Gå til innhold

brystserter/såre bryst. . hjelp!

Anbefalte innlegg

Uff sliter med veldig såre og ømme bryst og har fortsatt mye melk. Lillemor er fortsatt hvit på tungen, men kun midt på og bakover mot ganen. Har vært hos lege etter at mycostatin kur ikke hjalp og ikke Farris Heller så nå sier legen at det bare er vanlig normalt belegg på tunga. . Helsesøster sier også at det ikke er så veldig mye belegg. . Å idag var jeg på ammepoliklinikken å dem kunne ikke se det hvite på tungen.. Vanskelig å se det om hun ikke er veldig våken og opplagt egentlig. . Men det er ikke veldig tykt da for det er Litt rødt innimellom det hvite. . Men alikevel har jeg disse stikkingene I brystet. . Men fant ut idag at lillemor ikke suger helt riktig, hun kniper igjen og suger mest på brystvorten. . Så ammepoliklinikken mener det er derfor jeg har sviende stikkende følelse I brystet og derfor jeg er sår og fikk derfor råd om å fortsette som før med å melke ut det værste først å støtte opp brystene med håndkle og ha babyen på en pute helt tett inntil meg. . Melka fosser Jo ut og jeg har kraftig utdrivning som gjør veldig vondt de første minuttene. . Det er Jo så slitspomt å holde på sånn og lillemor får mye grønn løs avføring selv om jeg melker meg. . Huff :|

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143640177-brystserters%C3%A5re-bryst-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

å et nytt problem jeg har fått er at lillemor er sulten hver time til hver andre time på ettermidagen og kvelden og fram til natten.

Mens om dagen og natta kan hun hun sove 5-6 timer uten mat om hun ikke bekkes :o

Det høres slitsomt ut, og det er vel neppe noen trøst om jeg sier det blir bedre heller? :)

Stikkingen kan også være utdrivingssmerter, er det lenge siden fødselen nå? Det er ganske vanlig med stikking/smerte når melka kommer de første par-tre ukene, noen har SKIKKELIG vondt en stund.

Om det virker som lillemor plages av at det kommer mye melk så kan du pumpe eller håndmelke litt, prøv deg frem i forhold til mengden, men iallfall slik at brystet blir skikkelig mykt. Da er det også lettere å få riktig tak, pluss at det kommer mer fet melk som ofte gir mindre magesmerter, og det kan gi mindre utdrivingssmerter og mindre ubehag pga mye melkesprut inn i barnets munn.

Når det gjelder uro om kvelden så er det veldig vanlig. Les http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden og se om du får en aha-opplevelse. Sett deg til med snacks, drikke og TV-program om kvelden :)

hun blir 7 uker imorra så synes liksom det burde begynne å gå seg til som jeg hele tiden får høre av andre hehe... men neida det ser ikke sånn ut. Hun blir jo fortsatt mett av en pupp også og når hun er fort sulten igjen tilbyr jeg det brystet hun fikk av sist istede for å bytte, det hjelper på den tynne avføringen har jeg funnet ut.

Om jeg ikke lar melka renne ut først så gjør det supervondt å amme og lillemor setter i halsen hele tiden og er på/av brystet hele tiden, så det hjelper litt å gjøre det... merker hele brystet bkir spent når melka kommer... det fosser jo ut som den fontene og det blir som regel melk over alt hehe :/ Det gjør mest vondt på det brune området på brystet, stikker ikke ellers noen andre steder, å så svir det litt på brystvortene siden jeg er sår :/ men nå har jeg kjøpt meg bryst creme, denne er mye mere behagelig å smøre på enn purelan iværtfall å har hjulpet litt bedre også :) fikk dette i et tips fra noen andre, det er jo samme kremen bare at bryst cremen har tynnere konsistens enn purelan.

Æsj nå har jeg sånn smerte som at det kjennes ut som det hugger til I hele brystet, det er værst etter amming og når brystet er veldig sprengt. . Huff hva gjør man da når hverken lege, ammepoliklinikken Eller helsesøster vil hjelpe med det. . Ammepol sa bare at det ikke er farlig men bare svært ubehagelig hvis det er sopp I tlf :-S. Men kan Andre ting enn sopp gi sånn smerte ? Lillemor er bittelitt hvit bakerst på gommen å ser jeg, men d går kun Ann å se det når hun skriker så liten vits å få. Noen til å se på det når hun sover liksom :( hun har begynt å suge maks 5 min når jeg ammer henne etter d vegrer hun seg og vil ikke ha brystet. . Så nå er jeg redd hun ikke får I seg nok mat også, leste at sopp I munnen kan gi brennende sviende følelse I munnen til barnet. . Huff tenk om hun faktisk har sopp da å ingen vil gjøre noe med det . .. :-S

Det høres iallfall ut som du har masse melk, og kraftig utdriving.

Kan du prøve å pumpe ut ganske mye før hver måltid og se hvordan det går da? Med "ganske mye" mener jeg kanskj 50 ml på hver side i første omgang, eller mer om du mener det trengs. Brystet skal være skikkelig mykt, og det bør ikke stå kraftig sprut ut, og ikke kjennes sprengt.

Når du har kraftig utdriving er det fullt mulig å bli mett på 5 minutter, og om hun har "normal" avføring (dvs sennepsfarge og -konsistens, ikke grønn og skummende) så får hun sannsynligvis en god balanse mellom formelk og ettermelk også, altså all den næringa hun trenger. Hvor ofte ammer du?

Har hun 5-8 godt våte bleier i døgnet og virker fornøyd forøvrig?

Når det gjelder sopp eller ikke så er det vanskelig å si, og jeg heller kanskje mot at når ammepoliklinikken har sagt (etter å ha sett på dere begge) at det sannsynligvis ikke er det, så er det ikke det.

Samtidig så kan dere godt ha sopp NÅ selv om dere ikke hadde det for en uke siden. Diagnose kan stilles ut fra at man ser trøskebelegg i barnets munn, eller ut fra mors subjektive oppfatning, altså smerter (ikke nødvendigvis noe synlig tegn)., og da skal BEGGE behandles uansett hvilke symptomer de har.

Når det gjelder Mycostatin så kan du be legen lese om det i Felleskatalogen i tillegg til skrivet fra ammehjelpen/nasjonalt kompetansesenter for amming. Uansett dosering så er det viktig at det gis ETTER amming, og at det pensles i barnets munn eller gis sakte (over minst 1 minutt) med engangssprøyte i munnvikene. Mycostatin virker kun lokalt, det tas ikke opp via tarmen, derfor må det få virke lengst mulig i munnhulen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...