LilleMy08 Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Mini er 3 mnd nå og vil enda ikke ta smokk. Burde jeg fortsette og prøve eller bare gi det opp og være glad for å ha en unge uten smokk? Skal sies at hun bruker puppen som smokk store deler av dagen da og må ha pupp for å klare og sovne
18.juli/29.juli Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 er i samme båt, men orker ikke prøve noe mer. Hun har ikke noe spesielt suttebehov. Hun er ei rolig jente:) Ammer nok sikkert litt mer enn om hun hadde tatt sutt, men det går bra. Ikke alltid hun sovner med puppen før jeg legger henne for kvelden. Vugger henne i vogga, så sovner hun. Tenker at det er like greit uten sutt, da slipper vi avvending av sutt;) Pia her er 2 mnd.
april2011mamma Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 min lille på snart 6 mnd tar ikke smokk hun heller.. og de tsynes jeg er helt fint:) jeg jobber selv som ped leder i bhg og vet hvor mye styyyyr det er med smokk hit og smokk dit... så hver glad for det, du slipper masse styr fremover nyt at hun heller tar litt mer pupp nå.. .etterhvert som det blir mer fast føde så blir puppen mindre attraktiv kanskje også? sånn ble det her ihvertfall... og min vil heller ikke ta flaske eller tutekopp så hun drikker vann og morsmelk av kopp:) det går kjempebra!!
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 guttungen her tok smokk de første 3 måndene, startet på barselen, han var jo flaskebarn fra barsel av, da jeg ikke hadde melk å gi, så han trengte smokken til å tilfredsstille sugebehovet.. Men når han bikket 3 månder kastet han smokken bort når vi prøvde å gi den, så da ble det slutt Er glad til for at vi ikke har smokk unge jeg, hadde jeg fått ammet, så hadde jeg nok aldri introdusert smokk heller, om ikke behovet for å suge var alt for stort da..
Bad habits har tre små Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 Det kommer litt ann på.Hva vil du? Jeg er veldig glad for at mine tar smokk. Synes det er fint å ha noe å roe barnet med, som ikke innebærer kroppen min;-) Eldstemann tok smokk fra ca 3 mnd, de to andre fra fødselen av. Det er ikke alle barn som liker smokk, uansett hvor mye man øver, da. Å avvenne går helt greit synes jeg. Så lenge barnet er stort nok og forstår hva som skjer, så er min erfaring at det går helt fint!
Billie Jean Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 LIlle mini tar smokk, men det gjorde ikke jenta mi før hun var 7 mnd, så du kan bare fortsette å prøve;) Syntes det var helt greit at hun begynte da, det er maaaange netter og situasjoner som ble reddet av smokken selv etter 7 mnd. Hun fikk den bare for å sove og brukte den til hun var tre. Og så er det vel litt slitsomt for deg å amme i søvn hver gang? For ikke å snakke om å bli brukt som smokk selv...?
Gjest Madolyn Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Smokk skal jo visstnok være fint for å hjelpe til med å forebygge krybbedød, og kan være fin avlastning for mødre som har babyer med stort suttebehov. Her tok ikke gutten smokk, og etter 4 mnd gadd jeg ikke å prøve mer, da jeg syns smokk er "mest nødvendig" de første 6 mnd, og egentlig mer en uvane etter dette, dersom babyen ikke klarer å sovne uten smokken.. Blir jo det samme som puppeavhengighet, bortsett fra at mammaen får fri liksom Gutten her klarte kun å sovne/sove ved puppen eller oppå en varm kropp de første 3 mnd, og det var kjempeslitsomt! Vi brukte sikkert 400 kr på diverse smokker, uten hell. Kjørte puppeavvenning ved søvn i ca 1,5 mnd; helt uten gråting. Du fjerner brystet i dèt babyen din slutter å sutte/er i ferd med å sovne. Gi brystet tilbake om babyen søker. Gjenta de 5-500 gangene det trengs, til babyen sovner uten brystet i munnen. Baby steps
