Gå til innhold

Vet DU noe om Arachnoidal cyste??

Anbefalte innlegg

Hei vakre gravide damer :)

Jeg er 26 uke på vei. Har vært på ul for en skjekk, der fant de ut at på den ene side av forsterets hodet er det Aarachnoidal cyste :((( som er små pose med væske.

Vet du om det er farlig for fosteret eller kommer den til å forsvinne av hodet til forsteret når hele hjernen er utviklet??

finner veldig lite info om det på nettet. :(((

er veldig lei og redd :((

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143629889-vet-du-noe-om-arachnoidal-cyste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke det,men vet at araknodial hinnen eller spindelvevshinnen som det kalles,er en av tre hinner som omgir hjernen....

prøv å google det norske navnet?

lykke til:)

lest dette?

http://www.uib.no/info/dr_grad/2009/Helland_ChristianA.html

Jobber på nevrologisk avdeling så har vært borti det på voksne. Så lenge cysten ikke presser på noe (og dermed gir symptomer) eller er så stor at det vil være farlig om den sprekker vil det ikke neppe være nødvendig å få den fjernet. Er usikker på om den kan forsvinne av seg selv, men dere vil iallfall få oppfølging for å se at den ikke blir større eller gjør noen skade. Har forøvrig en nevø som var født med dette og han er en helt frisk og oppegående 5-åring idag.

Vil uansett råde deg til å ta kontakt med noe som vet mer, så du kan få litt mer konkret informasjon. Er ikke noe greit å gå rundt å være redd :(

Hei Blåbærmuffins og Gutt07+baby2012 !

Takk for at dere tokk dere tid til å svare meg, ble glad for det.

Jeg har det vanskelig for tiden, mange tusen tanker i hodet. det er ikke så lett...

Men du kjære Blåbærmuffins!!

kunne du si at når din nevø ble født hadde han disse cystene ekstra på hodet?? er hodet liksom skeift når barn blir født med dette Arachnoidal cyste??

Jeg ble hennvist til Haukeland sykehus i Bergen, men jeg bor ikke i Bergen, vet ikke kor tid får jeg time.

legen som fant ut dette sa til meg at hvis de i bergen finner ekstreme cyste på hodet til fosteret, da får jeg sikkert beskjed om å ta abort :((

Jeg er bare radiograf og ikke nevrolog, men det jeg har lært om slike cyster er at de alltid er medfødt. Dvs. at de oppstår i fosterlivet. Veldig mange får påvist Arachnoidalcyster i forbindelse med en MR-undersøkelse i voksen alder - og det er mange som har slike cyster uten å vite om dette. Det er derfor ikke sikkert at slike cyster vil gi noen symptomer i det hele tatt. Men dette kommer selvsagt an på hvor cysten befinner seg og hvor store de eventuelt er. Noen slike cyster kan gi intrakranielt trykk, dvs. at trykket i hjernen øker - og dette kan gi ulike utslag.

Etter hva jeg vet så forsvinner ikke slike cyster når de først har oppstått, men det trenger ikke å være noe farlig.

Av de med slike cyster jeg har undersøkt, har det ikke vært mulig å se utenpå at de har slike cyster. I og med at de ligger mellom to av tre hjernehinner som omgir hjernen, så er de stort sett veldig flate.

Det er trist at mangel på informasjon skal gjøre deg engstelig og redd. Jeg ville fått en henvisning til nevrologisk avdeling for å få dette skikkelig avklart og for å få svar på alle dine spørsmål. Det er helt unødvendig å gå rundt og bekymre deg.

Ønsker deg lykke til, og anbefaler deg å senke skuldrene...

Hei nyttårsprins :)

Tusen takk for svaret/ info. og det var god ide av deg at jeg må besøke nevrologisk avd. Skal bestille en time hos nevrolog på mandag. Prøver å tenke positiv for min lille prins skyld.

ønsker deg også lykke til med resten av svnagerskap med Nyttårsprins :))

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...