Gå til innhold

9 mnd og spiser lite fast føde. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun ammes og ble fullammet til hun var 6mnd. Hadde nattavvenning for noen uker siden, og har merket litt bedring på matlysten, men ikke mye. Jeg skal jobbe neste uke, og hun spiser lite fast føde. For noen uker siden tok hun faktisk flaske, men de siste dagene nekter hun. De dagene jeg er hjemme ammer vi ca 5 ganger i døgnet, bør jeg trappe ned på ammingen? og hva med når jeg er på jobb og hun ikke tar flaske? Trenger sårt noen gode tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakte helsesøster kanskje? Når de er 9 mnd så har de stort behov for mye mer næring (f eks jern) enn det som finnes i morsmelk... Håper det ordner seg snart og at snuppa får mer matlyst!

Har dere prøvd baby lead weaning?

http://en.wikipedia.org/wiki/Baby-led_weaning

Skrevet

Har litt av den samme utfordringen. Gutten spiser litt-og så vill ha pupp! Kommer till å amme morgen, ettermiddag og kveld og så skal far tilby mme etter måltidene (selv om han sluttet med flaske fordi han ikke likte mme). Har tro på at det vil gå seg til når puppen ikke er der! Han klarte seg nevnelig utmerket i 8 timer med bestemor for et måneds tid siden når vi var på fjelltur. Hadde pumpet litt, men da drakk han bare 60 ml.

Skrevet

hva slags fast føde har du forsøkt å gi henne?

Har hun fått prøvd å evt drikke mme/vann av tutkopp. Mini her i huset er ikke flink til å drikke. Men hvis han får prøve selv, så svelger han unna noe. Ellers drikker han bare av åpen kopp/glass hjemme.

Og når han begynte i bhg hadde vi bare klart å innføre 1 fast måltid i løpet av dagen. Men etter 2 uker i bhg, så løste det seg fint. For uten mamma til stede, så aksepterte han mat fra andre.

Friske barn sulter seg ikke. Så når du begynner i jobb, vil det ordne seg etter hvert. Kan hende hun tar til seg lite de første 1-3 dagene, men hun VIL begynne å spise. Det hele er mer traumatisk for foreldrene.

Siden vi visste at mini måtte i bhg ved 7 mndr, så beynte vi mattilvenning ved 4,5 mndr. Men han nektet før han var nesten 7 mndr alikevel.

Nå er det populært å få plukke mat selv. Skorper fra brød, paprika, agurk, kornmo-kjeks.. Det meste går ned bare han får spise selv.

Og så snart han ser mamman sin etter en dag på jobb, så er han veldig klar for å henge i puppen igjen. De dagene han er hjemme med meg spiser han 1-2 måltider mindre (av 5 frokost, lunsj, frukt, middag og kvelds) fordi han heller vil ha pupp.

I bhg mate de ham med 10 ml sprøyte for å ha kontroll over hvor mye mme de får i ham. Selv om jeg har sagt at det er helt greit at han kun tar vann.

Pga han er så vanskelig på drikke på dagtid, så nattammer vi fortsatt.

Barn er forskjellige, og foreldre finner en løsning som fungerer for sitt barn. Dette v ar litt om oss. =) Lykke til med jobbstart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...