Gå til innhold

Prematur - 5 uker for tidlig - utvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har babyer som er født noen uker for tidlig? Jeg lurer på om jeg burde forvente at hun utvikler seg ca 5 uker senere enn babyer som er født til termin? Tenker f.eks på når hun smiler osv. Jenta mi er 8 uker nå, men smiler veldig sjelden egentlig..selv om jeg pludrer og snakker med henne dagen lang, hehe, blir såå glad når hun beærer meg med et lite smil en sjelden gang ;) Leser jo at hilsesmilet kommer mellom 4-6 uker som regel.

Fortsetter under...

Skrevet

Vet ikke helt hva du skal forvente, fem uker er jo ikke sååå mye for tidlig, så hun vil sikkert ikke være så sen med alt tenker jeg. Min gutt på åtte uker (blir snart ni uker) er født til termin, og har også vært sparsom med smilene. Jeg føler det har løsnet litt den siste uken, og at han nå smiler litt oftere, og han har også begynt å lage litt lyder innimellom. Så ut fra min personlige erfaring tenker jeg at utviklingen til jenten din er normal... Men det kan jo være at min gutt også var sen med å smile!

Skrevet

Nei nettopp 5 uker er jo ikke så mye tenker jeg også. Men godt å høre at det er flere som ikke smiler så mye enda, tenkte jo min var kjempesen nå da..glemte å spørre lege/helsesøster på kontrollen om dette, men de sa ingenting om det heller da. Alle er vel forskjellig, men blir så redd for at jeg ikke stimulerer henne nok, snakker nok med henne, lar henne leke nok osv.

Skrevet

mine er født 4-6 uker for tidlig.

Nr 1 smilte til "vanlig" tid.

nr 2 var særdeles sparsom med smilene. Han smilte først mye ved 2 års alder.

Nr 3 var sparsom med smilene til å begynne med, men ved 5 mndr løsnet det veldig og nå sjarmerer han alle på sin vei (9 mndr)

Skrevet

takk for at du deler av erfaringene dine :) Jenta mi har smilt siden hun var 4 uker, men det er veldig sjelden og ikke hver dag. Og helst når hun er mett og tilfreds og jeg snakker babyspråk med henne :P

Ut fra det du sier så forstår jeg at alle er ulike da, for dine barn har jo hatt det samme miljø/personer rundt seg og samme stimulering sikkert? og likevel vært ulike.

Spent på når det løsner mer her :)

Leste et sted når jeg googlet nå at man har rett på fysio når man har premature barn, selv om de ikke er veldig mye premature, det har jeg ikke hørt noenting om på helsestasjon/sykehus.

Skrevet

Heisann gutten min kom 5 uker før tiden. Jenta mi på 6 år kom til termin så jeg har opplevd begge deler. Jeg synes den første tiden med barna mine var forskjellig. Gutten min sov svært mye den første tiden og ville ikke ha mat, raste ned i vekt. Ammingen kom først igang etter 3 uker, og har hele veien vært mer strevsom, bla pga hyppige brystbetennelser. Gutten min virket rett og slett i klar for verden, smilte ikke før nærmere 8 uker.

Nå er gutten min 8 måneder og nå merker jeg ingen forskjell lengre. Han ligger fortsatt litt under vektkurven for gutter, men ellers er han motorisk der han skal være. Han er en glad og fornøyd gutt, verdens herligste- Lykke til!

Ps vi fikk tilbud om fysio, vil anbefale det!

Annonse

Skrevet

Hei

Mini her var veldig prematur da, 12 uker:) I dag faktisk er han 11 mnd. og er motorisk helt på høyde med 8 mnd. som han er korrigert. Og mange vil jo være dette frem til 2-års alderen, sa det for de fleste vil være jevnet ut:)

Vi var til fysio test på sykehuset før vi dro hjem. Ikke noe som var feil, men vi valgte likevel å ta i mot tilbud fra helsestasjon om oppfølging av fysioterapeut i etterkant. Vi er der ca hver 3 uke. Hun følger godt med på fremdrift og siden vi har den samme er det en trygg kontinuitet i det.

Så vi anbefaler dette ihvertfall. Hør på hesestasjon om de ikke kan sette dere opp til en time......lykke til med dagen dere har fremfor dere med en prematur:)

Skrevet

Kanskje jeg skal høre på helsestasjonen om fysio da :) Rart ingen har nevnt det synes jeg, og det har jo ikke vært veldig nøye undersøkelser heller når jeg var på 6-ukers, legen bare la henne på magen og så om hun løftet på hodet og slikt, tok to minutter..kanskje de bare henviser hvis det er noe spesielt?

Godt å høre om andres erfaringer da, føler jeg havner litt utenfor når jeg har prematur baby, men at hun ikke er så mye prematur, vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til da, eller hva jeg må passe på.. skulle spurt mer på kontrollen merker jeg..hadde liksom ingen spørsmål da :P Hadde forresten forventet noe helt annet av 6-ukers kontrollen, at helsesøster skulle fortelle eller spørre mer, ikke alltid så lett å vite hva man burde lure på. Var bare inne i en 5minutters tid så det gikk så fort.

Skrevet

Hei igjen Zassy :)

Håper alt står bra til med dere begge :) Som du kanskje husker så fødte også jeg 5 uker for tidlig. Sønnen min har smilt sporadisk noen uker nå, mens den siste uka har det blitt mer av det :) Men ble fulgt opp av prematurpoliklinikken på sykehuset fram til termin (som var veldig allright) og både de og helsesøster har sagt at jeg skal tenke korrigert alder med det meste, altså legge til en måneds tid når det gjelder utvikling. Jeg ble forresten henvist til fysioterapeut første gangen jeg var hos helsesøster (hun sa det var rutine siden han var prematur) og vi kommer til å bli fulgt opp helt til han går selv. Så jeg ville hørt på helsestasjonen var jeg deg :)

Skrevet

Hei følger med her jeg også, fikk min gutt i uke 34+4 og har fortsatt 1 1/2 uke igjen til termin :) Har også lurt på dette med utvikling så det er fint å se hva andre har opplevd.

Skrevet

Hei mai84 husker deg ja :) håper det går bra med deg også! Så godt at du får så bra oppfølging. Må si jeg blir litt irritert når det er så forskjell på hvordan man blir fulgt opp..ikke fått noe utenom det vanlige jeg, verken fra helsestasjon, sykehus eller fysio, ser jo flere nevner at de har fått ekstra oppfølging så er rart det skal være så forskjell. Bor også i en av de største byene så skulle tro sykehusene her hadde samme policy som andre steder.

Men godt å vite at de sier til deg at du skal tenke korrigert alder, da får vel jeg også gjøre det :)

Skrevet

Hei.

Det sosiale smilet hos babyer er det vanlig at kommer når babyen er ca 5 uker. Men det er 5 uker etter full termin. Dvs at det første smilet forventes å komme i uke 45 viss du forstår hva jeg mener. Så når du har fått 5 uker før termin, så kan du legge på 5 uker fra det normale i forhold til smil.

I forhold til annen utvikling, motorisk etc, så er det umulig å spå hvordan det vil utvikle seg. Noen premature har ingen forsinkelse på noen utvikling, mens andre er forsinket både når det gjelder motorikk og andre ting.

Når vi undersøker premature barn trekker vi fra de ukene de er født prematurt (dvs dersom jeg har deg på 4 mnds kontroll, så går jeg utifra at babyen er 3 mnd, og ser på motorikk i forhold til 3 mnd, ikke 4mnd). Vi korrigerer alder på premature frem til ca 1 år, og forventer at de har tatt igjen sine jevnaldrene på dette tidspunktet, dersom det ikke har kommet frem noe annet på kontroll før dette.

Dersom du er usikker på hvordan babyen din ligger an i forhold til motorikk bør du be helsesøster henvise deg til fysioterapeut. Ideelt sett skal både helsestasjonlege og helsesøster være opplært i å se motorikk (når henvise til fysio etc.), men det er ikke alle som er like flinke, så dermed er det bare til å spørre dersom du er usikker.

Jeg har selv en sønn som er født 4,5 uke for tidlig, og han har hatt helt normal utvikling hele tiden.

Hilsen fysioterapeut

Skrevet

Tuuusen takk for godt og utfyllende svar :-D Godt å høre at alder skal korrigeres synes jeg, har jo gått å tenkt her at kanskje hun ikke har det så bra ettersom hun smiler så lite, at jeg har fått en "sur baby" hehe. Da blir det spennende de neste ukene om smilet kommer oftere frem og blir mer "sosialt" :) Hun er jo bare tre uker etter termin nå så. Skal høre med helsesøster ang det med fysio jeg, men er egentlig ikke bekymret, hun er veldig sterk i nakken og tar etter lekene på babygymmen, snur hodet etter lyder osv så virker som hun ikke er sen motorisk foreløpig, nå vet jo ikke jeg alt de skal kunne nå da men.

Igjen tusen takk, da vet jeg at jeg skal korrigere alder, godt å vite :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...