Gå til innhold

Når ungen ikke vil vite av mat..

Anbefalte innlegg

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Er første gangs, så trenger bare å høre fra dere som vet mer om sakene.

Guttungen har fått sine første to tenner (han er snart 8 mnd) og hatt god apetit og alt. Men, i dag vil han plutserlig ikke vite av hverken mat eller melk?! Fått i ha to flasker melk til sammen, grøt og middag har jeg ikke fått han til å spise, han kniper munnen igjen og snur seg bort, og illdskriker mot meg (kjefter rett og slett) Kan det være at han fikk ene tanna i går? Den har vært plagsom for han, og når den enderlig stakk gjenom huden i går, blødde han en del..

Hvor lenge "kan" dette pågå, før jeg bør kontakte helsesøster eller lege? Er jo på første dagen.. Eller kanskje han bare roer ned mat inntaket nå? Han er 72,5 cm lang og veier nesten 11 kg.. Nesten ikke vært aktiv før nå, siste to ukene har det plutserlig snudd seg, og han er så og si over alt, kan det være grunn til matnekt? Tror jo heller det er det med tanna som kom i går men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de får i seg væske kan de gå en stund uten mat. Det er viktig å ikke tvinge eller presse i de mat. Men du kan jo forsøke å tilby noe ekstra spennende og godt.

Storebror hadde flere perioder med sykdom hvor det gikk en hel uke med matnekt. Men han fikk mme og annen drikke og klarte seg fint med det.

Det er bare å se an allmentilstanden. Så lenge han er i fin form og drikker/har våte bleier går det fint.

Skrevet

Okey.. Han har tatt 3 flasker ala 210 ml, og de har jeg måtte lokke i han.. tilbydd mat i dag, men ikke ville hatt noe av det.. får se ann de neste dagene...

Skrevet

Høres ut som om det er tennene som plager han. Kanskje det kan hjelpe å se om han vil ha noe kald mat? Frukt som har stått i kjøleskap kanskje?

Ellers er det viktigste å få i de væske. Så lenge allmenntilstanden er bra hadde jeg ikke bekymret meg for matnekt. Bare fortsett å tilby han så pleier det å komme av seg selv :)

Skrevet

Høres litt ut som mini har når han fikk sine fire første tenner på 14 dager:)

Og som det er nevnt over her, hadde litt fruktmos i kjøleskapet slik at det var kaldt, dette ville han ha....

Og tre flasker på 210 ml er jo veldig bra da.....

Skrevet

Prøvd frktmos og kald banan, men det var ikke aktuelt, så ble med melka.

Ja, han ble jo tørst etter hvert, så han måtte jo få i seg melk hvertfall, pleier å spise 2 posjoner grøt og et halvt middagsglass og drikke mellom 80 og 120 ml til hvert måltid, spiser e halv banan, noen druer eller gnager på pære/eple som lunsj.. Han er et matvrak, så var så rart å oppleve at han ikke ville spise noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...