kjærevene Skrevet 2. oktober 2011 #1 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hei igjen, har skrevet flere innlegg her, og fått gode svar fra deg. Jeg har delammet siden fødsel, og aldri klart å fullamme. Gutten har fått ca 400 ml mme siden han var to mnd gammel per døgn. Nå er han blitt 5 mnd. Jeg begynte med litt grøt når han var litt over fire mnd, og nå får han mellom 300 og 400 ml pr døgn, så han har ikke øket mengden mme på en lang stund. Men nå ammer jeg mye på natt, gjerne 4-6 ganger mellom kl 21 og 09. Jeg har ikke turt å gjøre noe med det, fordi jeg vet jo at det er viktig å amme på natt for å opprettholde melkemengden, og gudene skal vite jeg har slitt for de dråpene jeg har, og jeg har ikke lyst å miste dem. Jeg koser meg veldig med ammingen, men kjenner det er tungt når det blir så ofte. Jeg og gutten samsover, så 2-3 ganger per natt gjør meg ingenting, men når det blir 6 -7 ganger blir slitsomt. Tror du jeg må amme såpass ofte på natt for å ha den produksjonen jeg har nå, eller kan jeg prøve avvenne han noen måltid på natt? Han er i veldig godt hold, rund og god, så når det gjelder hans vekt er jeg ikke bekymret i det hele tatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143637741-lillenims/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 3. oktober 2011 #2 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg ville prøvd å kutte ned på MME på dagtid, og heller ammet. Amm i først omgang før grøtmåltider, og tilby gjerne bryst etter grøt også - og generelt når han vil ha (ikke etter klokka). Prøv dette i noen (3?) dager og se hvordan det går, om humøret hans på dagen forandres, om han sover mer om natta, om han vil ha mat enda oftere da osv. Du kan nok oppleve at han virker litt misfornøyd i starten, men amm ofte så vil sannsynligvis produksjonen ta seg opp på dagtid. Da oppnår du at produksjonen øker på dagtid, sånn at du kan prøve å kutte litt ned på nattmåltider om du klarer det (men samsoving er veldig effektivt for melkeproduksjon...). Det kan også hende at han trenger den kosen/nærheten som amminga gir, og at han får mer av det når du ammer og at han derfor foretrekker det. Dermed kan det hende at han får "dosen sin" med kos ved dagamming og av den grunn vil amme mindre om natta. Det kan også hende at du ikke merker noen endring i det hele tatt.... Det er ikke meningen du skal sulte eller pine han, så om du synes det føles sånn når du prøver å amme med på dagtid så gir du heller litt MME. Men jeg tror det kan hjelpe å snu amminga fra natt til dag, dvs erstatte MME med amming, og jeg tror du kan ha nok melk til han nå. Behovet går litt ned når de begynner med grøt, særlig når han spiser såpass mye som din gjør (antar du mener 3-400 ml vann i grøten i.l.a. dagen?). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143637741-lillenims/#findComment-143638295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlmaN Skrevet 21. oktober 2011 #3 Del Skrevet 21. oktober 2011 Samsoving bra for melkeproduksjonen, men ikke uansett hvor mye man blir forstyrret, vil jeg tro? Mor trenger jo søvn og hvile for å kunne produsere melk. Med så mye aktivitet på natta høres det ut som du ikke kan få mye overskudd. Må si jeg beundrer din innsats! Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143637741-lillenims/#findComment-143704725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå