Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 ... Hver gang vi legger ham ned for å sove. Vi tar ham opp hvert 3. minutt da det er illskriking, ikke klagegråt... I det øyeblikket vi løfter ham opp igjen, så slutter han straks å skrike. Vi vet han er mett, har tørr bleie og er trøtt, og han blir 6 mnd om en uke. Vi bruker stort sett en halvtime på å få gutten til å sove en halvtime. Han skriker ikke når han legges på ryggen på f eks leketeppet, så det er ikke noe smerter det er snakk om. Hva hadde dere gjort om det var deres baby?
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg vet at når Ole Kristian ble 6 mnd. korrigert, var det bare sengen på rommet som gikk an til dag soving. Eller hvis vi var ute på trille tur, men det er jo ikke Muffins så glad i vel..... Var i forbindelse med at de 4 første tennene kom. I sengen på rommet sitt, nedrullet rullgardin og godt utluftet. Kom ikke på tale og sove i leikegrinda som han hadde gjort før..... Vet du er skeptisk til og bruke natte sengen på dagtid, men det funket hos oss. Hadde jo ikke noen av kvelds rutinene, så tror ikke han trodde det var natt. Og når kvelden kommer er han mer naturlig sliten og trøtt etter en hel dag, da dagen er han bare sånn dag-trøtt:)
Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Vi bruker sprinkelsenga til dagsoving nå, har gjort det en knapp måneds tid. Trillevogna ble bare et mareritt for begge parter til slutt, så det ga vi opp etter 2 mnd med 2-3 timers skriking daglig i fbm søvn. Det fungerte veldig godt med dagsoving i sprinkelsenga i starten, men nå virker det som om han starter med de samme faktene i senga som i vogna dessverre I dag har han kun sovet en time siden klokka 6 (2 dupper à 30 min), og han er helt rød rundt øyenne, gnir seg i ansiktet og skal KUN bæres...
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Uff, kjære dere.....dette er ikke greit:/ Men har dette vart flere dager, eller har det vært i dag?? bare tenker sånn, kan det være noe annet....tenner, ører??? Vet ikke om dere kna prøve en Paracet å se, hvis det er noe som plager han.....bare en tanke altså Sender en varm klem til flinke foreldre fra et grått, litt regn i luften vær i Drammen:)
Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, kanskje det kan være ørene? Han er bittelitt tett i nesa, men det er jo fordi han gråter så mye Så nesesugeren brukes så og si daglig. Økende intensitet og lengde av gråting ved legging har vart en ukes tid nå, men har eskalert de siste to dagene, hvor vi har måttet gi opp hele leggingen, og omtrent bare må gå rundt og bære på ham (får verdens flotteste triceps og biceps nå da gutten veier over 9 kg, hehe).
www.sovehjerte.no Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Hei, jeg vet akkurat hvordan du har det Madolyn! her er det (som du vet) helt likt! Jenta mi blir 5 mnd om noen få dager. Senga gikk veldig bra i begynnelsen her også, men nå streiker hun... Jeg har kjøpt meg, i et veldig desperat øyeblikk, slyngevugge. Og der skriker hun ikke særlig, hun sutrer bare. Men hun sutrer lenge....Hun ruller, men hun kan ikke rulle i den, og den kan brukes opp til 15 kg... men ser jo at jeg har kjøpt den litt sent siden hun må "venne seg til" å ligge i den. Prøvde senga nå i sted, og hun skriker og skriker, og endte opp i slyngevugga... der kan jeg også forlenge søvnen hennes mye bedre hun sover over 1 time når hun sover der hvis jeg er klar rundt 30 minuttersen for å forlenge. et par vugg da så sover hun videre. Her fungerer også vogna hvis vi legger henne nedi når hun absolutt ikke er trøtt, og går til hun blir trøtt... Men da må vi som regel gå en stund. Ellers så er det sutring/gråt i 15 min før hun sovner uansett. Flere ganger har pappan kommet løpende hjem fra tur fordi hun skriker sånn.. Holder hun på sånn når hun er 6 mnd så tror jeg at jeg må ta meg selv litt i nakken. Tenker mye på at det er mitt ansvar å lære henne av søvn ikke er skummelt og ukult, men trygt og godt! Og til nå har jeg prøvd alt (Og det har du også) Hun vet jo nå, at jeg tar henne opp om hun skriker (ikke sutrer/gråter, men skriker). Så jeg kommer til å stoppe med det når hun blir 6 mnd, men være i samme rommet. I tillegg så er det nok sånn Madolyn, at våre små herlige babyer dessverre trenger mye kroppskontakt <3 Jeg har bestemt meg for å ha én lur i bæretøy om dagen. Da slipper vi alle sammen gråt til hver eneste lur, og jeg får kommet meg ut litt også (har jo vært innestengt i snart 5 mnd fordi hun skriker sånn når hun skal sove.. ) Men den Slyngevuggen er en gave sendt fra himmelen for oss nå. jeg var nødt til å gjøre noe, man blir så utslitt av å ha det sånn. Så om dette kan hjelpe meg noen måneder til hun blir litt eldre så venter jeg litt med å ta kampen om dagsøvn i senga Ikke bare er det slitsomt for meg, men tenk på henne stakkars - hun gnir seg i øynene til alle døgnets tider, gnikker hodet på gulvet i babygymen og inntil alt egentlig. Hun er sååå trøtt, men vil ikke sove. Så vi prøver å ta første luren i vogna, andre luren i seng/vugge og siste luren i bæretøy her. Litt variasjon, så vi ikke låser oss helt inne. Følger med på tråden, venter å ser om noen har noen tips! Jeg tenker ofte sånn, "hva hvis Sove-Karin hadde vært flue på veggen her, hva hadde hun sagt at jeg skulle gjøre"..ja, hva hadde hun sagt om dagøvnen egentlig ? Uff, det er slitsomt å ha det sånn, du har min medfølelse. Sender klem <3
Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, jeg er så sliten og deppa at jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre snart.. Det hjelper å høre at andre er i samme situasjon, og at man ikke er alene her i verden om å ha fått utdelt en vanskelig unge. Her bruker jeg angelpack bæresele til en daglig gåtur, den er fin Så får vi litt frisk luft, mamma får litt mosjon, og Muffin får sett seg rundt. Men jeg syns det blir litt vel "dullete" å skulle sove i den, da gutten straks er et halvt år.. Vi begynner turen når han begynner å bli trøtt, og går ned på butikken og kjøper et glass grønnsaksmos til lunsjen hans Han sovner i selen på vei hjem, og så legger jeg ham over i senga når vi kommer hjem. Det går bra 3 av 4 ganger Ja, når han blir 6 mnd så lurer jeg på å bare la ham ligge og illskrike når han er mett, trøtt og har ren bleie, med meg i rommet så klart. Når de blir 6 mnd så begynner de jo å bli såpass smarte at de kan begynne å utnytte gråtingen til å få det som de vil, og ikke bare fordi noe er galt.. Og gråten gjør meg snart ingenting lenger, man blir ganske så immun etter 6 mnd med hyl og tut.
Bad habits har tre små Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Har du forsøkt å trykke på ørene hans? Grei måte å sjekke om han har ørevondt. Jeg ville også vurdert å gi ham smertestillende, for å sjekke om han faktisk ble roligere av det - blir han roligere, kan det jo tyde på at han har vondt et sted. Minsten her har styra på nettene i to måneder - og i går så jeg at det hadde kommet opp en tann:-D Nå regner jeg med at det spruter ut flere. Skal hamstre smertestillende;-)
Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Kan jo absolutt prøve med paracet, han er jo veldig grinete på dagtid også, og klarer kun å ligge alene noen få minutter av gangen før jeg må bort og synge litt for ham, flytte litt på ham, hjelpe ham i gang med en leke eller rett og slett sette meg ned... Han har sovnet nå, men skal prøve å klemme på ørene hans i morgen tidlig. Har aldri sett ham ta seg spesifikt til ørene da, håper det ikke er noe øreverk altså Når Muffin fikk sine 2 første tenner så var han ekstra grinete og kontaktsjuk på dagtid, men sov faktisk ikke verre på nettene
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Æsjda, dette var kjipt å høre Madolyn Jeg tenkte bare på en ting; hvor mange blunder prøver du å få ham til å sove per dag? Kunne det vært en idé å prøve å få til 2, maks 3 blunder per dag, for å prøve å få ham skikkelig trøtt til hver blund- slik at han kaaanskje sover litt lenger enn de sedvanlige 30 min? Her opplevde jeg ihvertfall at loppa hylte og skrek og kjempet imot søvnen når hun ikke var rukket å bli skikkelig trøtt først- men dette bedret seg med en gang da vi reduserte fra 3 til 2 blunder om dagen rett før hun ble 6 mnd gammel..
Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 For meg har jeg gjerne Muffin våken hele dagen jeg, dersom han er blid og fornøyd Har jo ikke barselpermisjon for å slenge i sofaen hehe! Men - det går ikke mer enn 1,5-2 timer før han blir rød i kantene av øynene, gnir seg i øynene og gjesper; helt sikkert fordi han aldri sover til han blir uthvilt Og når han er sånn, så bare gråter han om jeg ikke sitter helt oppi ham med full oppmerksomhet på ham hele tiden (da kan jeg ikke kaste blikket på tv'n engang før det blir klaging), eller bærer ham rundt.. Men jeg får rett og slett prøve rådet ditt Lykkli & Gla; vente 3-4 timer etter at han har stått opp før jeg legger ham, selv om han blir så trøtt at han hylskriker og henger og dingler på skulderen.. Har utsatt det lenge, da overtrøtt unge i timevis er så innmari pyton, men får prøve, da hyl og skrik i senga heller ikke er å foretrekke hehe Pest eller kolera, noen? hehehe! Nei, eneste trøsta er at han ikke blir yngre 6 mnd allerede gitt, stoore gutten! <3
Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Lykkeli & Gla: når står prinsessa di opp om morgenen, og når dupper hun og hvor lenge ila dagen? Og når legger dere henne for kvelden?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Nå er hun jo 1 år gammel blitt allerede, men da hun var 5,5 mnd gammel måtte vi gå ned til bare 2 blunder om dagen fordi spesielt 3. blunden var umulig å få til uten en halvtimes skrik og skrål først.. Tror kanskje at 4 timer våken kan bli litt i overkant på første blund, men kanskje 3 timer kan passe bedre? Tuppa mi kunne også gni seg i øynene og være tydelig trøtt ganske raskt etter at hun våkna på morgenen, men la jeg henne da var det PLING våken etter en halvtime maks... Og mye strev og tull med sovinga resten av dagen, der korte dupper avla korte dupper og trøtt og misfornøyd baby... Det er jo kanskje verdt et forsøk, hvis ingenting annet funker? Men alle babyer er forskjellige, så selv om det var dette som måtte til med vår lille loppe, så er det ikke sikkert at det er tilfelle for din lille Muffin, det vet man jo aldri (hun småvåknet nesten alltid etter ca 30 min, men så lenge jeg var raskt ute og rugget på vogna med forhjulene opp så klarte jeg som regel å få henne over kneika, med reiving i tillegg). SKal ikke være bare-bare med denne søvnen nei, det skal være helt sikkert!! Her strever vi med vonde jeksler og halsbetennelse om dagen, så søvnen blir det så som så med dessverre, spesielt om natta. ZZzzzzzzzz.... Er det ikke det ene så er det det andre osv
www.sovehjerte.no Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, jeg er immun selv mot skrikingen nå, men kjenner det tar på humøret og energien å gjennomgå det flere timer til dagen. Så her gjør jeg det jeg kan for å unngå det. Selv bruker jeg Manduca bæreselen.Hvordan legger du han ned? Her klarer jeg nemlig ikke det uten å vekke henne. Før kunne jeg legge henne ned når jeg hadde hatt henne 1 time (!!) i selen, og så sov hun litt til. Men nå de siste månedene sover hun så dårlig på dagen at jeg føler jeg ikke må forstyrre den lille søvnen hun får.. Men, hvis jeg kan legge henne ned så hadde det hjulpet både meg og henne... EN på barselgruppa mi anbefalte meg å legge henne ned i vogna når hun hadde sovnet i selen og så bare trille full fart videre slik at hun sovnet videre i vogna.. Vurderer å prøve det Men ja, det blir kanskje litt dullete å drive med bæreselen på dagtid. Og jeg ser jo ofte at hun skriker fordi hun har lært seg at jeg tar henne opp... Tror det er viktig å være konsekvent og sikker, men empatisk også. Jeg tar meg ofte selv i å tenke at det er bare for en liten periode av livet hennes...Kanskje det er denne nærheten og tryggheten hun trenger nå som hun er så liten?
Gjest Madolyn Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Hehe, ja det ene avløser som regel det andre Da prøver vi oss på 3 timer før første dupp i morgen, og 3-4 t mellom dupp 1 og 2 Blir spennende å se om det har effekt Ila en uke eller to
Lillepusen-78 Skrevet 3. oktober 2011 #16 Skrevet 3. oktober 2011 Huff, dere har det jammen tøft... :-( Hvordan har det gått i dag? Har dere tatt i bruk sportsdelen til vogna? Kunne det vært en idé å teste ut dagsoving i den, og eventuelt ha ryggen litt opp slik at lillemann ikke ligger helt flatt? Eneste jeg kan komme på - virker som dere har testet ut det meste. Dere fortjener å finne "oppskriften" snart Klem
Gjest Madolyn Skrevet 3. oktober 2011 #17 Skrevet 3. oktober 2011 I dag har jeg holdt Muffin våken minst 3 timer mellom hver dupp. Og siden vi sto opp kl 0545 har han sovet 2 stk dupper à 30 min Men to tenner har plutselig dukket opp under tannkjøttet hans, så det er veldig tydelig at det plager ham stakkars Så frem til de er ute så må jeg vel heller belage meg på enda mindre dagsøvn, og enda mer skrik, hos ham. Lille gullet <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå