Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli sprø..

Lillemor er 6 og en halv måned og sovner ikke for natta før rundt TOLV på kvelden enda. Jeg har kjempet med henne i flere måneder og hun hadde en uke for 1 og en halv måned siden der hun sovnet klokka ni, men så gikk det plutselig over til samme gamle regla. Hun sover lengre om morgenen, så den er grei, men jeg kjenner jeg blir sprø av å aldri være for meg selv annet enn når hun tar seg en dupp på dagen. Hun våkner for dagen rundt ni en gang, og med 2-3 nattamminger er det ikke aktuelt for meg å stå opp klokken sju og sitte for meg selv heller. Hun spiste ikke på natta før, men så fant HS ut at hun måtte vekkes hver 4 time rundt 5-mnd-alderen fordi hun er ganske liten av vekst. Det gjorde ingen forskjell på vekten hennes, men nå våkner hun altså av seg selv. Først var det korte amminger som hun deretter sovnet av, men nå krever hun mer mat og oftere!

Vi har prøvd å stå opp tidligere med henne, men det hjelper ikke og jeg blir redd fordi hun da ikke får sovet nok. Dagduppene hennes er ikke faste, men vanligvis sovner hun 1-2 timer etter hun våkner, en gang på midten av dagen og så en gang i 9-10 tiden. Når hun sover på dagen sover hun mellom 30 minutt og 2 timer. Hun får en liten grøtporsjon om dagen og har i det siste også fått en tredjedel av et fruktglass i tillegg til så mye pupp hun vil ha. Hun hadde litt problemer med magen da vi introduserte mat, så derfor tar vi det sakte, men nå virker det som det går bedre.

Jeg har som sagt hatt kampen med henne lenge, men det virker bare som om hun har snudd døgnet fullstendig. Jeg har prøvd å snu det tilbake ett kvarter av gangen, men det hjelper ikke. Jeg ligger på soverommet i senga med henne i mange timer på kveldene, og nå begynner det å gjøre meg SPRØ! Pappaen jobber på kveldene, pluss at hun sovner enklest til puppen så det er blitt min jobb. Uff for noen uvaner og uff for en mor jeg er! Jeg tror ikke hun lider av noen plager, for hun er langt fremme i utviklingen sin motorisk/sosialt, og er veldig fornøyd og glad på dagen. Men som sagt er hun vanskelig å få til å sove og nekter å sovne før sent på kvelden..

Hjelp. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun ikke sovner før klokka tolv, og du sier du ligger på soverommet i flere timer sammen med henne, så legger du vel henne ganske tidlig da?

Jeg ville sluttet med det, og lagt henne når du vet hun sovner. Selv om det er sent. Legg henne i 12-tiden på natten. Og hvis hun da sovner forholdsvis kjapt, så legger du henne kvart på tolv et par dager etter, så halv tolv, osv.

Eller du kan ta den kjappe løsningen og stå opp klokka syv med henne. Men skal dette ha noen effekt, så må du holde på i flere dager. Det er ikke gjort på en, to, tre å forandre sovemønsteret til barna.

Veldig mange mødre sier for eksempel at "det nytter ikke legge barnet senere, det våkner like tidlig fordet om", hvis de har barns om våkner veldig tidlig på morgenen. Men det er som regel fordi de ikke prøver lenge nok. Når man stiller klokka en time frem eller tilbake, så tilpasser jo de aller fleste barna seg dette. Det kan gjerne ta en uke, men så skjønner de det.

Skrevet

Da storebror var ca 6 mnd reiste vi frem og tilbake til sør-øst Asia med ham. Da måtte vi justere døgnrytmen hans med 5-6 timer hver gang. Det var ikke så vanskelig hvis man bare var konsekvent.

Som hun over her skriver må du stå opp med de om morgenen. Det er viktig å gjøre det konsekvent i en lenger periode, minimum en uke før du kan konkludere om det virker. Du må da også forskyve dagduppene hennes tilsvarende. Så hvis hun feks pleier å ha en våkenperiode på 2 timer kan du stå opp klokka 7 og legge henne igjen klokka 9. Det blir sikkert litt sutring i starten, men det burde være mulig å få til hvis du er konsekvent. Ikke la henne sove for tett opp til leggetid, feks ikke etter kl 15 hvis du vil at hun skal legges kl 19.

Skrevet

og det er faktisk sånn at jo senere de legger seg jo tidligere våkner de.. noen har barna sent oppe fordi de vil at de skal sove lenge om morgenen men de våkner faktisk tidligere da! ...... jeg ville også stått opp tidligere over lengre tid.... det er ikke gjort på en uke... og selv om det er kjipt så er det liksom bare noe man må ofre.... håper det løser seg! og for all del husk at du ikke er en dårlig mor av den grunn! ! alle har perioder hvor barna trenger litt mer av noe eller ikke får sove osv... stå på og vær konsekvent med å stå opp tidlig så skal du nok se det går seg til :)

Stor klem!!

Skrevet

Hei! Når prøver du å legge henne på kvelden? I 21-tiden? Jeg tenker at kanskje prøver dere å legge henne for sent. Prøv å få inn faste kveldsrutiner med bading til samme tidspunkt hver kveld. Prøv å legge henne allerede i 19-tiden. Det kan hende det er det som trengs, så hun ikke blir for overtrøtt, for da er det vanskelig å sove.

Lykke til:)

Skrevet

veldig enin med A K her... faste rutiner er gull verdt!! og de er som regen trøtte rundt 19-20.. og våkner hun etter det så ikke ta henne ut av det mørke soverommet men mat henne der inne elller byss henne i søvn igjen.... etterhvert vil hun sove lenger og lenger... ta tiden til hjelp og ikke gi opp :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Her våkner gutten faktisk tidligere og tidligere jo tidligere vi legger ham.. Når vi la ham kl 21 så sov han til kl 07, nå legger vi ham kl 19:45 og han er lysvåken kl 05-06...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...