Gå til innhold

Sette av penger til ulønnet permisjon og evn. feriepenger

Anbefalte innlegg

Heisann

Dette med foreldrepenger og permisjon er søren meg ikke lett å bli klok på. Vi tjener sannsynligvis på å ta ut 44 uker med 100 prosent dekningsgrad men så vil jeg likevel være hjemme i 8 uker til i ulønnet permisjon.

Disse to månedene har jeg allerede begynt å sette av penger til, men så er det jo dette med feriepenger da.

Man har visst rett på feriepenger på noe av foreldrepengene, men feriepengene i 2013 lurer jeg litt på ettersom jeg da ikke har jobbet noe særlig i 2012.

Har noen satt seg inn i hvor mye mye en bør spare for å dekke opp både 2 måneder ulønnet permisjon og evn. tap av feriepenger påfølgende år?

Liker å være litt i forkant og starte tidlig å sette av penger (merker jo heller ikke det å sette av "småbeløp" så godt nå) enn plutselig finne ut at jeg ikke har penger og da er det jo litt for sent.

Fortsetter under...

Vet ikke så mye selv om dette men det jeg vet er:

Dersom arbeidsgiver betaler foreldrepengene og krever selv deretter pengene fra NAV, får du feriepenger på alt -som vanlig lønn

Dersom NAV betaler ut foreldrepengene til deg direkte, får du feriepenger av de 15 første ukene...

Selv har jeg en samboer som ikke kommer til å ta ut permisjon pga helse. Dersom jeg får overført permisjonen hans kan jeg ta ut 100 % lønn, sette litt til side og det vil dekke 5 uker ekstra permisjon.

MEN om jeg ikke får overført pappapermisjonen så taper jeg penger på å ha 100% lønn..

Det er da 47 uker totalt hvis en velger 100%, ikke 44.

Og hvor mye en må sette av er vel styrt av hvor mye en normalt har utbetalt da i to måneder og hvilken utgifter en regner ut at en vil ha denne tiden.... Det er jo individuelt fra familie til familie.

Vi kommer til å velge 100% i 47 uker også søker en av oss 10uker ulønnet perimisjon for å få tilsvarende mange uker som om vi skulle valgt 80% uttak. Da denne løsningen lønner seg for oss økonomisk.

Setter da av mellom 2-3 månedslønninger på forhånd så vi lever som helt normalt denne tiden (Vi har begge ganske lik lønn så trenger ikke tenke på forhånd hvor mye vi må sette av i forhold til hvem av oss som tar den ulønnende permisjonen, men det må sikkert andre tenke hvis f.eks den som tar den ulønnende permisjonen tjener f.eks dobbelt så mye som den andre.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...