Knotten & lille persille Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Hvor farlig er det egentlig og hva er faren forbundet med det? vet jo at de skal ligge på ryggen fordi det reduserer faren for krybbedød, men hva er det sommer farlig? At de ikke klarer å snu hodet om noe dekker luftveiene eller hva? har ei lita på litt over 3 uker som sover hele natten oppå meg, da ligger hun på magen. Begynner å få vondt i kroppen av lik liggestilling hele natten kun avbrutt av 1 amming, men om jeg legger henne fra meg så våkner hun hver time. Hun er ikke interessert i puppen mer enn den ene gangen. Har forsøkt samsoving med matfatet klart uten at det fungerer heller. Hun vil bare sove på mitt bryst. Idag la jeg henne på sofaen for å trene nakken litt og der sovnet hun. Nå har hun sovet slik i 3(!) timer, så lenge har hun ikke sovet sammenhengende siden hun lå i magen. Så da lurer jeg selvsagt på om det er løsningen...... Om hun har en hard madrass eller ligger ved siden av meg i sengen vår, er det forsvarlig å forsøke da tro? Hs mente det var helt greit om hun sov oppå meg selv om hun sover på magen da også. Hva hadde dere gjort? Kvier meg for å legge henne på magen og sitter og følger med hele tiden nå når hun sover. Er ikke greit selv etter 3 barn, de er ihvertfall helt forskjellige når det kommer til søvn:-)
Bad habits har tre små Skrevet 4. oktober 2011 #2 Skrevet 4. oktober 2011 Uten at jeg har noe som helst belegg for å si det, så tenker jeg at grunnen til at forekomsten av krybbedød har sunket betraktelig - har med mye mer enn kun magesoving å gjøre. Jeg tror summen av alle de endringer som har blitt gjort, har bidratt til å redusere krybbedød. Færre og færre røyker i svangerskapet, færre drikker alkohol, færre røyker ETTER at barnet er født, færre barn vokser opp i hjem hvor det røykes etc etc. Jeg har ikke våget å legge mine på magen, fordi jeg vet at jeg hadde klandret meg selv veldig dersom noe skulle skje. Jeg forsøker å følge de rådene som til enhver tid gjelder, men jeg kjenner til flere som har lagt sine barn på magen (fordi de ikke har roet seg noen annen måte), og det har jo gått helt fint. Jeg vet ikke hvorfor akkurat mageleie ikke anbefales, men kan det ha noe med trykket på lungene å gjøre da? I tillegg til at de kan bli liggende med nesa ned i madrassen?
Maitrollet Skrevet 4. oktober 2011 #3 Skrevet 4. oktober 2011 Faren med å sove på magen er knyttet til overoppheting, som man vet kan føre til krybbedød. Dersom hun nekter å ligge på ryggen ville jeg tatt henne med til kiropraktor/manuell terapeut for å sjekke for eventuelle låsninger. Det kan også være ørebetennelse som gjør det vondt å sove på ryggen (ganske vanlig).
gulda Skrevet 4. oktober 2011 #4 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg leste en artikkel hvor to ulike studier hadde dokumentert at barn tok opp mindre oksygen i kroppen i mageleie. For de fleste vil ikke det være noe problem, for hjernen vil sende signaler til kroppen når det blir lite oksygen, og babyen vil snu seg eller si i fra. Men noen mangler et stoff som gjør at de ikke registrerer at det er fare på ferde -og man vet ikke hvem det gjelder. Tror artikkelen stod på disse legesidene på barnashus.no. Ikke spurt helsesøster om dette stemmer, men var iallefall interessant, og kan forklare litt hvorfor mageleie ikke er å anbefale.. I natt våknet jeg av at min lille på fire måneder lå og kavet på magen -ikke noe behagelig når en vet at mageleie er frabedt. I de aller fleste tilfeller vil det gå bra -uansett hva årsaken til at de bør ligge på ryggen er. Men jeg vet at jeg ikke hadde klart å leve med uvissheten om jeg kunne unngått det det hvis det faktisk skulle gått galt.. Huff, dette hørtes veldig svartmalende ut.. Men det er jo skattene våre, og jeg hadde prøvd å unngå mageleie iallefall. Men skjønner at en blir frustrert når en ikke får de små til å sove, og griper til det som funker! Har desverre ikke gode råd. Begge mine har vært umulige på dagen. Med nummer en funket bare trilleturer, men når han ble fem måneder sov han plutselig greit av seg selv. Denne har hatt mye forskjellig (låsninger o.l), så der sliter vi også litt enda. Det er jammen ikke lett å finne ut av disse små babyene, nei! Lykke til! Håper ikke jeg skremte deg veldig, men hvis det faktisk er fare for babyen så er det jo alvorlig.. |
Amy*75 Skrevet 4. oktober 2011 #5 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg la førstemann på siden frem til hun kunne snu seg selv, da la hun seg på magen ila natta. Har gjort det samme med nr 2, han er 3 mnd nå og sover kun på magen eller på siden (vipper seg selv over i mageleie, og er sterk nok i nakken til å løfte hodet og snu det fra side til side). Har aldri fått mine barn til å sove godt på ryggen og jeg er mye mer redd for kvelning mht gulp når de ligger på ryggen. Følger ekstra godt med når de av og til sovner på ryggen i vogna f eks. Legger et rullet teppe bak ryggen deres når de sover på siden, og så legger jeg dem annenhver gang på venstre og høyre side. Jeg tror også at røyk har mye av skylden for krybbedød; for vant soverom og store tunge dyner som gjør babyen overopphetet. Og dessverre er det noen barn som slutter å puste uten noen grunn (eller noens skyld) og det er vel dette som gjør at krybbedød er det vi med spebarn frykter mest av alt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå