Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ei jente for nesten 4 år siden. Den gangen ble jeg gravid etter å ha prøvd i knappe 6 måneder. Etter fødselen gikk jeg veldig inn for å gå ned noen kilo pga av at jeg ønsket meg en brystreduksjons operasjon. Jeg har nå gått ned nesten 25 kg og gjennomgikk denne operasjonen i mai i år. Etter operasjonen har jeg selvfølgelig blitt VELDIG klar for barn nr to. Vi har prøvd i snart 5 måneder uten hell. Noe som i seg selv ikke er lang tid, MEN vi har jo ikke brukt noe prevensjon i årene før operasjonen heller. Så selv om vi ikke har gått aktivt inn for å bli gravid så har jeg heller ikke gjort noe for å forhindre det. Men i utgangspunktet så er jo ikke dette noen grunn til å tro at jeg har PCOS. Men så fortalte min mor meg at hun fikk påvist PCOS da jeg var liten. Etter at jeg ble født hadde hun gått opp veldig mange kilo som hun ikke klarte å miste og menstrasjonen hennes var veldig uregelmessig. Etter 5 år fikk hun påvist denne sjukdommen, var inne og hadde en operasjon. Er ikke sikker på hva slags operasjon det var, men i løpet av det neste året gikk hun ned 30 kg og broren min ble født. Jeg gikk veldig fort opp en del kg, men har tilslutt klart og miste dem. Jeg har mens hver måned, men det varierer en del hvor lang tid det tar mellom hver gang. Jeg tror min "normale" syklus er på 4 uker + 2 dager. Men innimellom har jeg hatt syklus på 28 dager og helt opp til 45 dager. Men det er ikke ofte. Det vanlig er på mellom 28 og 35. Jeg har ikke noe sjenerende kroppshår bortsett fra to hårstrå som kommer opp noen cm fra overleppen på venstre side. Så som dere ser føler jeg ikke at jeg har sterke symptomer, men etter det jeg har lest så kan man ha denne sykdommen uten så mange av disse symptomene? Det viktigste tegnet er jo cystene og de må man ha ultralyd for å sjå. Jeg har tenkt å bestille time for å sjekke det hos legen, men har ikke kommet så langt enda. Håper jo at det skal klaffe uten..... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143636469-trur-kanskje-jeg-har-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Først vil jeg si at pco er en diagnose som ikke blir tatt særlig på alvor i helse systemet. De fleste sykdomer får man oppfølging av lege osv, det gjør man ikke dersom man har pco.

Jeg fikk diagnosen pco for ca 4 år siden. Fikk beskjed fra gynekolog at jeg aldri kom til å bli gravid dersom jeg ikke endret livsstilen min dramatisk. Vel, vel tenkte jeg og gjorde i grunnen ikke så mye med saken. Fikk p-piller som vist nok skal hjelpe på pco symptomer, men har aldri hatt så mye plager som ved bruk av disse.

Har aldri hatt særlige symptomer på pco bortsett fra overvekt. Sluttet på p-piller som jeg fikk av gyn. Begynte og lure litt da mensen ikke kom måneden etter. Tenkte ikke så mye mer over det,tenkte at mensen var forsinket. Etter 33 dager var jeg usikker på hvorfor ikke mensen kom, trodde jeg var alvorlig syk eller noe. Kjøpte en graviditests test men tenkte det var bort kastet penger da jeg ikke kunne bli gravid alikevel. Tok testen og den viste tydelig og klart:GRAVID.

Jeg kunne ikke helt tro det var sant. Hadde jo hørt mye om at kvinner med pco hadde høyere risiko for spontan abort. Så turte ikke og håpe for mye. Tiden gikk og for å gjøre en lang historie kort kom det et friskt og velskapt barn til verden.

Da jeg var til 6 uker kontroll etter fødselen sier gynekologen til meg at jeg har redusert antall syster på eggstokken, og det var merkelig at gynekologen som jeg hadde gått til tidligere hadde sagt at jeg ikke kunne bli gravid. Etter fødselen har jeg fått satt inn spiral, blir nok ikke flere barn her i gården på en stund. Lever godt med pco, har fremdeles lite symptomer.

Hei!

Så bra at det gikk så greit for deg å få barn med denne sjukdommen. :-) Jeg kan virkelig ikke tenke meg noe verre enn å gå rundt og ønske seg barn og ikke få noen. Heldigvis så har jeg jo allerede ei nydelig lita jente. Dessuten så vet jeg jo slett ikke om jeg virkelig har pco enda. Det er bare en følelse jeg har fått siden jeg fikk vite at min mor har det. Men selv om jeg ikke har brukt prevensjon i det hele tatt siden forrige fødsel så har vi heller ikke gått inn for å få flere barn. Så jeg håper jo at det er tanken på at jeg ville få gjennomført operasjonen først som psykisk har stoppet meg fra å bli gravid. Etterpå har vi jo bare prøvd ordentlig i 4 måneder og det er jo ikke lenge. :-)

• 3 uker senere...

Jeg fikk diagnosen i vår. Dette fordi jeg og samboer hadde prøvd å bli gravide i ett års tid uten at det hadde skjedd noe som helst. Grunnen til at legen min testet meg for dette var fordi jeg gikk opp noe i vekt da jeg sluttet på p-piller, og fordi syklusene mine lå på godt over 50 dager. Det sies at ved PCOS har man ikke mens mer enn rundt 4 ganger i året. Tok masse blodprøver for å måle hormonverdier, og viste seg at jeg hadde noen forhøyede verdier av testosteron som også er en av indikasjonene for PCOS. Var til gynekolog etter dette, og fikk da beskjed om at jeg hadde noe cyster på eggstokker, men at jeg ikke var veldig hardt rammet. Like etter dette ble vi gravide på egenhånd, og er idag ca 25 uker på vei.

Ut ifra ting du skriver tror ikke jeg du har PCOS, men at det mer er frykten for å ha det, men eneste vsom virkelig kan svare deg på dette er lege og gynekolog :)

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...