Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten jente på nesten 7mnd, og en yorkshire terrier jente som vi har hatt i ca halvannet år. I begynnelsen bare overså hunden babyen, og det var jo greit, men nå den siste mnd eller så har hunden begynt å vise litt mer interesse, ved at hun slikker øret til jenta f.eks og viser at hun er en del av familien. Og jenta syns jo dette er utrolig stas, hun elsker å følge med på alt hunden gjør, og hvis vi leker med hunden ler hun seg nesten ihjel;-) men vet at "alle" sier at man skal alltid være forsiktig, og aldri la de være i samme rom osv. Så jeg lurer bare på hvordan dere andre gjør det?

Videoannonse
Annonse
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Vi har ikke hund selv, men har to "lånehunder", hunder vi passer tidt og ofte.. Stoler på den ene hunden (hunden til min stefar), den andre er jeg ikke like sikker på, vet han kan bli agresiv mot andre hunder, men han er snill og god mot sønnen til eieren.

Uansett, om jegmå ut av rommet når en av de er på besøk, så får jeg hundene til å legge seg på samme rom som ungen vår, men da så jeg ser hunden. Sønnen vår blir rabiat om det r hund i huset, og han ikke får se/ være i samme rom som den..

Enda jeg stoler godt på en hunden, så har jeg det altid på minne, at hunder er et rovdyr, og et sted inne i de finnes den delen. Tror nok sjansen for at de vekker den delen av seg er lien. Men kan være greit å være på sikre siden. Men er nok værre om hunden ikke godtar ungen, hunden deres har jo vist at ungen er en del av flokken dens..

Skrevet

Vi har baby, barn og hund:-)

Vår hund er også veldig nysgjerrig på babyen. Han har enn så lenge kun vist "sunn" interesse for ham. Han snuser og slikker, og går alltid bort til babyen dersom den gråter.

Jeg forlater allikevel aldri hunden alene sammen med babyen. Selv om hunden vår har akseptert babyen som en del av "flokken", er babyen lavest på rangstigen. Og en hund er og blir en hund.

Skrevet

Jeg har ei tispe på 8 mnd og har baby i hus også.. Jeg klarer å slappe

av når jeg er i samme rom men om jeg foreks går ut av rommet så følger bikkja m meg.. alltid gjort d! Hun får ikke være alene m sønnen min..

Skrevet

vi har hund og barn og jeg er selv oppvokst med hunder... for å si det sånn: hvis du mener at babyen er lavest på rang stigen ville jeg forandret på det! det er viktig at hunden vet at DEN er lavest på rangstigen og ikke babyen!!!!!!

når det er sagt skal man ALDRI la barn eller baby være alene med hund! det er fordi man aldri kan stole på et dyr pluss at mange hunder mener det kanskje ikke vondt , men de vil kose med babyen osv men de kjenner ikke sin egen vekt og at de har klør osv... og dette kan jo skade babyen selv om det ikke er det de vil ...... så så enkelt er det,... ta med babyen på do om du må det, men aldri la de være alene......

Skrevet

jeg pleier foressten å legge min lille i sprinkelsengen om jeg må noe... med leker oppi og det liker hun:) eller så setter jeg henne i tripp trapp solen.. oppi den babydelen :)

Skrevet

Takk for fine svar! Det har jo gått fint til nå, men nå som jenta har begynt å krabbe så er jeg redd hun kan finne på å lugge pelsen til hunden, uten å mene det selvfølgelig. Idag har jeg faktisk tatt med meg bikkja inn i andre rom om jeg må det..syns det er lettere enn å forstyrre snuppa når hun leker fint på gulvet. Har også tenkt til å invistere i lekegrind snart;-)

Skrevet

vi har også invistert i en lekegring som snart må opp :) synes det er så fint at barn kan få vokse opp med dyr :)

Skrevet

Jeg har baby på to måneder og ei doberman tispe på 5 år. Så langt er hunden svært forsiktig med babyen min, og alle andre babyer hun har hilst på. Slikker litt der hun kommer til, og om baby gråter og jeg ikke er rask nok til å plukke han opp løper hun mellom baby og meg for å fortelle meg at jeg må komme å gjøre noe. De er ikke alene sammen, tror jeg hentet et glass vann en gang baby sov i sofaen og hunden sov i sengen sin, men det er vel det eneste. Skal kjøpe lekegrind snart, for da kan jeg ha baby der og faktisk gå ut av rommet. (vurderte å bruke buret til hunden som lekegrind, men antar at noen hadde reagert på at jeg hadde baby i bur, selv om buret er som en lekegrind med tak;-))

Helt fra hunden var liten har jeg håndtert henne mye, så hun reagerer ikke på å bli dratt i ørene, pelsen, halen eller leppene (eller puppene har ene stesønnen min funnet ut..), og det er en stor trygghet når baby begynner å bli større. Så langt har baby dratt hunden i ørene og prøvd å ta snuten hennes istedenfor puppen min og han har ridd på hunden, og hunden svarer med å vaske han litt. Snill hund!

Skrevet

så snill hund du har zana123 :) herlig når de er sånn. min hanhund er også sånn... han har blitt bitt i øret og snuten av flere barn.. han bare snur seg og legger seg under bordet heheh :) sitter alltid med ryggen til meg og lille når vi ammer osv.. og det er et tegn på underdanighet så det er fint:) men vi har vært flinke til å gi han oppmerksomhet også etter at den lille kom... ellers kan det brått bli litt sjalusi etc som ikke er så bra.... :)

Skrevet

Vi har en dalmatiner hanhund på 40 kg.

Vi stoler 100% på han. Vesla på snart 2 leker kjempefint med hunden.

Hun kan være ganske brutal med han. Legger seg på plassen hans, tar fra han maten, spiser av maten hans som en hund. (Når jeg ser det så tar jeg henne selvfølgelig vekk).

Jeg sa før jeg fikk barn at jeg vil aldri stole helt på hunden, men nå gjør jeg det. Er imponert over samspillet til de to.

Skrevet

beklager men en hund er et dyr uansett hvor mye du stoler på hunden!!! selv Cæsar milan, og andre profesjonelle sier at man ALDRI skal la en hund og et barn være alene... tviler på at din hund er et unntak fra alle verdens hunder lille frø, mor til to?

håper for din egen del at du aldri lar barna dine være alene med han.... vi er også trygge på vår hund... han tåler alt, også at andre hunder eller mennesker tar maten hans.. men de er dyr... og som sagt : de vet ikke sin egen vekt... eller at de har skarpe klær etc... så om de bare gjør noe for å være snille kan de skade barnet mer enn de ønsker... dessverre.... nå virket jeg sikkert streng...hehe men blir bare så oppgitt når noen tror de kan stole 100 prosent på en hund... dessverre er de og vil de alltid være et dyr med sine egne instinkter... MEN det vil jo ikke si at det må skje noe om de er alene.... bare at man aldri kan tilgi seg selv OM noe skulle skje... for man vet aldri om det skjer eller ikke...

Skrevet

Vi har en labrador på 5 år, baby er 8 mnd. Har hatt gutten i lekegrind fra han ble født med tanke på hunden, når lillegutt ligger på gulvet er jeg alltid der. Sier klart ifra til hunden når han er for nærme gutten. Han følger også etter oss voksne over alt, det er jo bare greit. Han er verdens snilleste, våre nieser og nevøer har lekt med han i mange år, men en hund er et dyr som de over sier. Er alltid der når hunden er i nærheten av barn.

Skrevet

Hei,vi har en border collie på 8år ogei jente på 7 mnd. Lar ALDRI de to være i samme rom, selvom jeg stoler fult ut på hunden. Han følger etter meg overalt. Han viser liten interesse, eller tror ikke an tørr egentlig. Han ligger og passer på hun på gulvet eller nårhun sover i vognen, men fjerner seg når hun vil kose. Han tørr så vidt å snuse men fjerner seg fort igjen. Vi setter oss ned sammen for å kose med han og vise at det er greit, men han er veldig forsiktig og mest opptatt av meg. Håper, og tror, at det ikke er interessen det står på,men at han har forstått at hun er høyere rangert enn han.....

Skrevet

Har også hund. 2,5 år gammel og babyen er drøye 9 mnd.

Det går så fint, og har gjort det hele veien. Har i grunn aldri engang tenkt på at det ikke skulle gå fint. At hunden får en annen rolle, er det ingen tvil om. Særlig hos oss som fikk vårt første barn.

Jeg er aldri engstelig med hunden, og stoler på den så mye jeg kan med en hund. Jeg går aldri fra baby og hund for lengre perioder.....men det gjør jeg ikke med babyen uansett hund eller ei. Men jeg går lett på kjøkkenet og henter meg et glass vann feks mens de to er på stuen.

