Gå til innhold

Flere her som forventer en annerledes fødsel og barselstid grunnet noe galt med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter en gutt som har Fallot, en alvorlig hjertefeil. Lillegutt må opereres en gang etter fødsel og vi har fått beskjed om å forberede oss på en litt kjip fødsel og barselstid. Da jeg går i fødsel vil de kalle på barnekardiologer, og så snart gutten er ute blir han snappet vekk og ført inn på barneintensiven. Uten at jeg får holde han eller noe. Er jo glad for at de er grundige og godt foreberedt, men klarer ikke å la være å tenke på at om det verste skulle skje, at han ikke overlever - så fikk vi aldri holde han engang.

Nå skal det sies at de er superdyktige på Riksen, og vi er i de beste hender. Men jeg synes bare det er så trist. Vi hadde verdens enkleste fødsel sist, og dro hjem før tiden da det var flere som lå på gangen og alt gikk så lett og greit med oss. Fødte i knestående i vann, og så frem til en copy paste denne gangen :-). Men nå må de ha meg på rygg med full overvåkning (noe jeg synes er skremmende i seg selv, å ikke få bruke tyngdekraften), og så blir lillegutt liggende på intensiven fra 10 dager til 4 uker regner de med.Vi må jo da bo på sykehuset, og har en datter på tre som ikke får bo der sammen med oss naturligvis.

Alt ble bare så annerledes og så mye mer bekymringsfylt... Flere som er forberedt på noe lignende eller har vært med på noe slikt tidligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette høres helt forferdelig ut :( Det må være tøft å skulle forberede seg på dette, og vite at alt blir anneledes.

Men noen oppmuntrende ord, dere er ihvertfall forberedt på forhånd(så godt som man kan). Virker til at apparatet omkring dere er av øverste klasse, og dere skal nok bli godt tatt vare på.

Mange som ikke får slik oppfølging på forhånd, og mange som ikke har muligheten til å forberede seg.

Masse lykke til !:) Dette går nok fint :)

Skrevet

Tusen takk for varmende ord. Ja jeg er veldig glad for at vi er forberedt i det minste.

Skrevet

Jeg forstår tankene dine, og ventesorgen med tanke på "tapet" av den barselstiden dere ønsket dere.

Ca 1% av alle barn i Norge fødes med hjertefeil av en eller annen sort, og Fallots er blandt de mer alvorlige, men på langt nær den verste. Heldigvis er det medisinske miljøet i verdenstoppen når det gjelder behandling av medfødte hjertefeil i Norge. Av hensyn til barnet og fødselen/det medisinske forløpet er det en stor fordel at dere har kjennskap til tilstanden på forhånd, men psykisk kan dette ofte være vanskeligere for foreldre som vet, enn for de der tilstanden blir oppdaget først efter fødsel.

På pumperommet på Riksen (for kvinner som vil gi barnet morsmelk selv om barnet er for dårlig til at de kan ha det hos seg) vil du møte mange skjebner, fra de som har barn med lettere tilstander enn ditt eget til de med langt alvorligere diagnoser eller i helt uavklarte situasjoner uten svar å forholde seg til. Også dette kan være veldig tøft, men kan gi nyttige perspektiver på egen situasjon. Hvis du vil forberede deg på forhånd, hva med å ta kontakt med hjertebarnforeningen? Inne på dinbaby.com er det også et forum som heter "barn med medfødte tilstander", kanskje kan du finne noen i samme situasjon der?

Hilsen en som også fikk en annen barseltid enn forventet :)

Skrevet

Tusen takk skal du ha. Takk også for tips. Det du skriver om pumperommet får meg jo til å tenke at vi er ganske heldige allikevel. Det er mange skjebner og selvsagt mange som har det mye verre enn oss i så måte. Vi har jo faktisk fått en del informasjon samt at de er positive med tanke på forløpet.

Iblant er det lett å glemme.

stor, god helgeklem til deg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...