Gå til innhold

Kosthold og vekt

Anbefalte innlegg

Gjest Hippo ღ

Ja altså... Etter alt vektpratet har jeg blitt litt bekymra ;)

Ikke sånn at jeg skal slanke meg eller noe. Men det har nok blitt litt for mye brus, og sjokoladen har ikke vært langt unna.

Dette er nok et veldig dumt spørsmål. Men dersom jeg kutter ut brus og godteri i ukedagene. Vil vekta stoppe å stige så fælt? (utenom det som følger med babyen da :) Regner med at det er godt gjort å gå ned i vekt, siden babyen vokser så mye. Men kanskje at den stopper litt opp en periode?

Ikke det at jeg er tjukk, og jeg ser ikke de nye kiloene jeg har fått. Men jeg vil ikke fortsette denne veien!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143638151-kosthold-og-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, enkelt og greit. Spiser/ drikker du mer enn du forbrenner går vekta opp. I tillegg kan for høyt inntak av sukker bidra til høyere fødselsvekt hos barnet. Og det er ikke vanskelig å forestille seg at å presse ut en baby på fem kilo er tøffere enn å presse ut en på tre kilo.;) Høyt sukkerinntak vil kunne bidra til forstoppelse etterhvert som svangerskapet pågår. Forstoppelse gjør at man føler seg enda mer opblåst og man får lettere hemorroider... Ikke behagelig. Fiber og mye vann er viktig. Til slutt: kroppen lagrer miljøgifter vi har fått i oss tidligere i fettet i kroppen. Går du ned i vekt under svangerskapet forbrennes fett og miljøgifter kan frigis. Heller ikke supert for barnet...

Gjest Hippo ღ

Takk for et godt svar :)

Nå er det absolutt ikke slik at jeg skal slanke meg. Jeg er fortsatt slank med kul på magen. Men jeg må nok kutte ned på brus og sjokolade i ukedagene. + middag ute med venner. Vil absolutt ikke at vektkurven skal fortsette å stige på dette viset.

Jeg vil vel tro at man legger på seg mer hvis man spiser mye usunt, fordi man ikke forbrenner alt man inntar:) hihi...

Jeg var flink når jeg var skikkelig kvalm:) Men nå som jeg føler meg bedre, så er jeg ikke så flink :S Så jeg skal hvertfall skjerpe meg:) Best å bli kvitt de dårlige vanene :) Kan ikke spise godis og drikke brus hver dag resten av livet:) Egentlig ikke pga av vektøking jeg tenker på det, men det er klart, har ikke lyst å legge på meg kjempe mange kg fordi jeg har spist for mye snop:) Jeg vil legge fra meg de dårlige vanene når det kommer til mat og drikke:)

Jeg liker egentlig ikke sånn junk food så godt til vanlig, men nå som jeg er gravid så smaker ting sååååå godt! Der må jeg også bli flinkere til å redusere inntaket:)

Tror det er lurt å ha noen kosedager:) f eks fredag og lørdag eller bare en dag også:) For da kan man kose seg litt samtidig som det ikke tar helt av:)

Så fra og med i dag så er brus og snop, og junk food bare lov på bestemte dager i uka:) Vi får heller fylle på meg sunne greier:)

Ja, det vektpraten kan jo føre til at en blir tussete i hodet. Er selv slank, men har problemer med at vekta går opp. Det tok meg veldig på senga forrige gang, og nå sliter jeg litt med det igjen.

Her har metabolismen min stanset helt opp, så selv om jeg spiser det samme så sitter det mye bedre på kroppen nå enn til vanlig. Jeg har derfor kuttet ned drastisk på brød. Jeg spiser selvøflgelig andre kilder til karbohydrater, men siden brød til vanlig er en så stor del av mitt kosthold, så har jeg erstattet det med Rugsprø og vanlig knekkebrød. Har nemlig en tendens til å spise en skive med brød om jeg er litt sulten. Forsøker heller å spise litt skikkelig mat, eller knekkebrød med mer pålegg (kylligskinke, salat og paprika f.eks.). Jeg synes det hjelper og de ukene jeg er flink til å spise slik, så går ikke vekten opp like mye. Jeg lurer også på om inntak av mye karbohydrater (som f.eks hvis jeg spiser mange av bollene som mannen lagde her om dagen, eller generelt spiser usunt) faktisk holder på mer vann. Det skal jo ikke være mulig å legge på seg 1 kilo på en helg, og så gå ned igjen ila uka. Det her jeg opplevd nå nylig.

Jeg tror kostholdsjustering er viktigere enn at man hiver seg på lavkarbo eller andre potensielt farlige dietter. Er du som meg, så vil alle kalorier sitte fortere fast, men det skal sies at selv om jeg gikk opp 20 kilo forrige gang, så hadde jeg gått ned 24 kilo ett å senere og var nå på kanten av undervektig. Er ikke bra det heller, skal jeg si deg ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...