Har man klare regler, er det få problemer.

Jeg er utdannet innenfor hund og trening og har trent hunder, til tjeneste og for privatpersoner i mange år.

Så lenge hunden ikke blir glemt, og man husker på dette i det daglige, samt har visse regler. Er det kun gleder ved barn og hund.

Her har hunden buret sitt. Dette får ikke babyen komme inn i. Det er hundens fristed, og når den trekker seg tilbake der, skal ikke babyen, eller noen andre for den saks skyld, inn der om det ikke er noe prekært.

I tillegg har hunden her i huset sin tid, som er når babyen er lagt for kvelden. Den er også med i det daglige, får snuse, slikke, bli med, gjester som kommer, må først hilse på hunden etc.

Vi har aldri hatt noen form for sjalusi fra hundens side, og det skulle bare mangle.

Men babyen eeeeeeelsker hunden og hviner av fryd når hun ser den. Klatrer seg opp mens hun holder godt tak i den også. Den er tålmodig og rolig med henne. Og vi holder selvfølgelig alltid et øye med dem.

Skrevet

skaubinna: du setter vel ikke akkurat hunden nederst på rangstigen når gjester først hilser på hunden?? synes det er rart at du som trener hunder ikke vet at man alltid hilser sist på hunden? .... men er enig i at hund og barn er masse glede :) men uansett er de dyr så alene får de ikke være her hoss oss ihvertfall....... og det er også ikke særlig bra å lære hunden til at når den lille har lagt seg DA får han masse oppmerksomhet.. det kan fort utvikle seg til sjalusi når babyen er våken .... men sånn er nå det... tror alle her inne bruker sunn fornuft uansett :)

og tror folk i norge er såpass oppegående med hund og barn at det ikke er noe problem :)

Skrevet

april2011mamma:

Dersom dine leveregler med din hund(er) fungerer for dere, er jo dette utmerket. Det betyr vel ikke at din metode er den eneste rette?!

Vet ikke om du stilte meg noen spørsmål eller om du var ute etter å kritisere meg fordi jeg nevnte at jeg trener hunder og eller fordi du syns våre rutiner er feil?

Dersom du har noen spm, svarer jeg gjerne på dette og vi må gjerne være uenige også;-)

Det viktigste er vel at hver og en gjør det de selv måtte mene er det rette for sin familie:-)

Skrevet

Vi har en 8 mnd gammel jente, og en 5 år gammel weimaranerhund. Var utrolig bekymret da jeg var gravid, men det har vist seg å være ubegrunnet. Hunden er snill som dagen er lang mot babyen, og babyen elsker hunden! Vi tar likevel forhåndsregler, og passer på at de aldri er i samme rom alene samtidig. Vesla får heller ikke lov til å forstyrre hunden når han sover, og hun får ikke gå bort til ham når han spiser. Bortsett fra dette har de det veldig fint sammen, og jeg tror de vil få mye glede av hverandre i fremtiden.

Skrevet

Vi har en beagle og en toller (og snart huset fullt av valper), og det går veldig bra:)

Lillegutt er 5 mnd. Og veldig interesert i å lugge og dra i pelsen/ørene til hundene, men det godtar de, uten noe problem:)

Beaglen er totalt uinteresert i babyen,men vil gjerne "vise" han frem når det kommer besøk:) tolleren er veldig beskyttende ovenfor lillegutt, og vil ikke la andre hunder hilse på han ihvertfall:)

Jeg tar alltid lillegutt opp i lekegrinda eller vogna om jeg skal på toalettet, ta inn posten e.l., stoler ikke 100% på de, uansett hvor snille de er:)

Skrevet

skaubinna: vi må absolutt være uenige det gjør ingenting:) jeg mente at det er vel en sånn generell regel som gjelder over hele verden at man skal ha hunden nederst på rangstigen og at det da betyr at man hilser på andre før hunden.. ellers vil ikke hunden føle seg nededrst på rangstigen.. så akkurat det er vel ikke noe å diskutere.. .derfor ble jeg litt paff når du i tilegg sa du trente hunder nemlig... har også venner og familie som driver med hundetrening, politihunder og oppdrett og trodde dette var en gyllen regel... MEN det viktigste er selvsagt at det funker for dere!! ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...