Gå til innhold

allergi og amming

Anbefalte innlegg

Virker som jeg er allergisk for noe siden jeg ofte får utslett og kløe på samme sted, men klarer ikke å finne ut hva jeg reagerer på... har tatt IEG blodprøver på en haug med matvarer uten å få utslag... men som legen sa så kan jeg være allergisk for det... kan det påvirke barnet på noen måte når jeg ammer ? tenkte å ta opp dette med legen når jeg skal på kontroll neste uke...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640564-allergi-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt rett, men du er bekymret for om barnet kan reagere på melka di fordi du muligens er allergisk?

Det tror jeg ikke barnet vil gjøre - heller tvert om. Iallfall i forhold til smitte og immunstoffer så vil antistoffer som ditt immunforsvar har lagd bli overført til barnet, og vil beskytte det mot smitte/sykdom. Om det samme gjelder allergi vet jeg ikke, men barnet blir iallfall IKKE smittet av din allergi.

Derimot så kan det reagere på det samme som deg om det tilfeldigvis har samme allergi. Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er, antar du er blitt testet mot alle de vanlige allergenene?

Men spør legen, du :)

Det er det jeg lurer på om hun kan reagere på det samme som jeg gjør ? hum bare jeg viste hva det er hehe.... men har ikke merket veldig til det enda, eneste hun har reagert veldig på hittil er når jeg har spist noe med løk/hvitløk... da blir det skriking men har ikke merka noe spesielt ellers så da går det vel bra ;)

Ja, hun kan reagere på det samme som deg. Men det er fordi HUN reagerer på det, ikke fordi DU gjør det, om du skjønner? Altså har ikke din allergi noe å si, om hun reagerer på det så er det uavhengig av deg.

Som en annen her sier så styrker amming/morsmelk immunforsvaret, og det finnes ingen undersøkelser som viser at amming gjør allergier eller sykdom verre - heller motsatt.

Du bør naturligvis ikke spise mat du vet hun reagerer på, men vær også obs på at det hele tiden skjer endringer i barnets tarm, så det hun reagerte på da hun var 1 mnd kan det hende hun tåler fint når hun er 3 mnd. Derfor er det lurt å teste med små mengder av feks løk og hvitløk innimellom, så du ikke "går glipp av" det (eller er nødt til å unngå veldig mye (ferdig)mat som kan inneholde små mengder av dette).

Dersom du mistenker at hun reagerer på noe så kan du prøve å kutte det ut i kosten din en periode, som regel ser man stor bedring i løpet av et døgn, men det kan ta opptil et par uker før alle spor av feks melk er ute av kroppen og dermed alle symptomer. (Men *bedring* ser man som regel raskt.)

Vær forsiktig med å kutte ut feks. melk permanent fra kostholdet ditt. Det går fint å prøve i noen dager eller et par uker, men om du finner ut at det faktisk er reaksjon på det så bør du kontakte ernæringsfysiolog for å få hjelp til å finne matvarer som erstatter de næringsstoffene du da ikke får i deg, evt hjelp til å finne kosttilskudd du bør ta.

(Barnet vil som regel få dekket alt næringsbehov uansett hva du spiser, men DU kan bli feilernært og få mangelsykdommer/symptomer på kort og lang sikt.)

Når alt dette er sagt så er det slettes ikke sikkert hun reagerer allergisk på noe som helst. Det er vanlig at barn gråter en del, opp mot 3 timer i døgnet er ikke unormalt, og det trenger ikke være noen fysisk grunn til det. Trøst og kos kan være det eneste som hjelper.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...