Gå til innhold

Snart treåring som står opp om natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og mannen begynner å bli veldig lei av at vår snart treåring våkner flere ganger om natten/tidlig morgen. Enten ligger han bare i senga og gauler på pappa eller mamma (og vekker lillebror) eller så¨kommer han inn på rommet vårt. Det skjer vanligvis tidlig morgen og sjelden midt på natta. I tillegg våkner han veldig tidlig. Vi har kjøpt en slik klokke med bilde av kanin på som går fra å sove til å være våken når klokka har blitt så mye at han får lov til å stå opp. Ut fra innstillingen skal han ha ca 11 timer i sengen, noe jeg ikke synes er mye for en snart treåring. Problemet er at han ikke bryr seg om klokka i det hele tatt. Han går ut av sengen når det passer ham. Jeg kan spørre ham om kaninen har stått opp og han svarer ja uansett, eller han kommer inn til oss og spør oss om kaninen har stått opp nå, selv om vi vet at han forstår når kaninen sover og når den er våken. Han bare ignorerer den fullstendig selv om vi konsekvent tar ham tilbake til sengen hvis kaninen fremdeles sover. Det begynner å tære på oss å få oppstykket søvn de siste timene. Jeg er lei lei lei av å leie ham tilbake til sengen igjen og igjen og igjen. Og veldig lei av at vandringene og ropene hans vekker lillebroren som er vanskelig å få til å sovne igjen. Hva kan vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen :-)

Tror det første du må tenke på er at ikke alle barn trenger like mye søvn. Sover han på dagen? Det finnes treåringer som kun trenger 10 timer søvn i døgnet...

Vår lillemann trenger 11 timer i døgnet. Dvs at hvis han sover en time på dagen sover han 10 timer på natta uavhengig av når han legges etc..

Jeg vet at "trenden" er at barna legges veldig tidlig, med det resultatet at de også er veldig tidlig våkne. Nå vet jeg ikke om dette gjelder dere, men det lønner seg å prøve ut nye "triks" en uke av gangen for å se om det har noen virkning.

Vi har funnet ut at vår lille gutt sover godt om natten (våkner sjeldent) når han sover fra kl 21-ca 7, etter å ha sovet en time på dagtid eller fra 20-ca 7 når han har vært våken hele dagen.

Prøv dere frem. Det er ingen barn som er like og kun dere som kan finne ut hva som passer for deres hverdag og deres barn :-)

Lykke til... jeg vet hvor frustrerende det er!

Skrevet

Takk for svar. Han sover ikke på dagen lenger. Inntil bare et halvt år siden sov han 13-14 timer i døgnet, så jeg kan ikke helt tro at dette har blitt redusert så fort og drastisk. Han legges dessuten relativt sent (kl 20) så noe senere enn det går ikke og han er bare ikke trøtt tidligere heller så dette er det mest ideelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...