tertilus Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 En del av meg ønsker det fordi jeg er så tung i kroppen. Samtidig håper jeg at jeg ikke føder før termin fordi jeg ikke vil miste permisjonsdager eller få en veldig liten baby. Flere som meg?
RosaParasoll Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Er sånn jeg også.. Det helt perfekte hadde vært å føde på temindatoen, men må nok bare belage meg på å gå en del over tenker jeg..
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 4. oktober 2011 #3 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg trenger ikke nødvendigvis å føde før termin. Ønsker derimot ikke å gå over heller;) kan jo endre seg når jeg nærmer meg da.
tertilus Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 4. oktober 2011 hadde vært topp å føde akkurat på termindatoen! det er vel noe sånt som 2% prosent sjanse for det mener jeg å ha lest.
Mamma til prins 2012 Skrevet 4. oktober 2011 #5 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg ønsker ikke å føde før termin, men det har mer med at terminen min er 01.01.12 =)
Gjest Mirakel i magen 25.11.2011 <3 Skrevet 4. oktober 2011 #6 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg kunne tenkt meg å føde to dager etter termin, for det er første søndag i advent ;-) Men jeg skal være fornøyd så lenge lille er frisk og sunn når hun kommer ut! Men har absolutt ikke noe desperat ønske om at hun kommer tidlig. Vil nyte de siste ukene alene med mannen og foreløpig er jeg ikke tung, og ikke spesielt sliten synes det er herlig å være gravid!
Vildemy Skrevet 4. oktober 2011 #7 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg synes baby kan komme nå eller på termin eller kanskje to dager over, men da vil jeg GJERNE føde! Har gjennom svangerskapet tenkt at det er teit å henge seg så opp i termindatoen, bedre å la barnet komme når det kommer og ikke nivente! Men nå på slutten ja, da har det endret seg litt... Nå er jeg like utolmodig og opphengt i termindatoer som alle andre hehe.
3barnsmor123 Skrevet 4. oktober 2011 #8 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg må si jeg ønsker å få før og tenker som så at da får jeg mere ut av permisjonen, en mister ikke permisjon selv om en får før termin en får bare mere tid sammen med nurket om man føder før så jeg føler det er en vinn vinn situasjon...er så gørr lei nå på slutten
tertilus Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2011 Prinser og snart ei prinsesse; Det er akkurat det du gjør, du får ikke lenger tid med barnet, men kortere permisjon. Promise! Fødte seks dager før termin sist, og mistet dager..
3barnsmor123 Skrevet 4. oktober 2011 #10 Skrevet 4. oktober 2011 Jøss har jeg aldri hørt om!!! Jeg trodde at når jeg går ut i perm 9.10 så har jeg perm tid den dagen vedtaket sier bare jeg føder etter permen har startet...stemmer ikke det???
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 4. oktober 2011 #11 Skrevet 4. oktober 2011 Jo, det har du rett i Prinser og ei prinsesse.
3barnsmor123 Skrevet 4. oktober 2011 #12 Skrevet 4. oktober 2011 He he takk Katta76, da er jeg ikke så dum som jeg frykta da ;o)
septemberpiken Skrevet 4. oktober 2011 #13 Skrevet 4. oktober 2011 Sånn var det ikke før i hvert fall, hvis jeg forstår dere (siste postere) rett. Permisjonen med barnet blir ikke påvirket når man føder før termin, men de 3 ukene før fødsel kan man miste, siden permisjonen med barnet starter fra fødselsdato. Derfor er det en fordel å føde før termin, for vi som har vært så uheldige å føde etter termin (2 uker over sist, for min del), mister permisjonsdager med barnet, og det er jo permisjonstiden med barnet som er viktig i denne sammenhengen... Hvis noen lurte, så gikk jeg nok på overtid sist. Jeg ønsker meg baby rundt termindato, helst et par dager før... men tviler vel på at jeg er så heldig denne gangen heller.
tertilus Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #14 Skrevet 4. oktober 2011 Sakset fra artikkel på babyverden: Fagansvarlig for foreldrepenger ved NAV forvaltning Sandnes, Wenche H. Thoresen, svarer: - Hva skjer om man føder før eller etter termin? - De aller fleste starter foreldrepengeperioden tre uker før termindato. Dvs. har du termin en onsdag så starter permisjonen tre uker før dette, dvs. på en onsdag. Dersom fødselen skjer før termin så avkortes stønadsperioden tilsvarende. Det er fordi tre uker av stønadsperioden er forbeholdt før fødsel. Kort fortalt; går du ut i permisjon i dag (tre uker før termin) og får babyen i dag, så mister du tre 3 uker av permisjonen. Og skjer fødselen to uker etter termin, blir ikke stønadsperioden tilsvarende utvidet. Konsekvensen blir i så fall at du får totalt 54/44 uker permisjon - fem uker før fødsel, 33/43 uker etter fødsel, samt 6 uker fedrekvote. Får du et prematurt barn kan det foreligge rett til pleiepenger. Dette vil da føre til at stønadsperioden for foreldrepenger blir utsatt.
tertilus Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg fødte i 2008 og da var det slik hun fra Nav forvaltning har forklart. Men, ingenting er bedre om de har endret reglene siden da! Noen som evt. har dokumentasjon på dette å vise til?
kosemæ Skrevet 4. oktober 2011 #16 Skrevet 4. oktober 2011 slik jeg har forstått det mister man permisjonsdager totalt sett dersom man føder før tiden, får maks perm dersom man føder på termindato, og like mye perm om man føder etter termindato men da mister man permisjonstid med barnet. Er vel egentlig det som blir sagt over her også. I alle fall, jeg har overhodet ikke tid til å føde før terminen...har altfor mye å gjøre og ordne, og har ikke ordnet noe som helst til baby kommer. Termin 11.11:/ ...gikk nesten 2 uker over sist, og spørs om ikke det hadde gjort seg med noen dager over denne gangen òg:)
Sinnataggen_lykkelig <3 Skrevet 4. oktober 2011 #17 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg er ikke mentalt forberedt på å føde før termin, så jeg venter gjerne til termin og litt til
3barnsmor123 Skrevet 4. oktober 2011 #18 Skrevet 4. oktober 2011 Så det vil si at vi blir staffet uansett om vi føder før eller etter termin, noe vi ikke kan styre selv...for et fjollete system! De forkorter stønadsperioden hvis vi føder før termin men hvis vi føder etter så blir den IKKE forlenget!!! Ja de gjør alt til fordel for seg selv...nav i et nøtteskal!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå