Blåbærmuffins Skrevet 3. oktober 2011 #1 Del Skrevet 3. oktober 2011 Er sykepleier og jobber på sykehus. Merker jeg sliter på og etter nattevaktene nå. Hadde tre vakter nå i helga og harmellom de og i dag slitt mye med kvalme (har ikke vært kvalm på flere uker), får ikke sove ordentlig osv. Vet at man har krav på tilrettelegging/fritak fra nattevakter, men syns det er så ekkelt. Er blitt en kultur hos oss at de gravide jobber til de stuper og tar nattevaktene sine til de går ut i permisjon. Arbeidsgiver er heller ikke særlig imøtekommende. Sist jeg var gravid og ba om å slippe nattevakter fikk jeg bare stønning og sukking, ikke gratulerer... Hyggelig. Er ussikker på om jeg bare skal gå rett til legen og få han til å søke om svangerskapspenger, eller hvordan er det det der funker? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640725-nattevakter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninini Skrevet 3. oktober 2011 #2 Del Skrevet 3. oktober 2011 svangerskapspenger kan du vel søke om¨å få utbetalt tidligst 3 mnd før permisjonene starter eller senest 3 uker før mener jeg.. om det er slik er nok en sykmelding bedre for deg, om arb giver ikek vil tilrettelegge så er det eneste løsning.. er jo ikke bra å jobbe natt når man er gravid. snakk med legen din så får du nok sykm og da går det ikke utover tiden din hjemme med babyen heller lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640725-nattevakter/#findComment-143641243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
strikkedilla Skrevet 3. oktober 2011 #3 Del Skrevet 3. oktober 2011 Svangerskapspenger har du krav på så lenge arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge jobben for deg. Jeg er også sykepleier og hadde ingen problemer med disse tingene da jeg gikk gravid med datteren min og jobbet på sykehus. Da tok vi først bort nattevaktene og jeg fikk svangerskapspenger for tilsvarende stilling som ble fjernet. Seinere ble det tungt for meg å gå kveldsvakter. Da ble vi enig om å gjøre om noen av disse til dagvakter. Jeg fikk hele tiden utbetalt normal lønn fra sykehuset og de fikk kompensert fra NAV for den tiden jeg hadde svangerskapspenger. Jeg gikk til kontroller hos jordmor på sykehuset og vi gjorde det sånn at hun var med på samtalene med min avd. sykepleier om hvordan vi kunne tilrettelegge jobben best mulig. Dersom du føler at det er vanskelig å gå til din overordnede å spørre om en samtale for å tilrettelegge jobben din kan det kanskje være lettere dersom jordmoren er med deg? Sykehuset er en IA-bedrift og da er de pliktig til å prøve å komme opp med løsninger som kan holde deg i jobb lengst mulig! Og husk at det er fordel både for avd der du jobber og for deg at du kan være i jobb så langt ut i svangerskapet som mulig!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640725-nattevakter/#findComment-143641581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåbærmuffins Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 4. oktober 2011 Syns ikke det er vanskeli å spørre om tilrettelegging, men vet bare hvordan det blir... Avd. leder på min avdeling er beryktet for dårlig personalpolitikk og tilrettelegging er et fremmedord, både når det gjelder gravide og sykmeldte. At sykehuset er en IA-bedrift er visst bare på papiret. Sist var den eneste tilretteleggingen jeg fikk at det gjorde om nattevaktene til dag/kveld. Jeg fikk lønn for de vaktene jeg gikk, ikke nattevaktene... Da det begynte å bli tungt (jobber på nevrologisk avd.) var det bare å glemme mer tilrettelegging i form av lettere arbeidsoppgaver. Kunne jeg ikke løpe hele dagen og ta de tunge løftene var det bare å sykemelde seg, noe jeg også endte med å gjøre i uke 26 tror jeg det var. Prøvde først med 50%, legen ville jeg skulle gå halve dager. Det var uaktuelt i følge avd. leder. Da kunne jeg like gjerne la være å jobbe så da ble det 100% dagen etter. De siste ukene på jobb hadde vi norovirus på avdelingen, og jeg ble satt på de rommene siden det var de fysisk letteste. Har ikke fortalt at jeg er gravid enda, er bare et år siden sist så frustrasjonen sitter enda i merker jeg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640725-nattevakter/#findComment-143643578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nelliik m/blå & rosa Skrevet 4. oktober 2011 #5 Del Skrevet 4. oktober 2011 "Heldigvis" er jeg bare student enda, så slipper unna nattevaktene... Men hadde en før jeg ba om tilrettelegging, og syns det var grusomt! Takler virkelig ikke de sove-overgangene nå, feil døgnrytme, hormoner, trøtthet, sliten og utmattet. Kjenner jeg har mer enn nok med å bare jobbe 80% + være mamma for skatten min osv. Jobber på en avd som det er myye tunge pasienter i, men har ikke fått noen tilrettelegging i stell enda! Avogtil går dagene kun til stress... Som idag var det ikke tid til lunch før kl 13, da hadde jeg gått 6 timer uten, samt at jeg hadde ansvaret for gruppa, gikk legevisitt osv.. Er såå sliten når jeg kommer igjen I tilegg til at jeg "sliter" med aften-tidligvakt! Det er jo bare 8,5 timer fra vi er ferdig med rapport og først etterpå får skifte, før vi skal på og i tilegg måå skifte før rapport. Uff... Og alt tar jo sin tid Hadde håpet å kunne jobbe frem til jul, for da har jeg kun bachlorskriving,gruppeoppagve og administarsjon-ledelsepraksis igjen etter permisjon.. Men begynner å bli usikker nå ( Du har kansje jobbet i gamet lenge, hvordan takler du aften-tidligvakt? Måtte bare dele min sympati :/ Er du langt nå? Jeg er 23+4 <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640725-nattevakter/#findComment-143644359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåbærmuffins Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 5. oktober 2011 Har jobbet i helsevesenet siden 2004. Var ferdig sykepleier i 2008. Er akkurat som du skriver hos oss med stressdager. Skjer ofte at jeg spiser lunsjen mens jeg gir rapport til aftenvaktene, rekker ikke å gå på do osv... Takler aften til dag greit nå. Sleit veldig med det de første årene. Hjalp at jeg bare bestemte meg for å godta at det blir mindre søvn. Når jeg kommer hjem fra jobb nå setter jeg meg og ser på TV og slapper av til jeg føler for å legge meg. Går overraskende greit å få sove. Før pleide jeg å legge med straks etter jobb for så å ligge å vri meg til kl 03-04 på morgenen. Jeg er bare 14 uker så går veldig fint på jobb foreløpig (bortsett fra anttevaktene da :/) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640725-nattevakter/#findComment-143646124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
strikkedilla Skrevet 5. oktober 2011 #7 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg jobbet som sykepleier på en kir.avd. på sykehus i 10 år så jeg veit godt at det kan bli mange stressende dager! Har jobbet mange dager med lunsj først i rapport-tida. Jeg er nå tillitsvalgt på min arbeidsplass for NSF og kan derfor endel om hva du har krav på. De har ikke lov å gi deg lavere lønn når du går over til dag-/kvelds-arbeid isteden for nattevakter! Du skal ikke tape lønn på at det gjøres tilrettelegging for deg på jobb! Sykehuset skal betale deg normal lønn og så søker de om IA-midler og kan dermed få tilbakebetalt for sine ekstrautgifter fra NAV. Husk også at foreldrepengene dine blir beregnet utifra hvor mye du har tjent før du går ut i permisjon. Dersom du går ned i lønn vil du også få mindre mens du er i permisjon! Jeg anbefaler deg å snakke med jordmoren din om hvordan dette kan gjøres. Du kan også snakke med tillitsvalgte for NSF som også kan hjelpe deg med å finne hva du faktisk har krav på. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640725-nattevakter/#findComment-143646947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå