det samme. Om det er litt melk i noe er det ikke ett problem, men den totale mengen kan bli ett problem.

Men vi skal gi mat som har minst mulig e-stoffer i seg. Jeg vet det noen e-stoffer han reagerer mer på enn andre men jeg husker aldri hvem. Så mat med minst mulig e-stoffer og sprøytemiddler. Har ett barn med eksem som vi har testet ut matallergier med, blandt annet e-stoffer. Husker hvor vanskelig det var å kutte ut alle e-stoffer som selv koteletter er det tilsatt e-stoffer i. Heldigvis reagerte ikke mitt barn på det, men vi har kuttet ut veldig mye mat etter dette pga hvor mye estoffer det er i ting vi ikke trodde det var i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...