Gå til innhold

Nattavvenning ? ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er 9mnd + 1 uke gammel, og spiser hele 3 ganger om natten. Nå skal det sies at hun legger seg 17.30, og står opp 05.30, så det er altså spising + 3 i løpet av 12 timer. Men synes det begynner å bli litt slitsomt, og så liksom for meg at vi skulle være ferdig med dette styret om natten nå. Men hun er skikkelig sulten, spiser masse hver gang.

På dagtid spiser hun 2brødmåltider, et mellommåltid med frukt, middag og grøt til kveldsmat - allikevel så legger hun ikke på seg mer enn ca 100g fordelt på 4uker....... helsesøster mener jeg bør nattavvenne henne når hun er 10mnd (da hun har så masse allergier mot blandt annet melk, egg, hvete, soya osv osv)..... men tenkte det kunne være greit å trappe ned til to måltider i en ukes tid, for så å gå ned til et måltid før det er helt slutt liksom.... eller ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille snuppe er nå 8 og en halv måned og har akkurat blitt avvent med nattpuppen. Kan jo dele min fremgangsmåte her og se om det kan hjelpe deg.

Min snuppe la seg kl 19, så første måltid kl 23 og etter dette gjerne hver andre time til hun sto opp i 07 tiden. Hun spiste såpass mye om natten at om dagen var hun ikke så veldig interessert i mat, var så mye annet morsomt å drive med. Dette ble slitsomt så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Må også legge til at jeg prøvde å avvenne når hun var 6 mnd også, men da skrek hun så mye at hun kastet opp, så jeg ventet noen måneder til 2. forsøk.

Hun sov også i sengen sammen med meg etter måltidet kl 23 fordi jeg synes det var lettere. Det første jeg begynte med var å legge henne tilbake i sengen etter hver amming. Etter en ukes tid fant jeg ut at hun sov litt lengre bare ved hjelp av det.

Jeg startet med å kutte ut 23-puppen, fordi da var jeg våken og mer sannsynlig at jeg kom til å holde meg hard og ikke gi opp fordi jeg var for trøtt. Når hun skrek tok jeg henne opp og la henne ned når hun roet seg utallige ganger. Lot henne aldri skrike, følte ikke for noe skrikekur og det var heller ikke nødvendig. Så merket jeg at de gangene hun ikke fikk mat kl 23 kunne hun sove til 04 og det gjorde hun aldri da hun fikk mat. Tok vel en liten uke før hun sluttet å våkne kl 23, men bare noen dager til jeg bare kunne ta opp og trøste og så legge henne og så sov hun.

Jeg var veldig fornøyd med bare å amme kl 04, men prøvde likevel å kutte ut denne også på samme måte etter noen uker. Gjorde det på samme måte.

Nå sover hun fra 19- 5.30, får så mat også står vi opp kl 07. Noen tilbakefall er det jo, men da må man bare følge de nye reglene man har bestemt seg for. I natt for eksempel våknet hun kl 04, men var bare å legge henne ned å gi smokken så sov hun videre.

Masse lykke til! Man blir veldig glad og stolt over å ha fått det til når man er i mål! Trodde hun aldri kom til å slutte med nattpupp, for vi har en ganske bestemt liten frøken. Men det har vel med at magen blir vant til å ikke få mat om natten så hun slipper å våkne opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...