Galskapens overhode Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Under min egen tannlegetime spurte tannlegen meg om våre vaner rundt tannpuss og fluor på barna. Her fikk yngstemann tenner for 1 mnd siden, og jeg hadde fluoren klar til første tannfrembrudd. Men tannlegen sa at fluor er anbefalt fa 6 mndr på samme måte som tran er anbefalt fra 4 uker. Det virker innenfra i organismen, og styrker tennene selv om de ikke har kommet fram enda. Har barnet tannfrembrudd før 6 mndr, starter man også med fluor samtidig. Og, så lenge man brukte fluor, så kunne man pusse tenna med vann om barnet godtok det.
bIomstre Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 Var det en veldig gammel tannlege? På 60-tallet ble det vel diskutert hvorvidt det skulle tilsettes fluor i drikkevannet for å forebygge karies... Men siden den gang er det vel opplest og vedtatt at fluorens virkning på tennene (under utvikling) via blodbanen er av liten betydning for å hindre karies. Fluor virker best lokalt på tannoverflaten. Eller har de plutselig funnet ut det motsatte nå?
Valiana Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg spurte helsesøster om dette på 5 mnd-kontrollen, siden Tøtta vår nettopp har fått to tenner. Hun sa som deg Blomstre, at man hadde gått bort fra tanken om at fluor ble opptatt gjennom blodet, og at det dermed hadde liten effekt med fluortabletter som ble løst opp i vann. Så stoler på det til jeg får se offentlige retningslinjer som går i motsatt vei. Så vi fortsetter med tannpuss med bitte-bittelitt tannkrem på vi :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå