Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg litt? Menneskesyn og menneskeverd, hvordan forklare forskjellen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en oppgave jeg skal ha muntlig i morgen, men jeg sliter fortsatt med hvordan jeg skal forklare forskjellen mellom menneskeverd og menneskesyn.

Menneskesynet går jo på hvordan vi ser på folk, hvilke holdninger vi har til mennesker, hvordan vi oppfører oss mot andre osv.

Menneskeverdet går jo i det samme, hvordan vi ser på andre mennesker. Det er jo vi som bygger opp verdien vi synes et menneske har ut i fra det synet vi har på dem.

kan noen hjelpe meg med å forklare forskjellen? =)

Skrevet

Menneskeverdet er generelt ved at det omfatter alle mennesker, og spesielt ved at det tillegger hvert enkelt individ en uendelig verdi.

Menneskesyn er hvordan man individuelt betrakter det enkelte mennesket eller en hel gruppe mennesker

Skrevet

Tusen takk, nå ble jeg klokere =)

Skrevet

Ordene tilhører jo to ulike ordgrupper, så det er ikke vanskelig å skille dem.

Skrevet

Bare hyggelig:-)

Det du kan huske på er at i ordet menneskeverd ligger det som er spesielt for oss mennesker: det tillegger hvert enkelt individ en uendelig verdi, uendelige muligheter, ansvar for seg selv og sitt eget liv og et krav på å bli vist en grunnleggende respekt og omsorg i kraft av å være et menneske.

Lykke til i morgen:)

23:04

Skrevet

Jeg ser på menneskeverd som noe gudegitt, og er med i ei gruppe som heter Menneskeverd på Fb.

Menneskeverd slik man finner det i en religion, kan resultere i lover og regler for å opprettholde denne verdien.

Et enkelt parti derimot, eller en person eller en avis, kan demonstrere et menneskesyn som er slik eller slik...

Skrevet

Se på ordene syn og verd, så ser du forskjellen med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...