Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjære vakre damer :)

En liten utblåsning fra meg, og ønske om tips og råd.

Jeg er førstegangsmor med ei jente som akkurat har blitt 5 måneder. Jeg fullammer, og det har gått knirkefritt :)

Nå begynner jeg å få lyst til å farte litt alene, men jeg kjenner jeg er såååå grådig på puppene mine! hehe Mulig det er pga alt ammesnakket som er overalt.... Jeg har nok melk, men det tar flere kvelder for å få pumpa ut nok til en porsjon til lillejenta. Skal jeg være bort over flere måltider må jeg planlegge leeenge i forveien, og pumpe hver kveld.

Uansett, har nå lyst til å prøve MME, men jeg kjenner det er et STORT steg å ta.... kjenner jeg finner på unnskyldninger for å slippe (kanskje baby ikke liker mme osv osv), ikke at jeg har noe imot MME, men jeg har jo egentlig nok - og morsmelk er best - har man jo hørt i eeevigheter... til og med lenge før man ble gravid :)

Kanskje jeg bare ønsker et klapp på skuldra og høre noen si "slapp av, babyen kan gjerne få MME", ...

Jepp, det var dagens klage fra meg :) Ellers er alt supert, og begynner så smått å tenke på å innføre grøt, vann og andre smafulle måltider! hehe

Ha en fin dag alle sammen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt så mange prinsipper når det gjelder amming, og har gitt mine mme når det har vært behov for det. Når det er sagt, så har mine barn vært veldig sære mht pupp, så de har vært ganske store før de har villet ha mme (7/8 mnd). MEN, hadde de villet ha det tidligere - så skulle de jammen fått det! Det hadde vært deilig å kunne gjøre noe annet innimellom:-) Vi er jo ikke bare mammaer, vi er veldig mye mer også!

Skrevet

Hvis du vil prøve mme, så gjør det! :) hun har fått mm i 5 mnd og et par måltider med mme skader IKKE. Slitsomt med den pumpingen altså, og ikke minst kjedelig, så skjønner deg godt. Syns du har vært flink som har fullammet i 5 mnd allerede, jeg! :)

Skrevet

prøv med mme.... jeg har også vært litt sær og bare villet at jenta sku få mm, men hun er blitt ekstremt vanskelig med puppen så jeg har nesten ikke kunne gå utenfor døra da hun ikke ville ha. Så jeg måtte bare hoppe i det å kjøpte mme når vi skuee bort, Orket ikke krigen blandt folk. Hun drikker det som vanlig mm.

Skrevet

Hei,

så lenge babyen din får hovedvekten av næringen sin fra morsmelk har det jo ingenting å si om hun får litt mme. :) Jeg ville i hvert fall ikke nølt et sekund med å gi mme hvis det var enklere når man skal bort. Men prøv med mme en gang før du faktisk skal bort, i tilfelle hun ikke liker det eller får noen slags reaksjon på det, det er det bedre å vite før du er borte. ;) Hipp og Nan f.eks. har ferdigblandet melk på små kartonger (200 ml), disse er veldig greie for en sånn engangsprøve og korte turer borte fra babyen. :)

Ellers har man jo mye mere melk om morgenen, så hvis jeg var deg ville jeg ha pumpet om morgenen (etter mating) enn om kveld. Sjekk forresten også at hun liker morsmelken etter at den har vært frosset ned også, det er ikke alle babyer som liker det, du kan lese mer om det her http://ammehjelpen.no/artikkel/40/Smak-pa-morsmelken.

Skrevet

ooohhh...same dilemma...og det er den andre gangen for meg! jeg har nok melk og alt går fint og jeg har jo lyst på egne lyster nå! men det er vanskelig å gå over til MME eller fast føde. Forrige gang hadde jeg nesten sorgreaksjon i to uker før jeg begynte med fast føde. :D

Nå vet jeg at alt går over når det kommer tid til fast føde! Det er bare sånn at jeg sitter med bittersweet følelse siden dette er trolig den siste babyen vår og den siste fullammingen min!

Bare gå i vei med MME!Ellers om en måned skal du starte med fast føde likevel!

Skrevet

Jeg også hadde litt aversjoner mot å gi mme. Jeg pumpet meg og frøs ned slik at lille skulle få da jeg var borte, men hun liker ikke mm som har vært fryst! SÅ da får hun MME de få gangene jeg er borte fra henne så lenge at hun må ha annen mat. Ser ikke på det som noe problem nå!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg får svelge et par ganger, og bare få pappa'n til å gi henne mme, slik at jeg KAN være borte i noen timer om behovet melder seg. Har for en tid tilbake kjøpt et par ferdigblanda NAN i tilfelle.

Ellers har hun tatt flaske uten problemer til nå, med både fersk og fryst mm.

Og takk for tips om pumping på morgenen istedet for kveld. Har hørt det før, men synes det høres merkelig ut at man skal ha mer melk etter et måltid på morgenen enn på kvelden 3-4 timer etter siste måltid :) Men det må prøves.

Ha en super onsdag...!! Og i dag er det 5.mndvaksine..... ik! Enda en test for et (hysterisk??) mammahjerte hehe

TVI TVI

Skrevet

Knepp opp amme-bhen før vaksina, og dytt puppen inn straks HS er ferdig med sine to stikk :) (Amming virker faktisk smertestillende, man kan se det på hormonnivået i blodet til babyen.)

Ellers er det ikke noe problem å gi MME. Det er kjempebra at du har fullammet så lenge, og du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å gi litt MME om du vil ut en kveld. Du kan jo også amme rett før du går, og være klar til det rett etter at du kommer hjem, så kan det godt hende du rekker et par timer på kafe eller med shopping uten barnevogn uten at ungen trenger få MME i mellomtida :)

De fleste har mer melk om morgenen, det har med hormonproduksjonen å gjøre, uten at husker detaljene i det. Men produksjonen (og reguleringen og "motvirkningen") av hormoner avhenger bla. av mors stressnivå og søvn. Det er ofte såpass stor forskjell at det er verdt å prøve å pumpe etter litt forskjellige måltider noen dager for å se hvordan produksjonen varierer og dermed finne det rette tidspunktet for effektiv pumping.

Om du får ut bare 20 ml ekstra om dagen så blir det jo likevel 140 ml på en uke, og det kan kanskje være nok det? Pump daglig, avkjøl et par timer bakerst i kjøleskapet, og tøm det over i ei flaske i fryseren, og "vips" så har du nok på noen dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...