Gå til innhold

Vann fra springen i morsmelk erstattning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed av sykehuset og gi barnet mitt litt morsmelk erstattning da jeg hadde litt problemer med ammingen de 3 første dagene. Ga han morsmelk erstattning og matet han med kopp i 1 1/2 dag, da han ikke skulle bli vandt til tutten på flasken siden vi holdt på med amming. Fikk beskjed om å gi melken kald. Dette er mitt første barn så dette var helt nytt for meg. Dum og stresset som jeg var tok jeg vann rett fra springen og blandet det med pulveret (Vet jo at man skal koke, men tenkte desverre ikke over det oppe i alt dette stresset)

Lurer på om dette kan være skadelig? Han bæsjet ikke på 2 dager og etter dette og har nå diarè.Noen fler som har gjort denne dumme tabben som meg? og eventuelt hva som skjedde? Hilsen stresset mamma!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at han har diaré? Nyfødte bæsjer gjerne hele tiden, ofte opp til 8-10 ganger i døgnet, det er helt vanlig. Avføringen er vandig, og slik skal den være. Gulaktig med hvite prikker dersom barnet får morsmelk.

Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tro det mest sannsynlig går helt bra. Vannet i Norge er jo veldig trygt å drikke, så det skal nok en del til for at det er skadelig. Det med koking er jo først og fremst en forholdsregel. Dersom du er tvil ville jeg kontaktet barsel og hørt med dem.

Skrevet

Hmm.. ikke at jeg har STOR peiling men vil tro dette ikke har noe med vannet å gjøre? Siden han ikke bæsjet på to dager tenker jeg. Kan også være selve morsmelkerstatningen som gjorde nettop det, de får ofte skjeldnere avføring med mme enn med morsmelk:) Det at han har diare nå kan vel ha andre årsaker. Men kan kanskje ha med vannet å si likevel, jeg er som sagt ingen ekspert...Har han hatt diare lenge? Og hvor gammel er pjokken? Almenntilstand? Er han rundt to uker/ under to uker som jeg forstår av innlegget ditt ville jeg uansett kontaktet lege om diareen vedvarer,- uansett årsak. Er oftest ingen umiddelbar fare så lenge han får i seg nok væske da, (det er veeldig vikig, de små blir fort uttørret!!) , men tror nok jeg ville kontakte lege eller evt. kontaktet helsestasjon om diareen varte i mere enn en dag eller to! Får du ikke i han væske, så ta i alle fall kjapt kontakt!

Skrevet

Det er ingen stor krise å blande det med kaldt springvann. Ikke hvis du har relativt nye rør og ikke bruker brønnvann.

Eneste er vel at pulveret kanskje ikke løser seg ordentlig opp.

Når det gjelder bæsjen, så kan det være selve mmen, for den kan være hard for magene, men mest sannsynlig er det ingenting. Diareen er nok ikke diare, men heller vanlig nyfødtbæsj.

:)

Skrevet

Bæsjen er slik som du øverst beskriver, gulaktig med hvite prikker. Han har hatt den Bæsjen i 3 dager, og har ammet han i 3 dager nå. Han er kvikk og våken og spiser ofte, ingenting i veien med appetitten så langt hvertfall. Han er 9 dager gammel i dag. Har tatt tempen på han å den var også grei. Og ja, vannet kommer ikke fra brønn og vi bor i helt nytt hus. Skal på helsestasjonen på mandag, så skal informere de om dette, og rådføre meg der. Tusen takk for svar, ble veldig lettet nå, trodde kanskje dette var veldig alvorlig, og noe man overhodet ikke skal gjøre noensinne.

Skrevet

HI, jeg tolker deg som at du nå har fullammet i 3 dager, og at du gav MME i et par dager FØR dette?

I såfall tror jeg bæsjen er helt normal morsmelkbæsj. Den er omtrent som grov sennep hos de fleste, og lukter som regel syrlig. Barn som kun får morsmelk kan ha avføring alt fra en gang annenhver uke til hver time, og så lenge den er omtrent som sennep (ikke som vann) så er det helt normalt. Grunnen til at det kan gå så lenge mellom bæsjene er at morsmelk kan fordøyes fullstendig, og det blir dermed ikke noe igjen som skal ut (eller det blir såpass lite at det tar noen dager før den må ut). Det er også normalt at det plutselig tar mange dager mellom bæsjebleiene, det kan skyldes økedøgn.

Du finner masse informasjon om amming og det som hører med på http://www.ammehjelpen.no :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...