VinterSol+2 Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 andre som opplever noen sammenheng mellom å ta folattabletter og kvalme? både før en blir gravid og under svangerskap? jeg syns jeg opplever dette igjen og igjen, -noe som også har ført til at jeg har måttet kutte ut folattilskuddet i svangerskapene mine. Nå har jeg hatt noen dager pause fra folattablettene mine, og er ikke kvalm. det har jeg derimot vært nesten hele siste måneden, etter at jeg begynte på de pillene... andre som har lignende erfaringer? og hva skal man gjøre da? finnes det andre typer folattilskudd som IKKE gjør meg kvalm?
Mamma til tre gutter Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 hei.. dette har eg og tenkt på men eg blir ikkje kvalm men har begynt å få vondt i hode.. har aldri vonst i hode men sidene g begynte med folat har eg 1-2 dager i uken men skikkelig sår hodepine... men eg veit ikkje om det har noe samenheng med folat..
krølle... Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg bruker vitaminbjørner som alternativ To stk bjørner gir riktignok bare 200µg i stedet for 400µg som er i folattabletten, men det er mer enn ingenting... Og så satser jeg på at resten kommer via maten
VinterSol+2 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2011 men vitaminbjørner inneholder jo aspartam...? eller har de slutta med det?
chamira Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 hva med det kosttilskuddet de har på apoteket som heter gravid? Det er vel multivitamin med et lavere innhold av folat??
krølle... Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 Det er aspartam i dem jo, men det er jo begrenset hvor mye aspartam de klarer å trøkke inn i en så liten bjørn. Les om aspartam på mattilsynets sider. De studiene som hevder at aspartam er superfarlig, har en rekke betenkelige svakheter. Jeg orker ikke være fanatisk. Tenker det er bedre at jeg får i meg nok vitaminer.
Roselilly Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Prøv å ta tablettene midt i et måltid, altså spis litt først, ta tablettene og spis resten av maten. Noen kan reagere med kvalme om tablettene tas på for tom mage.
VinterSol+2 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 3. oktober 2011 krølle; jeg er allergisk mot aspartam, faktisk! får utslett av det! Dette visste jeg lenge før jeg leste at de tkunne være farlig på andre måter, .så jeg har stor tro på at det ikke er noe særlig å dytte i seg... hm, jeg pleier ta folaten når jeg står opp, frokosten blir noe senere fordi vi leverer i barnehagen først, og så spiser jeg på jobb... så det kan være noe der, altså! Litt som tranpillene.. skal forsøke å ta de til middag i stedet, kanskje det hjelper..
krølle... Skrevet 3. oktober 2011 #9 Skrevet 3. oktober 2011 Huffda, hvis du er allergisk er det nok best å holde seg unna! Måtte bare sjekke på pakken i sted, og det er faktisk ikke aspartam i den... men maltitol og acesulfam k. Uansett - lykke til i jakten på folat
VinterSol+2 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 3. oktober 2011 å, de har kuttet ut aspartamen? da kan jo vitaminbjørner være en løsning.. -men hvordan forklare til ungene at de er til MEG da? kanskje jeg må handle vitaminbjørner til hele bølegjengen? (de får allerede tran og sanasol.. og ELSKER DET..)
Bonanza Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Hei! Prøv å spise litt rett før eller rett etter inntak av disse vitaminene. Selv tar jeg den te sa med 2 omega3 folsyretbl og blåbærtbl fra lifeline. Ble tidligere umiddelbart kjempekvalm og følte jeg skulle kaste opp. Fikk tips om å spise litt, holder med et knekke - brød, fordi det blir litt hardt for kroppen å ta disse på tom mage. Da jeg begynte med å ta litt mat samtidig, så ble det NULL kvalme. Merker ingenting lenger, og tør aldri å ta vitaminene på tom mage mer;-). Prøv å se om dette kan fungere for dere også!
VinterSol+2 Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 6. oktober 2011 men det er godt å høre at det er flere enn meg! jeg spurte nemlig jordmor forrige svangerskap "det har jeg aaaaldri hørt om" sa hun "det er nok bare at når du har kuttet folaten etter tre måneder, så er den verste kvalmen over også" gah. men når man ikke er gravid enda, da skal man jo ikke være kvalm vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå