Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Dere som er flergangsfødende og har keisersnittfødsel. Hva tenker dere om denbe gang og hvorfor?

Vi fikk hastesnitt forrige gang, men det var tilfeldigheter som avgjorde dette. Legen anbefaler vaginal fødsel denne gang. Men jeg selv er veldig delt på hva jeg mener...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143642646-dere-som-har-tatt-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira med trollunge og spire ♥

Jeg hadde planlagt ks forrige gang pga tverrleie. Da fant de også en feil på livmoren min, så det var masse frem og tilbake på om jeg fikk lov til å få flere barn. Fikk heldigvis klarsignal, men har fått beskjed om at det blir ks denne gangen også. Rett og slett fordi de er redde for livmorruptur ved eventuelle rier.

Må ærlig innrømme at jeg er litt "skuffet" fordi jeg må ta ks.... og litt redd fordi det var en fæl opplevelse forrige gang. Selv om det var planlagt så gikk mye galt, og det tok lang tid før jeg klarte å snakke om opplevelsen.

Skal heldigvis inn på samtale på sykehuset om ca 4 uker for å snakke litt om hvordan ting skal foregå denne gangen.

Etter hva jeg har hørt så skal det gå greit å ha en vaginal fødsel etter et ks, men grunnen til at du fikk haste ks forrige gang burde også veie tungt. Så hvis det er stor fare for at det blir et hastesnitt denne gangen også, så ville jeg kanskje foretrukket et planlagt?

Jeg hadde hastekeisersnitt sist. Jeg vil IKKE igjennom et keisersnitt til og håper veldig på å kunne føde vaginalt denne gang. Ikke fordi det var en ubehagelig opplevelse, syns ks var helt ok, men jeg vil veldig gjerne føde vaginalt denne gang fordi jeg vil oppleve det :)

Hadde vaginal og helt problemfri (men smertefull ja!!) fødsel med sønnen min i 2003, så selvfølgelig for meg samme scenario da jeg skulle føde neste barn i 2010. Kom inn på føden med rier og 3 cm åpning da JM fikk tatt UL av leie på babyen ettersom hun syntes min beskrivelse av babyens spark var litt unormale....Joda, jenta lå med hodet opp og med kroppen på skrå, så da ble det KS og hun var ute to timer etter vi kom inn på føden (født 10.10.10)!

Denne gang håper jeg at jeg slipper KS fordi det var utrolig slitsomt å ha de enorme luftsmertene jeg fikk etterpå (de måtte jobbe hardt for å få ut babyen, og derfor fikk jeg en hel del luft i buken)..og det er også veldig tungvindt å ikke kunne løfte mer enn babyens vekt de første ukene, man blir jo avhengig av hjelp fra andre til "alt"! :-/

Satser på naturlig fødsel med 3.mann og ser ingen grunn til at det ikke skulle la seg gjøre! :-D

Min første fødsel ble hastesnitt da hun satt fast i bekkenet mitt og jeg hadde hatt veer i 3 dager...

Nå på fødsel nr 2 avtalte vi at jeg skulle prøve en vanlig fødsel men dersom jeg skulle "freake" ut skulle jeg få bestemme meg der og da for ks,

Og jeg for min del vil si at en naturlig fødsel er enklere hvertfall for man kommer MYE fortere ti hektene igjen enn etter ks. Og jeg fødte uten noen medisiner som epidural o.l.

Hei:)

Jeg hadde planlagt keisersnitt forrige gang fordi gutten var i seteleie og han la ikke på seg de siste ukene, så de ville ha han ut "så fort som mulig". Vi hadde en veldig flott opplevelse! Alt gikk strålende, formen min var kjempefin og alle var fornøyde!

Er nå gravid i uke 23, og er utrolig spent på hva som skjer fremover. Det er jo selvfølgelig best for både mor og barn med vaginal fødsel, men hvis det ikke lar seg gjøre - så gruer jeg meg ingenting for keisersnitt. Har kun positive minner fra min første fødsel.

Annonse

Hei! Har to akutte snitt bak meg, hastesnitt i 05 og krisesnitt i 09. Fikk beskjed på sykehuset om at skulle jeg ha flere barn, så står det i journalen min at det skal planlegges snitt. Jeg for min del er veldig fornøyd med det, har veldig positive opplevelser med de to snittene. Jobber med saken for å bli gravid med nr tre, og ser frem til å Evt oppleve et planlagt snitt i rolige omgivelser denne gang. Må innrømme at jeg synes det er litt trist at jeg ikke får oppleve vaginal fødsel noengang.

Jeg hadde planlagt keisernitt forrige gang pga seteleie. Det var en flott opplevelse (utenom smertene som kom etter operasjonen såklart), men jeg vil ikke ha keisersnitt igjen. Kun pga jeg vil oppleve det å føde.

Legger denne babyen seg også i sete, MÅ jeg jo såklart ha keisersnitt, men det vil nok gjøre meg ganske trist å vite at jeg aldri får oppleve det jeg har gledet meg til, og som jeg ser på som noe jeg er skapt til å gjøre. Men, tiden får vise:)

Jeg hadde ks første gang pga seteleie, men fødte vagianlt andre gang...da revnet det så mye at nå som nr tre er på vei må jeg ta ks igjen. Jeg tenkte akkurat som deg; vil så gjerne oppleve vagianl fødsel også...det angrer jeg på for å si det sånn. Men du kan jo være hedlig, for noen går det lett.Lykke til med valget!

Hadde hastesnitt sist da det ble oppdgaet at fostervannet var vekk i uke 35 og jeg hadde begynt å blø.

Skal gjøre alt for å føde naturlig denne gangen, føler meg litt snytt for fødsel :)

Dere som tar sectio pga seteleie, er det vanlig ved deres sykehus?

Jeg hadde også babyen i seteleie, men ble aldri vurdert snitt pga dette, kun for de andre tingen som skjedde. De mente at å føde vaginalt med seteleie gikk vell så bra, så jeg hadde måttet prøvd

Ser ut til at snuppa nå også holder seg i seteleiet (har oftere UL for å sjekke fostervannet). Men de mener jeg skal prøve denne gangen også.

Kommer vel an på hvordan babuen sitter, hvor stor babyen er og om du har bekken nok til å klare det.

Her var det seteleie, mrn liten baby og stort bekken. Gutten kom med føttene først så det hadde gått greit å føde "normalt" om han bare ikke hadde hatt navelstrengen rundt halsen. Har fått påvist en "defekt" på livmoren som gjør at de. Er litt mindre en normalt og det da er større sjanse for seteleie.

Kjenner og på drn et jeg ble litt "snytt" for fødselen, bare det å få babyen på brystet med en gang i stedet for å ligge alene en time på oppvåkning... Men skal på samtale i uke 28 og får se an og høre litt da. Får jo tett oppfølging og de regner med at en vaginal fødsel er å anbefale denne gang. Er litt motivert på det, men litt redd for å bli skuffet denne gangen også. Snittet gikk bra sist og hadde en fin opplevelse med det hele, men jeg sitter igjen med en følelse av at noe manglet... Men så lenge sønnen kom frisk og levende ut så var deg mer en godt nok :)

Hadde sluttrier i 19 timer uten at det åpnet seg noe mer enn 5 cm, så endte med keisersnitt fordi jeg var helt ferdig. Legen anbefalte meg å ta ks denne gangen også, fordi det visstnok er bevist at hvis det er treg , eller ingen fremgang første gang så kan fødselen bli drøy andre gang også.. men jeg er veldig skeptisk! har sååå lyst å føde vaginalt :)

Jeg hadde en vaginal fødsel i 2001, gikk helt fint, men det var slitsom og vondt. I januar hadde jeg hasteks pga. foranliggende morkake og styrtblødning. Gikk helt fint det også, hadde selvsagt ubehag i opr. såret de første ukene. masse ros til sykepleierne og jordmødrene, de var utrolig flinke med smertelindring så jeg hadde aldri grusom vondt.

Denne gangen aner jeg ikke om det blir vaginal fødsel eller ks. Skal på samtale og diskutere dette med legene. Aner ikke hva jeg vil... Har i tillegg hatt et inngrep på livmor etter en xu så jeg er redd livmoren ikke tåler riene. Skal jeg igjennom en vaginal fødsel så ønsker jeg på forhånd å bli forsikret om at livmoren tåler det. Vil ikke risikere noe.

Annonse

Jeg har 1 vaginal med vakum, nesten styrtfødsel (hadde det ikke vært for at han satt fast...) påfølgende ble hasteKS etter 13 timer. Følte meg i mye bedre form etter keisersnittet enn etter den vaginale - hadde ingen smerter eller komplikasjoner med KS, men hadde probleemer med sting etter vaginal, og hadde problemer med å sitte smertefritt i 6 uker etter fødsel. Fødsel 1 var igangsatt, og nr. to startet med styrtblødninger (delvis morkakeløsning viste det seg)

Denne gangen har jeg fått klar beskjed fra sykehuset at jeg kan velge helt selv hva jeg ønsker (bortsett fra hvis barnet er over 4 kg, pga fare for ruptur i livmor)

Min tanke er at hvis fødselen starter spontant tom. termindato så prøver jeg vaginalt, med MEGET lav terskel for å gå over på KS i løpet av fødsel. Har det ikke skjedd noe til termindato så blir det keisersnitt.

Finner de ut på sykehuset at denne lille blir veldig stor så blir det jo KS uansett, men da er det de som bestemmer det. Skal inn på vekstestimering to uker etter ordinær UL, og blir litt ekstra fulgt opp pga 1 veldig stort barn tidligere (uten svangerskapsdiabetes eller vektøkning hos meg).

Føler dett veldig trygt at sykehuset ikke presser meg i noen retning, men er veldig åpne for å høre på mine tanker rundt dette. Og JEG lytter selvfølgelig veldig nøye til deres anbefalinger, så er det en stor en inni her, så skal jeg ikke på noen måte be om vaginal :-)

Har du fått noen indikasjon på at de vil sjekke størrelsen på babyen din ift. mulig livmorruptur etc.?

Jeg får ganske tett oppfølging fordi de oppdaget umoden venstre side av livmor under snittet sist. Gutten var 2620 fjorten dager før termin så størrelsen på livmoren min har mulig innvirkning på fosteret. De er litt bekymret for at de blir for små, men legene, jordmor og sykepleierne sa at de aldri hadde tatt i mot en så frisk og opplagt hastesnitt unge.

Nå vet ikke jeg hva livmorruptur er, men har ikke fått noen beskjed fra livmor eller lege om dette.

Selv om livmoren er delvis umoden så virker det som den fint skal klare en fødsel, da den sist gang gikk raskt og fint sånn utenom at guttungen hadde tidvis en fosterlyd på 50.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...