Frøken Tussi Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Her begynte vi med smokk når mini var rundt 10 dager. Jeg ville egentlig ikke begynne med smokk, men sutte behovet var så stort at måtte sitte med puppen ute hele tiden. Fikk en roligere baby og brystene mini fikk etterlengtet hviletid. Er i dag glad for at mini startet med smokk, han er veldig lett å roe ned med smokk, spesielt om natten. Gruer meg selvfølgelig til avvenningen, men så kan mye endre seg i mellom tiden. Har et håp om at han tar avvenningen selv. Hehe, lov til å drømme
Ellois Skrevet 3. oktober 2011 #9 Skrevet 3. oktober 2011 Smokk er jo en grei avlastning for puppings. Når de har sugebehov. Hadde jeg ammet ville jeg hatt en smokk i reserve, så jeg kunne byttet på. Men jeg ville uansett ikke gitt barnet pupp/smokk "hele tida". Og i alle fall ikke som middel for at de skulle få sove. Men nå er jeg kanskje litt små-nazi mor... He he! Synes de må klare å sovne uten. Beste for både foreldre og barn. Vi gir smokk, men prøver å være restriktive på det. Gir det i utgangspunktet bare i forbindelse med måltid, i forkant av maten, så han får dekket det største suttebehovet og for å stagge utålmodigheten hans mens vi forbereder maten. (Vi gir flaske.) Og så får han litt smokk på kvelden, hvis han har kveldsuroen sin. Men ikke smokk når han skal legge seg, bare på morgenkvisten, i vogga, før frokost. Resten av døgnet er det i utgangspunktet ikke lov med smokk, med mindre det er noe helt spesielt. Han får klare seg uten, slik at han ikke venner seg til å trenge den for å roe seg, for å sovne inn etc. Det er i alle fall store skrekken her i huset. Den skal være et avlastningsmiddel, for han og oss, men ikke noe han blir totalt avhengig av for å gjøre helt elementære ting.
Ellois Skrevet 3. oktober 2011 #10 Skrevet 3. oktober 2011 Glemte å legge til at vår er 8-9 uker. Og han startet med smokk da han var ca. 4-5 uker.
akvarangen Skrevet 4. oktober 2011 #11 Skrevet 4. oktober 2011 Begge våre gutter bruker/har brukt smokk. Yngstemann er straks 1 år, og får smokk når han vil ha - ofte finner han den selv og stapper den inn. Ingen av barna våre har hatt noen "regler" for når de får/ikke får bruke smokk, og vi har ikke opplevd noen problemer knyttet til det. Synes smokken er og har vært god å ha i ulike situasjoner. Eldstemann på 3 har nå forøvrig nærmest sluttet helt av seg selv, uten hverken pressmidler eller tvang fra vår side.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 4. oktober 2011 #12 Skrevet 4. oktober 2011 Her ga jeg ikke smokk før småen var rundt 2 mnd, og hun godtok KUN mam sine 0-2 mnd smokk, og det gjør hun fortsatt..her bruker hun det kun når hun skal sove + hun får den når vi skal ut og kjøre:)
gulda Skrevet 4. oktober 2011 #13 Skrevet 4. oktober 2011 Vår tok den endelig da han var to måneder. Ikke noe musst sånn sett, men vi opplever at det er søvndyssende med smokk, og er veldig glad for at han endelig ville ta den. Men vet at babyer har klart seg greit uten smokk også, da.. ;o) Går jo an å prøve innimellom, og går det ikke så går det ikke -så slipper du avvenninga..
LilleBjella Skrevet 4. oktober 2011 #14 Skrevet 4. oktober 2011 Mini bruker ikke smokk nei. Jeg prøvde iherdig de første ukene og var veldig frustrert da han ikke ville. Storebroren hadde et enormt sugebehov og vi hadde myye glede av smokken. Men lillebror ser ikke poenget. Nå er han 6 mnd straks, og jeg er egentlig veldig fornøyd med at han ikke bruker smokk. Slipper å huske på å ha den med. Han våkner ikke om natten fordi han mister den. Våkner han er det fordi han skal ha mat. Han er ellers en blid og fornøyd gutt, og jeg tenker svært sjeldent at jeg skulle ønske han tok smokk. Så jeg kommer ikke til å prøve mer, og har ikke gjort det på lenge. Storebroren er snart 3 år og sover med smokken sin. Og jeg frykter det kommer til å bli vanskelig å slutte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå