lillesmil Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 Hei, Vi har ei lita tulle på 1,5 uke og jeg er litt forvirret når det gjelder luebruk.. Altså barnepleier på sykehuset har fortalt (og jeg visste fra før) at det er en selvfølge å ha på barnet lue når det er ute. Men så på soverommet skal det være 16-18 grader og for å få til dette må vinduet stå åpent. Samme jordmor sa at vi kunne ha vinduet åpent på soverommet uten å ha på lue så lenge barnet ikke sover rett under vinduet. Hva praktiserer dere? Jeg synes det virker litt kaldt uten, men samtidig føler jeg meg litt hysterisk om jeg tar på henne lue. Håper på å høre hva dere har gjort Mange ting å tenke på med den første lille... <3
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Vi har aldri brukt lue på lillegutt inne, vi hvertfall
Junifrue Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Jenta mi er født i januar, vi hadde vel ca. 12 grader i rommet og har aldri brukt lue på henne inne
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Grunnen til at man bruker lue på de ute, er at de utsettes for trekk mot ørene, er jo noe annet å ligge på et soverom med vinduet oppe, så sant de ikke ligger rett under vinduet, blir de ikke utsatt for trekk, og trenger ikke luen Vi brukte aldri lue på sønnen vår inne, han ligger lengst unna vinduet på rommet, og vinduet står åpent hele sommeren her, opprinnelig på vinter også, men med tanke på vår februargutt, så lot vi vinduet være igjen etter at han kom til, så det ikke skulle bli for kaldt for han inne.
Maitrollet Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 Det er riktig det med trekk. Også er det med tanke på faren for overoppheting som igjen kan føre til krybbedød. Babyer regulerer mye av temperaturen gjennom hodet, og da er det viktig å ikke ødelegge for reguleringsmuligheten
lillesmil Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2011 Takk for gode svar Blir jo plutselig litt usikker på alt når man har ansvaret for et slik lite nurk og vil gjøre alt riktig. Det var noen på sykehuset (husker ikke hvem) som sa at man kunne bruke en lett bomullslue inne når vinduet var oppe på soverommet. Men nå lar jeg det være og lufter ut. Ha en fortsatt fin lørdagskveld
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. oktober 2011 #7 Skrevet 1. oktober 2011 For å unngå overopphetning er det viktig å aldri bruke lue når de sover innendørs Forebygging av krybbedød Unngå for varmt sovemiljø, for mye tøy på barnet og lue innendørs. Pass på at barnets hode/ansikt ikke blir tildekket av sengetøy m.m. La ikke barnet bli overopphetet eller få hodet tildekket under søvn Spedbarn regulerer kroppstemperaturen best når de ligger på ryggen. Et spedbarn kan bli overopphetet hvis temperaturen i rommet er høy eller barnet har på seg for mye klær eller sengetøy. Temperaturen i rommet der barnet sover må være behagelig, ca + 18 C. Kjenn på barnets mage. Hvis den er mer enn behagelig varm, har barnet det for varmt. Kle av barnet når det har feber og la det ha mindre sengetøy over seg. Barnet bør ikke utsettes for kald trekk. Utendørs vil barnet alltid trenge mer klær enn det voksne gjør. Sørg for at barnet har frie luftveier ved at det ikke får dynen over hodet. Unngå bruk av pute og myke kosedyr i sengen, ha til nød kun ett lite kosedyr. Om vinteren er innetemperaturen ofte høyere enn den er om sommeren. Kle av barnet varme uteklær og lue på oppvarmede steder. Les mer om overoppheting. http://www.lub.no/forebygging-av-krybbedod
Flaggermusa Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 Vi fikk beskjed om å bruke lue inne den første tiden, men det var fordi lillemann var dysmatur og veldig liten og skjør. Hadde han vært normalstørrelse hadde jeg nok ikke brukt lue inne. Det blåser jo ikke akkurat inne på soverommet
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Vi brukte også lue inne på Mini når vi kom hjem fra sykehuset desember-10. var veldig kaldt. og han var prematur, og skulle bruke sin energi på og vokse og ikke bruke den på og varme seg opp. Men nå på denne tiden av året og med en baby født til termin, hadde jeg nok ikke gjort det tror jeg. Se og kjenn litt på det du, kan være kalde kvelder fremover. Men tror nok jeg hadde hoppet over lue inne. Nå ser jo jeg til bake med "øyne med litt erfaring", i desember var jeg helt fersk førstegangsmor:)))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå