Gå til innhold

Hva med å vurdere hjemmelaget mat til baby når det er tid for fast føde?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest et sted at 4% velger å servere baby hjemmelaget mat. Det er et stusselig tall. Selv turte jeg ikke å prøve ordentlig før jeg fikk nummer 3, men da gikk jeg til gjengjeld grundig til verks for å finne ut hvordan. Nå har jeg samlet sammen bøker og nettsteder slik at andre også kan bli inspirert, og slipper å lete så lenge som jeg selv gjorde. Se:

http://gladerebarn.blogg.no/?c=1317625600

Jeg har også startet med en blogg ut fra ønske om at andre kan få lese det beste jeg har funnet fra disse inspirasjonskildene.

Håper flere tør å lage babymat som er MYE sunnere enn den man får fra butikken..... man slipper sukker, dårlig fettkvalitet, og tilsetninger som ikke har noe i barnekropper å gjøre.

Fortsetter under...

Gjest Kira med trollunge og spire ♥

Jeg startet med å lage hjemmelagd mat til vårt første barn, men må innrømme at det ble litt "ork" i lengden. Så veldig fin link du har lagt med her, fordi det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal lage babymaten slik at den inneholder nok næring, proteiner osv.

Skal nok forsøke igjen med denne babyen, så får vi se hvor lenge det varer;)

Men disse glassene smaker jo forferdelig, så vi burde nok være flinkere... hehe!

Jeg har ikke vært konsekvent med å lage mat selv, men har ofte most middagsrester og frøset ned.

Nå har jeg imidlertid kastet alle glassene etter nr 1 og 2, så jeg har ikke noe å fryse maten ned i til nr 3.

Bruker veldig lite salt i maten til vanlig, så jeg er ikke redd for å gi ungen det samme som vi spiser fra 6 mnd..

Har holdt meg til grøt fram til 6 mnd med de to andre...

Laget babymat til førstemann og kommer til å gjøre det samme med nr 2 som kommer i februar. Jeg er nå ikke noe nazi på at han absolutt ikke skal ha glass, men om man smaker på mat på glass og mat man lager selv så er det jo rimelig mye bedre det man lager selv. Ikke er det noen stor vitenskap heller, spør du meg. Introdusere en og en matvare og ikke bruke salt. Jeg brukte derimot alt annet krydder til ham og han fikk etterhver det vi spiste, modifisert uten salt osv.

Det blir garantert glass også på dette barnet, for det er veldig enkelt og greit om man er på tur eller borte (noe vi er en del). Det er ikke som om man bør ha dårlig samvittighet om man velger glass heller!

Det jeg derimot har troen på, er at dersom barn smaker mye i ett-toårsalderen, så blir de enklere å få til å spise nye matvarer senere. Vår sønn er veldig glad i mat og smaker gjerne på nye ting. Han får også smake på alt, og det inkl chilli som pepperot ;-) Det er ikke rart barn ikke liker mat med ny smak om de har fått servert all mat med ketchup!

Gjest Kira med trollunge og spire ♥

Helt enig med deg Underveis -->, når det kommer til at barna bør smake på mye forskjellig.

Datteren vår har spist stort sett det samme som oss fra hun var omkring 8 mnd (minus saltet), og hun er nå som 2-åring mye mindre sær på mat enn moren sin;) Hun spiser like mye uansett hva vi serverer. Eneste tingen jeg har opplevd at hun ikke liker er tomat. Men ellers går alt ned!

3åringen fikk stort sett heimelaga mat frå han begynte med fast føde. Syntest det var meir styr å måtte kjøpe og lage til eigen mat til han. Fikk det vi åt, men tilsatte saltet etter kokinga, slik at det kun var vi vaksne som fikk(det same med sukker i grautar o.l.).

Han har ikkje vore kresen i matvegen, og eg trur det med å få same kosthald som oss frå starten har vore stor hjelp i det.

Dei flesta middagsglasa likte han ikkje uansett, og det skjønnar eg godt, dei spakte jo pyton!:P

Første maten han fikk ete sjølv(foruten om bittesmå smakeprøver før 6mnd, typ halv t-skei), var faktisk ei brødskorpe, for han var så nyskjerrig på min mat. Han sat i vippestolen sin og smatta i veg, etter kvart løyste den seg opp i småbitar og forsvann ned i magen.

Han fikk sånne beger med most frukt då, for vi hadde ikkje serlege mosemulegheiter sjølve, så det var mest praktisk;)

Annonse

Guttungen på 3 fikk servert middagsretter på glass, men spyttet ut alt. Prøvde å lage hjemmelaget mat som jeg moste i stavmikser, det kom også ut igjen. Fant til slutt ut at han ikke likte at det var liten tyggemotstand. Det ble til at han spiste det samme som oss til middag fra ca 8 mnd. Ellers likte han best brødskiver, tok en stund før han ville ha grøt også. Fram til han var 2 1/2 ca spiste han alt mulig og smakte på alt, alle grønnsaker, oliven, indisk mat osv. Nå derimot, snart 3 1/2 vil han ikke smake på noen ting, har begynt å slutte å spise skorpe på brød (jeg som aldri har tatt av brødskorpene), og generelt matkresen. Huff, håper det er en fase som går over :-)

Kommer til å gjøre det på samme måten med nr 2 tenker jeg. Til middag mose det vi har som passer for h*n å spise, og hvis det ikke passer lage noe annet. Gidder ikke kjøpe middagsglass, men hvis vi er i en situasjon der det passer seg hadde det vært praktisk om h*n hadde spist det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...