Gå til innhold

Hvor mange ml per flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi er 3 mnd og akkurat passert 5 kg. Hvor mange ml mm per flaske trenger hun? Går man etter alder eller vekt..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille er snart 3 mnd, veier 5,5 kg. Jeg har ikke sjans til å velge hvor mye hun skal spise, det ordner hun helt selv. Har regnet gjennom et døgn noen ganger, og hun er helt på det normale (se på pakken). Hun legger på seg godt, er god og rund, gulper opp det hun får i seg for mye, og skriker om hun ikke har fått nok.

Så lenge hun legger på seg og er fornøyd, er alt i orden :)

Skrevet

Følg det som står på pakken. Det har stemt rimelig greit her hele veien ihvertfall. Så vil du jo merke om hun er mer sulten :)

Skrevet

Skal være borte 10-12 timer om en liten stund og prøver å få pumpet nok til 3-4 flasker,noen ide om hvor mange ml jeg må tine sånn ca? :)

Skrevet

På NAN pakken står det 3-4mnd: 160-200ml :)

Skrevet

Rundt 15% av kroppsvekta pr døgn er tommelfingerregelen, det vil si omtrent 750 ml pr døgn. Så fordeler du dette over døgnet i forhold til når hun spiser, for enkelhets skyld kan du fordele mengden på 24 timer og så gange time-mengden med tiden siden forrige måltid. Spiser hun hver 3. time blir det ca 90 ml pr flaske.

MEN dette er unøyaktige tall. Om hun ammes ofte vil hun spise mindre pr måltid også med flaske, omvendt om hun spiser sjeldent. Og det kan godt hende hun spiser 1 liter om dagen, eller at hun bare vil ha 500ml den dagen du skal gi flaske. Det kan også hende hun ikke vil ha noe særlig med melk og "sparer" seg til du kommer hjem med puppen... I tillegg ammer du kanskje rett før du drar og rett etter at du kommer hjem, da blir det kanksje litt færre måltider med flaska enn det tida tilsier.

Jeg ville tint (eller helst pumpet i dagene før, melka er holdbar i 5 dager i kjøleskap, og du kan fryse rester som ikke har vært varmet eller frosset før) rundt 250-300 ml, og så hatt et lager frosset ned i isbit-poser i tillegg. Da er det lett å tine en liten mengde, det går fort å tine en isbit :)

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk for tips om oppbevaring av melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...