Gå til innhold

Noen som IKKE har hatt ammeproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det begynner å nærme seg termin og jeg gleder meg tveldig. Midt opp i alle råd og visdomsord hører jeg veldig mye om ammeproblemer. Mine to nærmeste venninner fikk begge brystbetennelse og hadde en god del vansker de første ukene/månedene. Hører også ellers om nybakte mødre med store utfordringer. Tips jeg har fått med meg er å sørge for ro og fred i den første tiden så denne tilrettelegginga kan få fokus.

Det jeg lurer på her er om det er noen som har opplevd ammeinnkjøringa som probemfri. Hva tror du er grunnen til at du ikke hadde vansker med dette ? tips tas gjerne i mot da jeg selsvagt ønsker å få det til så godt som mulig

Hilsen 31+3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*rekker opp hånda* :-D

Alt gikk som smurt....lillegutt tok puppen med en gang, smørte meg godt med en god salve som jeg fikk anbefalt på apoteket, og brukte ammeskjold den perioden de ble såre. Ammet med skjoldene annehver gang slik at lillegutt ikke skulle venne seg for godt til dem. Brukte dem tre-fire dagers tid tenker jeg. Luft brystene godt etter du har smurt dem når du har mulighet til det slik at det ikke oppstår for mye fukt, da kan du lett få sopp ol.

Jeg var heldig sist, og håper denne nye lille prinsen er like flink som storebror :-D

Lykke til!

Skrevet

Takk for positiv tilbakemelding :) Håper jeg er like heldig.

Et dumt spørsmål kanskje: smører du etter amming? Husker du hva kremen heter?

Skrevet

Hei. Har ammet i alle mine sv.skap og de har alle vært nesten uten problemer:)

Med nr 2 fikk jeg brystbetennelse 2 gng når hun var 2 mnd gammel og det kom pga trekk på puppene selv om det var midt på sommeren. Har aldri vært så syk i mitt liv. Så pass på nå på vinteren å bruke ull utenpå ammeinnleggene.

Melka har kommet med en gang hos meg og har hatt mye melk i dem. Problemet her har vært at de alle har brukt meg som sutt, så med nr 3 valgte jeg å gi mme i tillegg, noe jeg også kommr til å gjøre denne gng pga 2 veldig tette hvis jeg får samme problemet da.

Det viktigste for melka tror jeg er at du er heelt avslappet og ikke tenker for mye på det, da tror jeg det hele kommer av seg selv. Ikke hør for mye på andre heller. Stol på din egen kropp og ta det som det kommer:)

Masse lykke til, er sikker på at det kommer til å gå helt fint:)

Skrevet

Ps, mange er litt såre i begynnelsen (noe jeg ikke ble), men kremen heter purelan og fåes kjøpt på apoteket. Den skal være kjempegod. Trenger kun å smøre deg visst du blir sår, så greit å ha den liggende:)

Skrevet

Amminga hos meg gikk som smurt når jeg endelig begynte å slappe av. På barsel var det veldig ammepress og både jeg og baby ble veldig stressa av det. Samme dagen som vi skulle hjem klarte jeg å slappe av mer og skulle ikke trodd jeg hadde gjort annet! Så det er kjempe viktig å slappe av

Skrevet

Lille tok puppen rett etter fødsel, og ikke noe problem! Smurte brystvortene med melk etter hver amming, og lot det lufttørke. Var ikke sår en eneste gang!:-) lykke til!

Skrevet

Kremen jeg brukte heter UNGUENTUM (fikk anbefalt av erfaren jordmor på sykehuset) og kan brukes til andre ting i tillegg som såre føtter hender osv, men sikkert flere kremer som er gode til å bruke!! Smør på etter amming ja, om du er sår, og la lufttørke litt! Fungerer topp!!

Skrevet

Jeg hadde heller ingen problemer med ammingen. Jenta mi var sugevillig fra første stund, og tredje natten kom melka :) Jeg fikk ikke noen betennelse eller noe, litt vondt i begynnelsen når melka akkurat kom var det, men det varte bare et sekund hver gang. Mitt eneste problem var at jenta mi ikke ville ha noe annet før hun ble 6mnd, så jeg var bundet til baby konstant ;)

Skrevet

Jeg har ikke hatt ammeproblemer.

Har tvillinger på 6 måneder, som jeg har ammet fra de kom til. De er mine første, og hadde egentlig ikke tenkt på ammingen eller mating på flaske for den saks skyld. Jeg er vel strengt tatt av typen som ikke bekymrer meg for noe, før jeg evt må bekymre meg. Hm, så ikke så bra ut "på papiret" :) Svigermor gnålte om hvor viktig det var med morsmelk og naboens ammeproblematikk for 30-40 år siden, men jeg jaet og haet bare. Hvorfor skulle ikke jeg amme, liksom?

Twinsen kom til med ks 3 uker før tiden, og de ble lagt til med en gang jeg var ferdigsydd og oppvåkna. Hadde jo ikke akkurat melk, men jordmødrene/de på barsel masserte ut noen dråper med jevne mellomrom. Ellers fikk de nan i kopp, men det tok de seg av. Hver tredje time (den tiden jeg var sengeliggende) kom de med ungene og la de til, og så fikk de kopp etterpå. Da de var ferdige pumpet jeg, og det kom flere og flere dråper hver gang. Jeg plagdes med å legge de til selv, og vite når de tok rett, men spurte bare om hjelp. Klarte ikke slev å amme begge samtidig, men det var det de på sykehuset jobbet mest for. Var der ei uke, og da hadde jeg nok melk og klarte i stor grad ammingen selv, dog en og en av gangen.

Vel hjemme var vi oppe hver 3. time, og sannelig var den første tiden tøff, men det innser jeg ikke før nå, mens man står i det legger man ikke merke til det på samme måte. Jeg var hormonell, masse besøk, familie venner og slekt rydde på både på sykehuset og hjemme. Fikk hvile lite og da kom tårene. Ble etterhvert flinkere til å si fra og folk backa litt bort - de stakk hodene til tvillingene når de ammet, mens jeg følte at det var inspisering av puppa mine og en vurdering av hvordan jeg taklet det å være mamma.

Ammet nr 1 i en time (inkl raping og gjerne et bleieskift), så nr 2 i en time. Så pumping etterpå ca halv time. Slik gikk ukene, akkurat ferdig med ei mating, hvile litt så på an igjen. Samboeren min tok seg av å lage mat til meg de første 4 ukene. :) Tilslutt var jeg/vi så slitne at vi sluttet å stå opp om natta (ammet i sofaen, alltid, med pcen på fanget for å se serier på nett og for å holde meg våken så jeg visste hvor mye de hadde spist). ammet heller i senga, liggende. Og da vi skjønte at det gikk an tok vi nattammingen der - plutselig ble det mere søvn på oss ;P

Begynte vel ved 2-3 måneder å gi mme på kveldstid i tillegg til pumpetmelk, for å supplere slik at de kunne sove lengre. Ammet hele dagen, så mme+mm på flaske til kvelds, legge de, så pumpe. Introduserte grøt ved 4 mnd, men de ammet fortsatt. Nå ved 6 mnd ammer de på natt/dagen, men får 2x grøt pluss middag i løpet av dagen. Pumper fortsatt etter at de er lagt seg for kvelden. Iom at de ikke drikker like mye som jeg pumper, så er fryseren full av melk. Men det har vært kjekt å ha i kjøleskapet til de gangene jeg har hatt ærend ute, så har andre kunne gitt de mm.

Beklager at jeg kom med hele livshistorien min! :) Jeg tror det er viktig å ha et avslappet forhold til hele ammingen - ikke stresse. Få fred fra de rundt deg. Slapp nok av. Må du gi tillegg, så gjør det, men pump gjerne likevel for å få opp produksjonen. Jeg var inne et par ganger på ammepoliklinikken på sykehuset bare for å veie de og for å kontrollere at de la på seg nok - bare for at hodet mitt kunne slappe av nok og vite at de fikk nok av meg. Andre har gitt flaske, og jeg har tidvis misunt dem og tenkt at nå skal jeg sannelig gi mer mme/flaske for å få "friheten" min mere, men så har jeg glemt det for det har vært så lett å bare hive ut puppen. (De har fått "hver sin" pupp.)

De fikk trøske og måtte pensles i munnen 5x daglig etter amming, samt canesten på puppen., som måtte vaskes før hver amming. Jeg har vært sår og skreket fordi det har vært vondt, men det har faktisk ikke falt meg inn å slutte med ammingen. Det har gått over. Brukte sånn gul salve som jeg nå ikke husker hva het, ved behov. Og engangs ammeinnlegg. Og ull utenpå, for ikke å fryse feil på meg. Brystbetennelse har jeg også hatt, men det får man jo medisin for. Jævlig vondt, men en god dusj og tømming av brystet samt massasje hjelper godt.

Uansett - det viktigste er nok å ta det hele med ro. Ikke sitt med skuldrene i taket. Og om det ikke skulle funke, så ikke heng deg opp i det, ikke føl deg som "en mislykket mor" etc, kjenner til alle de tankene som dukker opp når man er så himla hormonell. Prøv heller på å fokuser på å nyte tiden med barnet ditt. Og du - ammetåka er desverre ingen myte. ;P Jeg tok omtrent bilder hver dag det første halve året, av hva jeg gjorde, hvor jeg var, hva ungene gjorde etc. Glad for det nå, for jeg husker "ikke en dritt", men kommer på det nå når jeg ser bildene og notatene som jeg tok underveis.

Nok en gang - sorry mitt lange svar. Slapp av, stol på deg selv, gjør det som kjennes rett ut for deg, barnet ditt og samboeren din, også hvis det betyr å takke nei til besøk (av svigers, mora di, venninna di etc.).

Lykke lykke til, det går nok helt fint :)

Skrevet

Jeg hører riktig nok til dem som har ammeproblem, men vil nå komme med et tips uansett.

Med nr 1 så hadde jeg store startproblemer og fikk på ammepoliklinikken et tips om å ta lecitin (kosttilskudd), skulle visst myke opp vevet i brystet.

Det finnes også en nesespray som er helt genial dersom du får problemer med utdrivningsrefleksen. Den var jeg helt avhengig av i starten. Reseptbelagt.

Med nr 2 så startet jeg med lecitin kapsler 3-4 uker før fødsel (normal dose som jeg økte etterhvert som det nærmet seg) og denne gangen gikk amminga problemfritt i starten. Problemene kom riktignok etterhvert, men en helt annen opplevelse.

Det finnes også masse gode hjelp på http://ammehjelpen.no/, anbefaler deg å ta en titt der. (Du kan lese mer om lecitinkapsler der også, http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging)

Lykke til! :)

Skrevet

Hadde ingen problemer i oppstarten, hun spiste godt og tok brystet umiddelbart. Hadde ikke spesielt såre/vonde bryster heller.

Men jeg ville gjerne fullammet henne lenger enn 4 mnd, men etter det ville hun ikke ha.. Fikk lurt i henne litt melk når hun sov frem til hun var 6 mnd, men da var det full stopp gitt.

Mitt heite tips er kanskje å sette seg på et rolig sted, gå inn i ammemodus og slappe helt av. Jeg likte ikke å amme sammen med andre, måtte ha ro.

Skrevet

Ja, det finnes en sprayboks med oxytocin, husker ikke hva selve sprayen heter, men den gjør slik at melka slipper fortere eller noe sånt. Fikk en sånn på sykehuset, som jeg brukte i starten. Som nevnt over her - genial! :)

Skrevet

Sprayen heter SYNTICONON - nesespray. Den kan du få på barsel på sykehuset mens du er der. Ellers må du snakke me legen pga det er reseotbelagt. Sprayen er kunstig ''ammehormon'' slik at du får en skikkelig støtdose rett før du ammer (skal sprayes i 1 nesebor 5 min før amming). Dette hjelper på utdrivningseffekten og mange synes den er kjempe bra fordi melken renner lettere/barnet blir ikke så utålmodig og dermed gjør det ikke så vondt dersom hu har mye spreng eller betennelse.

Skrevet

Ammet 3 barn, hvorav ett med Downs syndrom. Aldri hatt problemer av noen som helst art. Kjenner heller ingen andre som har hatt problemer untatt en veninne som fødte 8 uker før tiden. Aldri brukt skjold, krem, fått trøske eller lignende. Ikke vært sår, ingen infeksjoner. Ammet ved barnas behov, som har variert fra hver 1,5 time til hver 4 time de første månedene.

Så det er fullt mulig :)

Skrevet

Takk for kjempefint svar :) Jeg liker å lese om andres erfaringer så langt svar er toppers.

Tar til meg alle råd og jeg tror det er essentielt at man får litt ro rundt dette når det starter og ikke krisemaksimerer på forhånd. Jeg hadde faktisk ikke hørt at dette skulle være et stort problem før venninnen mine kom med sine traumatiske historier.

En ting er ihvertfall sikkert. Vi er alle forskjellige og som regel så har ting en tendens til å ordne seg.

:) Godt å lese positive historier

Skrevet

Hadde store ammeproblemer med førstejenta, men med lillesøster gikk ammingen lett som en drøm helt fra start. Det var rett og slett forskjell på babyene; hun første var ikke sugevillig eller interessert i puppen, og måtte nærmest "tvangsmates" med skjold for å få i henne nok. Minstemor var stikk motsatt; hun elsket puppen helt fra første sekund, sugevillig til tusen og null problemer.

Så min erfaring er at man kan være godt forberedt og vite mye om amming i teorien, men når alt kommer til stykket så er det veldig avhengig av babyen også- det må to til for at ammingen skal funke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...